اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

وقتی زندگیت را پای قمار می‌بازی/ بازار داغ سایت‌های شرط‌بندی در روزهای کرونایی

کل زندگی‌اش را باخته است، ماحصل کل کار و تلاش چند ساله‌اش نه در انفجار واقعی بلکه در بازی با عنوان «انفجار» در کسری از دقیقه به فنا رفته است و او مانده و افسوسی بزرگ.

وقتی زندگیت را پای قمار می‌بازی/ بازار داغ سایت‌های شرط‌بندی در روزهای کرونایی

خبرگزاری فارس، اراک - «تو رو خدا به این کلاهبردارها اعتماد نکنید، کل زندگیم را باختم» در میان کامنت های مسخره و ناسزاهایی که در یکی از پست‌های شاخ‌های مجازی یا بهتر بگویم اینفلوئنسر اینستاگرام گذاشته شده بود این کامنت توجه‌ام را به خود جلب کرد وارد صفحه‌اش شدم در بیو صفحه‌اش نوشته بود «یاد خدا آرام‌بخش دل‌هاست»، مثل همه پیج‌هایی که باز هستند چند تا عکس از خود و پست تکراری و کپی پیست، محتوای خاص در این پیج نبود در دایرکت علت این کامنت را از او پرسیدم؟ خود را یونس معرفی کرد ساکن یکی از شهرستان‌های استان تهران.

یونس 36 ساله مجرد و به اصطلاح خودش بیکار، تمام دارایی و سرمایه خود که جمعاً 25 میلیون تومان بود در یکی از سایت‌های بت و شرط‌بندی یک‌شبه از دست داده بود و به خاطر اینکه این سایت در کشور ترکیه مدیریت و اداره می‌شود هیچ راهی برای پس گرفتن مبلغ و شکایت علیه فرد کلاهبردار برایش باقی نمانده است.

از او می‌پرسم فارغ از نگاه دینی به مسئله قمار، چرا حاضر شدی این مبلغ قابل توجه را در سایت شرط‌بندی ثبت نام کنی؟ یونس در پاسخ فقط ایموجی «الاغ» برایم ارسال می‌کند و در ادامه می‌گوید از همان اول کل مبلغ را نگذاشته بودم ولی وقتی مشاهده کردم در سایت مبلغ بالایی برنده شدم طمع کردم کل پولم را در این سایت شرط‌بندی کنم که اتفاقی که نباید می‌افتد افتاد و حسابم یکجا خالی شد.

با خود فکر می‌کنم به غیر از یونس چه تعداد افراد ماحصل کار و تلاش خود را در قالب سرمایه در این سایت‌ها یک‌شبه از دست داده‌اند؟ چرا با وجود هشدارهایی و منع‌های فراوانی که به افراد جامعه برای عدم ثبت نام در سایت‌های شرط‌بندی و بت می‌شود افراد با این حال در این سایت‌ها ثبت نام می‌کنند.

حمیدرضا سلیمانی، دکتری جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه درباره علل جامعه‌شناختی ثبت نام افراد در سایت‌های شرط‌بندی و بت به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: آنچه باعث تشدید هر فرآیند اجتماعی می‌شود در حقیقت سهولت و دسترسی آسان آن است. شرط‌بندی و قمار مسئله‌ای نیست که در یک دهه اخیر پدید آمده باشد بلکه در گذشته این امر در شکل‌های گوناگون وجود داشته است و حتی این شرط‌بندی‌ها به‌صورت زیرزمینی و مخفی صورت می‌گرفته است ولی نکته‌ای که باید نسبت به مسئله شرط‌بندی و قمار آن را مد نظر داشت افزایش و استقبال افراد جامعه نسبت به آن است بالأخص در یک سال اخیر میزان افرادی که در سایت‌های شرط‌بندی و قمار ثبت نام کرده‌اند بیش از گذشته است.

دلیل افزایش افراد برای ثبت نام در سایت‌های شرط‌بندی نبود اوقات فراغت مناسب است

وی ادامه داد: به نظر بنده یکی از دلایل افزایش و استقبال افراد جهت ثبت نام در سایت‌های شرط‌بندی و قمار بحث نبود اوقات فراغت مناسب برای جامعه ایرانی است که بحران کرونا بر این امر بیشتر تأثیر گذاشت. تهدیدهایی که بحران کرونا برای جامعه ما به همراه داشت می‌توانست تبدیل به فرصت شود ولی متأسفانه این امر اتفاق نیفتاد یکی از این فرصت‌ها استفاده و آموزش صحیح مردم از فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن های مختلف بود.

دکتری جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه تصریح کرد: فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن ها در دوران کرونا باعث شد مردم با مدل جدیدی از کسب کار و کسب درآمد از طریق اینترنت و فضای مجازی آشنا بشوند و جه قبول داشته و نداشته باشیم جامعه ایرانی همچون سایر جوامع دیگر وارد جامعه جهانی شده است اما این جامعه جهانی تهدیدهایی را برای مردم آن جامعه دارد که یکی از این تهدیدها وقتی افراد جامعه به هر دلیلی همچون پیشگیری از افزایش کرونا زمان قابل توجه و معینی را مجبور به اجرای قرنطینه و گذراندن وقت در خانه هستند که همین امر باعث مختل شدن زندگی روزمره افراد و افزایش ساعت استفاده از اینترنت شد.

دستگیری 5 نفر در مرکزی به اتهام تبلیغ برای سایت‌های شرط‌بندی

چندی پیش بود که پنج نفر به اتهام تبلیغ برای سایت‌های شرط بندی و قمار در استان مرکزی در تحقیقات تخصصی کارشناسان پلیس فتا استان مرکزی شناسایی و دستگیر شدند.

 افراد دستگیر شده در شهرستان های اراک، ساوه، محلات و خمین فعالیت داشتند که پس از تکمیل تحقیقات پلیس با تشکیل پرونده به مقام‌های قضایی معرفی شدند. 

فرمانده انتظامی استان مرکزی در گفت‌وگویی با اشاره به دستگیری این افراد گفته بود؛ افراد دستگیر شده خود را بی‌اطلاع از جرم بودن عمل تبلیغ سایت‌های قمار و شرط‌بندی اعلام کرده و اظهار داشتند که مورد سوءاستفاده گردانندگان و سرپل‌های سایت‌های مذکور قرار گرفته‌اند. 

حسن مفخمی می‌گوید: افزایش تبلیغات مبنی بر دعوت به سایت‌های قمار و شرط‌بندی و از سویی اقدامات هنجارشکنانه و خارج از عرف برخی افراد که در بین آنها در مواقعی تعدادی از چهره‌های مشهور و شناخته شده نیز مشاهده می‌شود، از موضوعاتی است که در ماه‌های اخیر در فضای مجازی بازتاب زیادی داشته است. 
به گفته وی در این تبلیغات افراد سودجو با وعده‌های سودهای کلان به مخاطبان خود، لینک‌های اختصاصی تحت عناوین انفجار، بت‌زنی، پیش‌بینی و سایر موراد را در این سایت‌های شرط‌بندی و قمار طراحی کرده و سعی به جذب افراد ناآگاه برای سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند. 

 تبلیغات فضای مجازی با پیش‌زمینه‌ها روانشناسی و جامعه‌شناسی طراحی و تدوین شده است تا در کمترین زمان ممکن بیشترین تأثیر را بر روی افراد بگذارد

 

 دکتری جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه گفت: باید این نکته را در نظر داشت یک فرد تا چند ساعت می‌تواند در دوران قرنطینه و اقامت اجباری در خانه وقت خود را در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خانوادگی و دوستی سپری کند؟ طبیعی است که افراد بالأخص جوانان مابقی وقت‌ها را به سراغ تبلیغاتی که در فضای مجازی ارائه می‌شود سپری می‌کند این تبلیغات با پیش‌زمینه‌ها روانشناسی و جامعه‌شناسی طراحی و تدوین شده است تا در کمترین زمان ممکن بیشترین تأثیر را بر روی افراد بگذارد به همین خاطر است که شاهد هستیم در بحران کرونا بالأخص در ایام قرنطینه افراد بیشتری در استی های شرط‌بندی و قمار آنلاین ثبت نام کرده‌اند.

سلیمانی ادامه داد: به غیر از این موارد آسیب‌ها و اختلالات روانی، جامعه‌شناسی و فرهنگی به‌صورت پیش‌زمینه در افراد جامعه ما وجود دارد یعنی تنش‌های مختلفی که در دهه‌های اخیر در جامعه ما وجود داشته است یک ساختار اجتماعی نوین، پنهان و آشکاری را پدید آورده است بخشی از این ساختار را جامعه شناسان و روانشناسان می‌توانند شاهد آن باشند و بخش دیگر که آشکار است همه افراد جامعه شاهد آن هستند و هر روز آن را درک می‌کنند به همین خاطر تأکید بنده این است که دولتمردان و سیاست‌گذاران نه‌تنها در بحث قمار و سایت‌های شرط‌بندی بلکه در سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات اجتماعی، فرهنگی و... برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و روانی جامعه از دیدگاه‌های تخصصی جامعه شناسان و روانشناسان استفاده کرده و در سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات لحاظ کنند.

دولتمردان و سیاست‌گذاران فرهنگی و اجتماعی این سؤال اساسی را از خود بپرسند که چه سرگرمی و اوقات فراغت مناسبی را برای افراد جامعه ایجاد کرده‌ایم

وی تصریح کرد: سرگرمی و اوقات فراغت مسئله بسیار مهمی است و نیاز به جایگزین مناسب است اگر امروز شاهد هستیم که افراد جامعه بیش از گذشته در سایت‌های شرط‌بندی و قمار ثبت نام می‌کنند باید دولتمردان و سیاست‌گذاران فرهنگی و اجتماعی این سؤال اساسی را از خود بپرسند که چه سرگرمی و اوقات فراغت مناسبی را برای افراد جامعه ایجاد کرده‌ایم؟ باید نگاه دولتمردان و سیاست‌گذاران نگاهشان به موسیقی، سینما، سالن‌های شادی‌آفرین تغییر پیدا کند، سیاست‌گذاران فرهنگی و اجتماعی اگر این نگاه را تغییر دهند قطعاً نه‌تنها آسیب سایت‌های شرط‌بندی و قمار آنلاین بلکه سایر آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی می‌گوید: ای‌کاش در حقوق تمام کارگران و کارمندان دولت یک بخشی را با عنوان هزینه‌های فرهنگی ثبت می‌کرد و در کنار اهدای این مبلغ در بیرون برای آن سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی مناسب صورت می‌گرفت تا افراد بتوانند این بخش از حقوق را فقط صرف هزینه کردهای فرهنگی می‌کردند.

دکتری جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه گفت: برون داد جامعه مسائل و مباحثی است که در لایه‌های زیرین آن به‌صورت پنهان در حال اتفاق است مادام افراد جامعه برای ثبت نام در سایت‌های شرط‌بندی منع می‌کنیم ولی از طرف دیگر رسانه ملی، رادیو و تلویزیون و حتی سایت‌های اینترنتی داخلی در تبلیغات و برنامه‌های خود به نوعی عملاً تبلیغ قمار و شرط‌بندی می‌کند یعنی تلویزیون و رسانه ملی با افزایش تبلیغات و تأثیر تبلیغات که بر ناخودآگاه افراد دارد به نوعی بر مسئله قمار و شرط‌بندی دامن می‌زند.

وی ادامه داد: کافی است برای چند دقیقه تبلیغات رسانه ملی را رصد کنیم، آنگاه درخواهیم یافت چه حجم انبوهی از تبلیغات مختص به تبلیغات با جوایز و قرعه‌کشی‌های متنوع است جوایز تبلیغات و قرعه‌کشی‌ها یک پول بادآورده است هزینه آن از کجا تأمین می‌شود کافی است جوامع کشورهای دیگر همچون بلژیک، دانمارک و... را بررسی کنیم آنگاه است که درخواهیم یافت فرد در قبال کاری که انجام می‌دهد پول دریافت می‌کند ولی ما در تلویزیون و رسانه ملی تبلیغ می‌کنیم با صرف هزینه اندک برای خرید این کالا از جوایز میلیونی و خودرو و... بهره‌مند شو، بنابراین این رسانه ملی است که قدرت ریسک و خطر را در جامعه افزایش می‌دهیم.

سلیمانی با اشاره به تأثیر بازار بورس در افزایش قدرت ریسک و خطر در جامعه، عنوان کرد: بنده بازار بورس را با دو نگاه متفاوت بررسی می‌کنم. در نگاه اول که نگاه مثبت اقتصادی است، نیمه شکست‌خورده است یعنی شاهد هستیم افراد در وضعیت افت و خیز زیان و سود شدید قرار می‌گیرند که این امر عدم توسعه اقتصادی کشور را می‌رساند.

وی گفت: تا زمانی که کارخانه‌ها با بیش از 70 درصد ظرفیت خود فعال و تولید نداشته باشند تا زمانی که کارخانه‌ها با حداکثر نیروی خود فعالیت نداشته باشد تا زمانی که دامداری و کشاورزی ما فعال و پویا نباشد نمی‌توانیم یک چرخه و ثبات اقتصادی مناسب داشته باشیم بنابراین بیکاری یکی از آلاینده‌ترین مدل‌ها در سیستم اجتماعی و اقتصادی ما است این بیکاری در واقع دارد کمک به آنتوپی اجتماعی یا همان بی‌نظمی اجتماعی کمک می‌کند این بی‌نظمی اجتماعی یکی دیگر از عوامل مهمی هست که قدرت ریسک و خطر افراد جامعه را افزایش داده و باعث می‌شود که شاهد افزایش کاربران در سایت‌های شرط‌بندی و قمار باشیم.

 بی‌نظمی اجتماعی قدرت ریسک و خطر افراد جامعه را افزایش داده و باعث می‌شود که شاهد افزایش کاربران در سایت‌های شرط‌بندی و قمار باشیم

این جامعه‌شناس تأکید کرد: یکی از چالش برانگیزترین وضعیت اقتصادی جامعه ما که امید را از دل جوانان که حالا بخشی از آنان میان‌سال شده‌اند برده است، عدم تعیین تکلیف نیرو‌های شرکتی و قراردادی است پس نگاه‌هایی که در دهه‌های اخیر بالأخص در دو دهه اخیر به نیروی انسانی شده است یک نگاه انسان‌مدارانه و اخلاق‌مدارانه نبوده است پس نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که این آنتوپی در جامعه ما اتفاق نیافتد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نظر می‌رسد به دلیل اینکه نتوانستیم به توسعه اقتصادی دست پیدا کنیم فرزندان خود را با ریسک بالا تشویق می‌کنیم که دنبال آسیب‌هایی همچون قمار و سایت شرط‌بندی بروند، بازار اقتصادی را بسته‌ایم، اشتغال را نابود کرده‌ایم طبیعی است که افراد سراغ اشتغال‌های کثیف همچون قمار و شرط‌بندی می‌روند.

حبس در انتظار فعالان سایت‌‌های شرط‌بندی و قمار

بر اساس قانون مجازات اسلامی و مجازات‌های مقرر در مورد جرم قمار، ماده ۷۰۷ به صراحت اعلام داشته است هر فردی آلات و وسایل مخصوص به قماربازی را بسازد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا از خارج وارد کند یا در اختیار دیگری ‌قرار دهد به سه ماه تا یک سال حبس و یک‌میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

هدف از ایجاد سایت‌های شرط‌بندی تنها کسب درآمد برای گردانندگان این سایت‌هاست که بیشتر آنها در خارج از کشور هستند و با انتشار عکس‌هایی از زندگی شخصی خود و القای حس خوشبختی به مخاطبان، کاربران را ترغیب به فعالیت در این زمینه می‌کنند. 

افرادی که به عنوان بازدیدکننده در اعلام و پیش‌بینی نتایج مشارکت داشته و یا اقدام به تبلیغ و ترویج سایت‌های قمار می‌کنند همانند مسئولان و مؤسسان این سایت‌ها، مجرم شناخته‌شده و محکوم خواهند شد.

لازم است در این شرایط کرونایی که مردم برای گذراندن اوقات فراغت با چالش مواجه هستند، دولت چاره‌ای برای غنی سازی اوقات فراغت کند.

اخبار مرتبط با موضوع قمار را در لینک‌های زیر بخوانید

«سرخط فارس|چطور می‌توان ریشه سایت‌های قمار را خشکاند؟»، «با اینترپل تهران؛ از دستگیری الکس تا اعلان قرمز برای سرشبکه‌های قمار و شرط‌بندی/ خاوری کجاست؟»

*******************

کوروش دیباج

******************

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول