اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مرگ خاموش مشهد، زیر سایه تخریب ارتفاعات و بلندمرتبه‌سازی‌های بی‌ضابطه

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه طبق گزارش‌های اقلیم شناسی، مشهد 322 روز در سال وارونگی دمایی و اینورژن دارد، این موضوع را باعث حبس آلاینده‌های جوی در شهر عنوان می‌کند و می‌گوید: تخریب ارتفاعات و بلندمرتبه سازی در مسیرهای چرخش و جابجایی هوا، باعث تشدید وارونگی دما می‌شود و این یعنی مرگ خاموش!

مرگ خاموش مشهد، زیر سایه تخریب ارتفاعات و بلندمرتبه‌سازی‌های بی‌ضابطه

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، با تداوم آلودگی هوا در این شهر، امروز برای پنجمین روز متوالی میانگین کیفیت هوای مشهد گویای شرایط نارنجی و خطرناک برای گروه‌های حساس بود، این در حالی است که وضعیت پنج ایستگاه در سطح شهر نیز در شرایط قرمز و خطرناک برای همه گروه‎های سنی است.

طبق گفته مسئول مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد، به استناد سیاهه انتشار آلاینده‌های هوای مشهد از مجموع انتشار پنج آلاینده، سهم منابع متحرک برای آلایندگی هوا در مشهد معادل ۱۵۷ هزار تُن و سهم منابع ساکن معادل ۸۸ هزار تُن است.

رضا اسماعیلی می‌گوید: در حالی که در سیاهه انتشار آلایندگی هوای شهر مشهد، منابع آلاینده هوا به ۲ دسته کلی متحرک و ساکن تقسیم شده‌اند، سهم منابع متحرک از مجموع انتشار پنج آلاینده مونوکسیدکربن، ترکیبات آلی فرّار، اکسیدهای نیتروژن، اکسید گوگرد و ذرات معلق حدود ۶۴ درصد و سهم منابع ساکن حدود ۳۶ درصد است.

وی تصریح می‌کند: در بین منابع ثابت آلاینده هوا، چهار نیروگاه اصلی در شهر مشهد و محدوده اطراف آن به دلیل حجم و نوع سوخت مصرفی سهم شایان توجهی در انتشار آلاینده‌های اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد و ذرات معلق دارند به طوری که سهم نیروگاه‌ها از سرجمعِ انتشار این آلاینده‌ها به ترتیب برابر اکسیدهای نیتروژن ۵۶ درصد، اکسید گوگرد ۹۷ درصد و ذرات معلق ۳۳ درصد است.

این موضوع را از مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی جویا می‌شویم.

آلاینده‌های جوی در مشهد محبوس شده‌اند

تورج همتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد می‌گوید: مشهد به لحاظ اقلیمی و جغرافیایی شرایط خاصی دارد و فقط عامل انتشار نیست که این حجم از آلودگی را باعث می‌شود؛ این عوامل اقلیمی با شروع سرما در آذر و دی ماه تشدید می‌شود و شرایط وارونگی هوا را در شهر بیشتر می‌کند همین موضوع باعث شرایط پایداری جوی و حبس آلاینده‌ها در شهر می‌شود.

وی که تنها راه خروج از این شرایط را تغییر شرایط جوی می‌داند، اظهار می‌کند: پیش بینی‌های هواشناسی احتمال می‌دهد از فردا تغییر شرایط جوی و وزش باد داشته باشیم و این باعث کاهش آلاینده های جوی در مشهد می‌شود.

طبق گفته مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی، بر اساس پیش بینی هواشناسی، دانشگاه علوم پزشکی که متولی سلامت است نسبت به تشکیل کارگروه اضطرار اقدام می‌کند و در انجا تصمیمات مقتضی اتخاذ می‌شود.

تخریب ارتفاعات و بلندمرتبه سازی در جنوب مشهد: مرگ خاموش شهر

همتی در ادامه به نقش مخرب تخریب ارتفاعات در آلودگی هوا هم اشاره و تصریح می‌کند: از طرفی تغییر کاربری‌ها تولید کننده ذرات معلق در جو هستند و از سوی دیگر ساخت و سازها به خصوص در جنوب مشهد که گذرگاه جابجایی هوای شهر است در آینده ما را با بن بست زیست محیطی مواجه می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: به بیان دیگر تخریب ارتفاعات طبیعی( که به عنوان ظرفیتی برای کاهش وارونگی دما مطرح است) و بلندمرتبه سازی در مسیرهای چرخش و جابجایی هوا، باعث شدت یافتن اینورژن یا وارونگی دما و به تبع آن حبس آلاینده‌های جوی در مشهد می‌شود و این یعنی مرگ خاموش!

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه در اینورژن هوای گرم در سطح بالایی جو قرار می‌گیرد و مانند یک لایه عایق الاینده های جوی را در شهر محبوس و انباشته میکند که این برای سلامت شهروندان بسیار مخرب است، عنوان کرد: مشهد جزو کلانشهرهای استثنایی در دنیاست که طبق گزارش‌های اقلیم شناسی 322 روز در سال وارونگی دمایی و اینورژن دارد.

وسایل نقلیه متهم اصلی آلودگی هوای مشهد

همتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار می‌کند: طبق بررسی‌های انجام شده 36درصد منابع الودگی هوای مشهد منابع ثابت مانند نیروگاه‌ها، صنایع و منابع خانگی است و 64 درصد منابع متحرک یعنی وسایل نقلیه است.

وی با اشاره به اینکه متهم اصلی آلودگی هوای مشهد منابع متحرک هستند، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر به خاطر شرایط کرونا سیستم حمل و نقل عمومی که یک ظرفیت خوب برای بحث کاهش الودگی هوا بوده، خیلی مورد استفاده قرار نگیرد و این موضوع باعث افزایش خودروهای تک سرنشین شده است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی عنوان می‌کند: نیروگاه‌ها 62 درصد از سهم آلودگی منابع ثابت را به خود اختصاص می‌دهند و بعد از آن صنایعی مثل ایزوگام و اسفالت و صنایع فلزی الاینده ترین صنایع هستند.

همتی تاکید می‌کند: هیچ واحد صنعتی به ویژه نیروگاه‌ها در شرایط الودگی هوا حق استفاده از سوخت مایع ندارند مگر در شرایط خیلی خاص و اضطرار که دمای هوا خیلی پایین بیاید و به تبع آن افزایش مصارف خانگی، فشار گاز افت پیدا کند و چاره‌ای برای انها باقی نماند؛ این موضوع را با سازمان صنعت، معدن و تجارت هماهنگی و مکاتبه کرده ایم که به واحدهای صنعتی اعلام کنند.

وی می‌گوید: نیروگاهها در شرایط اضطرار در شرایط  کاهش فشار گاز چاره‌ای جز استفاده از سوخت‌های مایع ندارند کما اینکه در شرایط عادی از سوخت گاز استفاده می‌کنند، بنابراین از مردم تقاضا داریم بحث مصرف انرژی را در منازل مدیریت کنند تا نیروگاه‌ها کمتر مجبور شوند از سوخت مایع استفاده کنند.

زنگ خطر آلودگی هوای شهر مشهد مدتهاست به صدا درآمده اما به نظر می‌رسد اراده واحد و نیرومندی برای رفع ان وجود ندارد. موضوعی که تنها متولی آن محیط زیست نبوده و دستگاه‌های زیادی در آن دخیل هستند. 322 روز وارونگی دمایی و حبس آلاینده‌ها در این شهر موضوعی است که نمی‌توان بی تفاوت از کنار آن عبور کرد. گزارش‌های پزشکی ارتباط معنادار بین آلودگی هوا و انواع بیماری‌ها در انسان را به اثبات رسانده است. مرگ خاموش شهر در سایه تخریب ارتفاعاتی که گذرگاه بادهای غالب و ریه‌های این شهر هستند و از همه مهمتر بلندمرتبه سازی در این مناطق تامل برانگیز است. باید این سوال را از اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی پرسید: چرا ضوابط بلندمرتبه سازی در شهر مشهد سه سال پس از گذشت مهلت سه ماهه ای که شورای عالی شهرسازی تعیین کرده بود، هنوز تکمیل نشده است؟ مدعی العموم کجاست؟

=====================

گزارش: معصومه مومنیان

=====================

انتهای پیام/ 70068/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول