اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

ساز و کار جدید انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ عضویت 10 شخصیت حقیقی با نظر خاتمی در نهاد اجماع‌ساز

دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران اسلامی ساز و کار جدید اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 را تشریح کرد.

ساز و کار جدید انتخاباتی اصلاح‌طلبان/ عضویت 10 شخصیت حقیقی با نظر خاتمی در نهاد اجماع‌ساز

احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران اسلامی در گفت و گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوالی درباره ساز و کار نهاد اجماع ساز جدید اصلاح طلبان برای انتخابات سال ۱۴۰۰ اظهار داشت:‌ بعد از انتخابات مجلس یازدهم شورای هماهنگی اصلاح‌‌طلبان به این فکر بود که ساز و کاری را برای تدوین راهبردهای آینده اصلاح طلبان و نحوه شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ طراحی کند.

وی افزود: در جلسه کمیته سیاسی شورای هماهنگی چندین ماه این بحث ادامه داشت و از بقیه صاحبنظران هم دعوت به عمل آمد و آنها هم نظرات خودشان را گفتند و در نهایت از جمع‌بندی به عمل آمده، عنوان شد که اصلاح طلبان باید یک نهاد اجماع‌ساز را ایجاد کنند.

شریف با بیان اینکه چیزی که در ابتدا تصویب شد این بود که تمام احزاب عضو شورای هماهنگی به علاوه ۱۰ نفر از شخصیت های ملی در این نهاد حضور داشته باشند، خاطرنشان کرد:‌ ولی بعداً یک اصلاحیه خورد و قرار شد که آن ده نفر متغیر از ۱۰ تا ۱۵ نفر باشد و برای انتخاب آنها هم به این صورت عمل شود که خود شورای هماهنگی ۵ نفر از اعضای خود را انتخاب کرده و به آقای خاتمی معرفی کرد و قرار شد که آقای خاتمی هم چند نفری را به این جمع پنج نفره اضافه کند و این جمع که به احتمال زیاد ۷ یا ۹ نفر خواهند بود، اقدام به انتخاب این ۱۰ نفر اشخاص حقیقی بکنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا این ساز و کار موجب اختلاف در انتخاب افراد حقیقی نخواهد شد، گفت: برای اینکه این مشکل پیش نیاید قرار شد که انتخاب این ده نفر را یک کار گروهی انجام دهد و بعداً به آقای خاتمی معرفی شوند که اکثریت اعضای کارگروه از اعضای شورای هماهنگی هستند که طی یک رای گیری انتخاب شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر خاتمی یکی از این گزینه های انتخاب شده را مورد تایید ندانست این فرد حذف خواهد شد؟ تصریح کرد: چنین بحثی مطرح نشده و یک کار جمعی صورت می‌گیرد و از اول هم تاکید آقای خاتمی این بود که کار به صورت تشکیلاتی و با محوریت شورای هماهنگی باشد و بحثی از حذف افراد نیست و این دوستان به یک جمع‌بندی می‌رسند تا اشخاص ملی غیرحزبی را انتخاب کنند.

شریف با بیان اینکه که در شورای سیاستگذاری افرادی بودند که شخصیت ملی نداشتند و این به عنوان یک نقطه ضعف شناسایی شد، تصریح کرد: این تصمیم، به نوعی اصلاح آن آیین نامه هست تا شخصیت هایی که حضور دارند در تراز ملی باشند.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت این نهاد اجماع ساز با پارلمان اصلاحات که مدتی پیش مطرح بود، خاطرنشان کرد: پارلمان اصلاحات فراگیری کشوری داشت و بنا بر این بود که یک جمع ۴۰۰ یا ۵۰۰ نفره به انضمام اعضای شورای هماهنگی و شورای مرکزی احزاب اصلاح‌طلب معرفی شوند و ساز و کارش با چیزی که الان اتفاق می افتد متفاوت بود.

وی با بیان اینکه این نهاد اجماع ساز مبتنی بر تمرکزگرایی است و دبیران کل احزاب و نمایندگان تام الاختیار احزاب در شورای هماهنگی با حدود ۱۰ نفر از اشخاص حقیقی هستند، گفت: پارلمان اصلاحات انتخاب وسیع‌تر و کشوری‌تری بود و قرار بود در استان‌ها هم شورای هماهنگی استان‌ها نمایندگانی را معرفی کنند و خود احزاب هم از اعضای شورای مرکزی‌شان حدود ۵ نفر را معرفی کنند ولی طرح پارلمان اصلاحات در همان ماده ۹ که در مورد ترکیب پارلمان اصلاحات بود متوقف شد.

شریف با تاکید بر اینکه این نهاد اجماع‌ساز کل انتخابات ۱۴۰۰ را اعم از ریاست جمهوری و شوراها مدیریت می‌کند، خاطرنشان کرد: در مورد اینکه شخصیت‌های حقیقی در استان ها حضور داشته باشند بحثی نشده و چون به صراحت بر شخصیت ملی تاکید شده، ممکن است تعدادی از این افراد در استان ها حضور نداشته باشند و جلسات در تهران تشکیل شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول