اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

مصرف گاز در سمنان افزایش یافت/ افزایش 17 درصدی مصرف گاز در سمنان

استاندار سمنان با اشاره به افزایش میزان مصرف گاز گفت: در استان سمنان از ابتدای سال تا دوازدهم دی‌ماه جاری یک میلیارد و ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز مصرف شده که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است.‌

مصرف گاز در سمنان افزایش یافت/ افزایش 17 درصدی مصرف گاز در سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علی‌رضا آشناگر استاندار سمنان ظهر امروز در جلسه مدیریت مصرف سوخت زمستانی که به‌صورت ویدئوکنفرانسی و به‌صورت مشترک با حضور وزرای کشور، نفت و نیرو و استانداران سراسر کشور در سالن کوثر استانداری سمنان برگزار شد، اظهار کرد: همه ‌ساله با آغاز فصل زمستان و افزایش مصرف گاز، با مشکلاتی در حوزه تأمین سوخت برای نیروگاه‌ها مواجه هستیم.

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا و لزوم انجام تهویه مناسب در منازل و ادارات شاهد افزایش مصرف گاز در کشور و استان هستیم.

استاندار سمنان بیان کرد: در استان سمنان از ابتدای سال تا دوازدهم دی‌ماه جاری یک میلیارد و ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز مصرف شده که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است.‌

آشناگر گفت: روزانه در استان سمنان بالغ‌بر هشت میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود که با توجه به جمعیت استان، عدد نسبتاً بالایی است.‌

وی با بیان اینکه به‌منظور کنترل آلودگی هوا به‌خصوص در کلان‌شهرها موظف به کاهش مصرف و صرفه‌جویی هستیم، افزود: بیشترین مصرف گاز مربوط به واحدهای صنعتی است که لازم است برخی واحدهای بزرگ همچون کارخانه‌ها سیمان نسبت به تبدیل سوخت خود از گاز به مازوت اقدام لازم را به انجام رسانند.

استاندار سمنان بیان کرد: برخی از نیروگاه‌های استان می‌توانند سوخت مصرفی خود را از گاز به گازوئیل تغییر داده و در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

آشناگر عنوان کرد: وزیر نفت، پیشنهاد اصلاح و تعدیل قیمت گاز را به هیئت دولت ارائه کرده است که در صورت تصویب این پیشنهاد ضمن کمک به مصرف بهینه گاز در کشور، می‌توان امیدوار بود که هزینه‌های تولید این فرآورده توجیه‌پذیر شود.

سهم ۴۲ درصدی صنعت از گاز مصرفی

وی با بیان اینکه برای تأمین انرژی پایدار در کشور ناگزیر به مصرف بهینه و صرفه‌جویی در مصرف گاز هستیم، گفت: ۴۲ درصد از گاز مصرفی استان در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۱۷ درصد از گاز مصرفی استان صرف مصارف خانگی می‌شود.

استاندار سمنان افزود: اگر مردم استان سمنان بیش‌ازپیش با مصرف بهینه در استفاده از گاز، صرفه‌جویی کنند، ضمن مدیریت سوخت زمستانی، قطعاً دچار قطعی برق و گاز در آینده نمی‌شویم.‌

آشناگر بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید ضمن استفاده درست از انرژی، مصرف سوخت خود را تا حد ممکن کاهش دهند.

وی اظهار کرد: با دستگاه‌هایی که شرایط فعلی کشور را درک نکرده و مصرف بیش‌ازاندازه انرژی داشته باشند برخورد می‌شود.

استاندار سمنان تأکید کرد: استفاده بهینه انرژی در استان سمنان با همراهی دستگاه‌های اجرایی و خدماتی به‌طور ویژه و هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

آشناگر گفت: باوجود افزایش نرخ جمعیت و شیوع کرونا ویروس و سپری شدن بخش قابل‌توجهی از اوقات مردم در منازل، در روزهای سرد امسال مصرف گاز خانگی در استان سمنان به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: سمنان بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده جزو استان‌های پرمصرف در مصرف انرژی نیست و ۳۲.۵ درصد از مجموع کل گاز قابل‌مصرف استان در بخش نیروگاه‌ها است.

استاندار سمنان بیان کرد: تا حد امکان برای استفاده از سوخت مازوت و گازوئیل در برخی از شرکت‌های معدنی و صنعتی بزرگ استان سمنان اقدام شود و با تعدیل یافتن قیمت سوخت‌های جایگزین رغبت صنعتگران در بخش تولید سیمان برای جایگزین کردن این سوخت به‌جای گاز طبیعی برای تولید و فراوری افزایش می‌یابد.

تصمیم‌گیری برای کاهش قیمت مازوت

آشناگر گفت: قرار است در جلسه هیأت دولت در ارتباط با کاهش قیمت سوخت مازوت تصمیم‌گیری شود که این اقدام، رویه مثبت کاهش مصرف انرژی به شمار می‌رود.

وی افزود: عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان سمنان در بحث مدیریت انرژی مدیریت و نظارت شود و با دستگاه‌هایی که بیش‌ازحد مجاز گاز و برق مصرف می‌کنند، در چارچوب قانون برخورد شود.

استاندار سمنان اظهار کرد: شهرداری استان برای کاهش یا حذف چراغ‌های تزئینی در معابر شهری برای مدیریت مصرف انرژی اقدام کنند و در مناطقی از شهر که نیازی به چراغ‌های تزئینی نیست، این چراغ‌ها برچیده شود.

وی افزود: معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان و معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان در ارتباط با نظارت مدیریت مصرف انرژی در شهرداری و دستگاه‌های اجرایی استان نظارت ویژه‌ای داشته باشند.

استاندار سمنان بیان کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی، خدماتی، شهرداری‌ها، واحدهای صنعتی و تولیدی و نیروگاه‌های استان سمنان برای استفاده بهینه انرژی در فصل سرد سال اقدام کنند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول