اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

۸۵۷ کسب و کار روستایی خراسان رضوی نیازمند تامین مالی هستند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: ۸۵۷ کسب و کار یا طرح توسط معین‌های اقتصادی در روستاهای استان آماده دریافت منابع مالی برای ایجاد بیش از سه هزار فرصت شغلی هستند.

۸۵۷ کسب و کار روستایی خراسان رضوی نیازمند تامین مالی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رسولیان در نشستی به منظور تامین مالی طرح‌های اقتصادی استان اظهار کرد: این طرح‌ها متقاضی هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی هستند که اگر این مبلغ تامین شود، میزان سرمایه‌گذاری آنها به ۶ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال می‌رسد و زمینه اشتغالزایی برای سه هزار و ۶۰۰ نفر فراهم می‌گردد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون هزینه بسیار در قالب طرحهای مختلف برای توسعه مشاغل روستایی در استان اجرا شده اما بسیاری از روستاییان هنوز نمی‌توانند محصولات خود را بفروشند یا مدیریت تولید و فروش خود را به درستی انجام دهند.

وی تصریح کرد: دهیاری‌ها ظرفیت‌های بسیار در اختیار دارند که می‌تواند به بخش عمران روستایی کمک شایانی کند، از این ظرفیت می‌توان در زمینه تسهیل اجرای طرح‌های اقتصادی در محدوده روستاها بهره گرفت.

رسولیان افزود: معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری نیز اعتباراتی در اختیار دارد که می‌توان از آنها برای پیشبرد طرح‌های اقتصادی روستایی استفاده کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی با محوریت روستاها ادامه داد: معین‌های اقتصادی در این الگو ظرفیت‌های بسیار در روستاها دارند که می‌توان از آن بهره گرفت و تاکنون نیز اقدامات بسیار برای توسعه روستاها انجام داده‌اند اما یا منابع مالی لازم در اختیار ندارند یا از شناخت لازم نسبت به مسیرهای تامین منابع برخوردار نیستند.

وی گفت: باید شیوه‌ یا راهکارهایی اتخاذ کرد تا بتوان منابع مالی طرحهای اقتصادی معین‌ها را به روش ساده‌تر تامین کرد.

رسولیان با تاکید بر فعالیت بیشتر در خصوص توانمندسازی بخش کشاورزی و دامداری روستاها افزود: تقویت این بخشها نیاز کنونی کشور در شرایط تحریم است که اگر بتوان این توانمندسازی را از طریق معینهای اقتصادی در روستاها انجام داد، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بسته‌های مالی متعدد برای معین‌های اقتصادی تعریف شده که بهترین آن استفاده از گردش مالی حسابهای بانکی آنها برای پرداخت تسهیلات به طرحهای اقتصادی است که باید روشهای تامین مالی را برای فرمانداران و معین‌های اقتصادی نیز تشریح نمود.

وی بیان کرد: دهیاری‌ها منابع مالی و امکانات فوق العاده‌ای در اختیار دارند که باید از این منابع در اجرای طرحهای اقتصادی بهره گرفت و دهیاران را در جریان امور و ضرورت تامین مالی کسب و کارهای دارای اولویت قرار داد.

رسولیان افزود: ضمانت‌های بانکی برای پرداخت تسهیلات به روستاییان در طرحهای اقتصادی از دیگر مواردی است که باید به صورت زنجیره‌ای تعریف شود تا روستاییان بدون مشکل این تسهیلات را دریافت کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر رفع مشکل تغییر کاربری برای اجرای طرحهای اقتصادی در حوالی روستاها ادامه داد: لازم است دفتر امور روستایی استانداری تعریف پهنه‌های اقتصادی در حوالی روستا در قالب طرحهای هادی روستایی را به کارگروه امور زیربنایی استان ارایه دهد تا در آنجا تایید و این مشکل برای همیشه در استان رفع شود.

وی نسبت به تشکیل شورای مهارت برای ارایه آموزشهای شغلی متناسب با ظرفیتهای هر روستا، فعال کردن سازمان تعاون روستایی برای ایجاد شبکه منسجم فروش محصولات کشاورزی، اختصاص فضایی از سوی شهرداری ها به روستاییان برای ایجاد بازارچه در ورودی شهرها اعلام آمادگی کرد.

رسولیان گفت: سازمان تعاون روستایی استان قرار است ۲۰ مرکز عرضه مستقیم کالا در استان راه‌اندازی کند تا به شبکه فروش محصولات روستاییان کمک شود.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در ابتدای شکل گیری طرح مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی، بنا بر این بود که کار با محوریت توسعه روستاها آغاز شود و برای تحقق این مهم از همه ظرفیت منابع بانکی استان بهره گرفته شود.

علی اکبر لبافی افزود: چهار منبع تامین مالی برای ۴۹ معین اقتصادی خراسان رضوی در نظر گرفته شده است که نخستین منبع از محل ۴۳۳ حساب سپرده توسعه روستایی در خلال الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی می‌باشد.

وی ادامه داد: منبع دوم تامین مالی برای معین‌های اقتصادی، اعتبار بانکی و گردش مالی حساب آنها در بانکهاست که از این محل بتوان به طرحهای اقتصادی در روستاها تسهیلات با سود ارزان داد زیرا تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد در روستا توجیه اقتصادی ندارد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: منبع سوم تامین مالی برای معین‌های اقتصادی، سپرده گذاری در صندوق‌های قرض الحسنه نهادهای مختلف مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) یا بنیاد برکت است که سود حاصل از آن در قالب تسهیلات به طرحهای اقتصادی پرداخت می‌شود.

وی افزود: تاکنون چهار هزار کسب و کار یا طرح اقتصادی در سامانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان توسط معین‌های اقتصادی به ثبت رسیده که از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ کسب و کار به بهره برداری رسیده است.

لبافی ادامه داد: برای تامین مالی۸۵۷ طرح اقتصادی معین‌های اقتصادی نیازمند کمک شبکه بانکی و همچنین واحدهای بزرگ اقتصادی استان مانند ایران خودرو، شرکت فولاد و امثال آن هستیم تا بتوانند در این زمینه مساعدت کرده و بازپرداخت تسهیلات بانکی به طرحها را تضمین کنند.

رییس شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نرخ سود ۱۸ درصدی برای پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای روستایی توجیه اقتصادی ندارد لذا باید تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود چهار درصد در اختیار روستاییان قرار گیرد.

حمید صفایی نیکو افزود: در این راستا بانک مهر ایران و بانک رسالت می‌توانند چند ماه بعد از سپرده گذاری، تسهیلات قرض الحسنه با نرخ سود کمتر به کسب و کارهای خرد روستایی پرداخت کنند.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این صندوق اقدام به طراحی صندوقهای خرد محلی بانوان در حدود ۳۰ روستای استان نموده و طرحهای اقتصادی در این زمینه را تامین مالی کرده است.

علی آبیلی افزود: برای تامین مالی طرحهای کسب و کار خرد روستایی این صندوق می‌تواند در قبال گذاشتن مبلغی از سوی معین اقتصادی در صندوق و معرفی مجری طرح اقتصادی، همان مبلغ را با کارمزد یک درصد به مجری طرح در قالب تسهیلات پرداخت کند.

انتهای پیام/70039

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول