اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

گروه‌های هدف با حذف یارانه دارو با مشکلات عدیده مواجه می‌شوند/ افزایش 50 درصدی اعتبارات بیمه سلامت / زنجان سهم مناسبی از درآمد خود را دریافت نمی‌کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر مخالفت کمیسیون بهداشت و درمان با حذف یارانه دارو و تجهیزات پزشکی و با اذعان به وجود قاچاق معکوس دارو به دلیل ارزان بودن دارو در کشور گفت: ولی باید متوجه بود که گروه‌های هدف با حذف یارانه دارو با مشکلات عدیده مواجه خواهند شد.

گروه‌های هدف با حذف یارانه دارو با مشکلات عدیده مواجه می‌شوند/ افزایش 50 درصدی اعتبارات بیمه سلامت /  زنجان سهم مناسبی از درآمد خود را دریافت نمی‌کند

سید مرتضی خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در زنجان با بیان اینکه بودجه بهداشت و درمان از ابعاد مختلف قابل بررسی است، اظهار کرد: هر چند این بودجه در مرحله فعلی قابل قضاوت کامل نیست، چرا که از کمیسیون تلفیق و بررسی نهائی صحن، آنهم در صورت تصویب کلیات بودجه باید عبور کنیم، ولی در کل می‌توان در فصل‌های مختلف اظهار نظر کرد.

نماینده مردم ماهنشان، ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه کل کشور در لایحه ۱۴۰۰ نسبت به بودجه سال‌جاری ۲۰درصد رشد یافته است، افزود: این افزایش در بخش مصارف بودجه عمومی، ۴۳ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه مجموع اعتبارات عمومی، اختصاصی و تملک دارائی‌های سرمایه‌ای حوزه سلامت در لایحه ۱۴۰۰، ۱۳۵ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، افزود: این میزان 5.58 درصد از مجموع اعتبارات بودجه کل کشور را شامل می‌شود.

در بودجه سال آتی حقوق کادر بهداشت و درمان ترمیم می‌شود

خاتمی با بیان اینکه در بودجه سال آتی حقوق کادر بهداشت و درمان ترمیم می‌شود، تصریح کرد: در این بودجه افزایش ۵۰ درصدی امتیازها اعمال و هم برقراری فوق‌العاده ویژه هم پیش‌بینی شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مقایسه سهم سلامت از بودجه کل کشور نشان می‌دهد این سهم نسبت به سال‌های گذشته تفاوت معنی‌داری ندارد، مثلا در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب 6.3 درصد و 6.4 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه با وجود پیشنهاد وزارت بهداشت، ردیف خاصی در بودجه سال 1400 برای مبارزه با کرونا منظور نشده است، افزود: همچنین هزینه‌های متناسب برای تامین واکسن کرونا در اعتبارات لایحه ۱۴۰۰ پیش‌بینی نشده است.

خاتمی با اشاره به اینکه اعتبارات بیمه سلامت بیش از ۵۰ درصد رشد را در بودجه سال 1400 نشان می‌دهد، ادامه داد: امیدواریم این افزایش زیان انباشته موجود را پاسخگو باشد، هر چند سرفصل آموزش البته اگر دچار کسری نشود مناسب است، البته برابر قانون برنامه ششم، بودجه عمرانی وزارت بهداشت می‌بایست تا سال آخر برنامه به ۲۲ درصد می‌رسید، که در لایحه، این رقم دیده نشده است. 

نماینده مردم ماهنشان، ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر کمبود نیرو در بخش پرستاری به دلیل افزایش تخت‌های بیمارستانی به تعداد 30 هزار نفر تصریح کرد: جذب این تعداد نیرو، قول دولت بوده که امیدواریم محقق شود.

شنیده‌ها حاکی از حذف ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی است

وی با اشاره به مشکلات موجود به دلیل شیوع ویروس کرونا افزود: شنیده‌ شده، در کمیته‌های ارزی و گمرکی، نظر بر حذف ارز ترجیحی در بخش‌های مختلف است که اگر در بخش دارو و تجهیزات برداشته شود مشکلات عدیده بروز خواهد کرد، چرا که اگر نظر بر برداشته شدن یارانه عام و آزاد سازی باشد، تا از طرف بیمه پوشش داده شود، زیرساخت‌های آن در حال حاضر فراهم نیست و لذا در آن صورت نگرانی افزایش چند برابری قیمت دارو وجود خواهد داشت.

خاتمی با تاکید بر مخالفت کمیسیون بهداشت و درمان با حذف یارانه دارو و تجهیزات پزشکی با اذعان به وجود قاچاق معکوس دارو به دلیل ارزان بودن دارو در کشور افزود: ولی باید متوجه بود که گروه‌های هدف با حذف یارانه دارو با مشکلات عدیده مواجه خواهند شد.

نماینده مردم ماهنشان، ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق در مجلس شورای اسلامی به مطرح شدن طرح جوانی جمعیت در مجلس اشاره و تصریح کرد: در کمیسیون مشترکی که به همین منظور و با اصل ۸۵ «ی شدن طرح»، تشکیل شده است، موادی برای مقابله با ناباروری و حمایت از فرزندآوری و مادران باردار و شیرده در حال بررسی و تصویب است.

وی با ابراز امیدواری برای حذف ضریب پلکانی برای کادر تخصصی درمان در بودجه ۱۴۰۰ افزود: این موضوع، مانع حضور پایدار نیروهای تخصصی در مراکز دولتی دانشگاهی و مناطق محروم شده و به خروج متخصصان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها از گردونه خدمت منجر می‌شود.

خاتمی با بیان اینکه جذب حدود 40 هزار نیرو در بخش درمان جزو برنامه‌های دولت و مجلس است، ابراز امیدواری کرد، این مهم به شرط تامین اعتبار محقق شود.

نماینده مردم ماهنشان، ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه استان زنجان سهم مناسبی از درآمد خود را دریافت نمی‌کند، ادامه داد: بودجه استان در بخش تملک دارائی‌های سرمایه‌ای (شامل استانی، نفت، موارد خاص، مالیات بر ارزش افزوده و توسعه راه‌های روستائی) با ۳۸درصد رشد، از ۱۹۹ به ۲۷۷ میلیارد تومان رسیده که کمتر از میانگین کشوری(۴۱درصد) است.

وی با بیان اینکه اعتبارات موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای همه استان‌ها رشد یکسان ۹۲ درصدی داشته که با افزودن آن، بودجه نهائی تملک دارائی‌های سرمایه‌ای، با ۶۶ درصد رشد به ۶۷۲ میلیارد تومان می‌رسد، افزود: این درصد از میانگین کشوری(۶۹درصد) کمتر است که این میزان از نظر رشد، دارای رتبه ۱۵ و از نظر سهم از بودجه استان‌ها رتبه ۲۸ را دارد.

بازگشت  ۳۸ درصد درآمدهای استان به خود استان 

خاتمی تاکید کرد: با توجه به محرومیت‌های استان انتظار توجه بیشتر می‌رود و دلیل بروز این وضعیت هم این است که کمتر از ۳۸ درصد درآمدهای استان به خود استان برمی‌گردد و این موضوع را بارها در جلسات مختلف به ویژه شورای اداری به مسؤولین ذیربط متذکر شده‌ایم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: در بخش هزینه‌های عمومی و اختصاصی، اعتبارات هزینه‌ای استان با ۵۴ درصد رشد به ۴۵۴ هزار میلیارد ریال رسیده، که یک درصد از میانگین کشوری بالاتر است و از نظر رشد، رتبه ۱۲ و از نظر سهم از کل بودجه استان‌ها رتبه ۲۶ را دارد.

وی با بیان اینکه در راستای افزایش بودجه برخی طرح‌ها اقداماتی صورت گرفته است، تصریح کرد: این افزایش برای بودجه دانشگاه تحصیلات تکمیلی۶ درصد، دانشگاه زنجان ۱۹.۵درصد، دانشگاه علوم پزشکی، توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی ۳۰۰ درصد، آب منطقه‌ای ۴۸.۵ درصد، ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ۲۴.۶ درصد، برق ۲۵ درصد و آب و فاضلاب ۳۰درصد پیش‌بینی شده است.

خاتمی با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده در بخش آبرسانی از سد مراش به شهرهای دندی و ماهنشان و روستاهای مسیر، ۴۳ رشد و در مورد سد مشمپا ۲۵رشد پیش‌بینی شده است، ادامه داد: با توجه به افزایش تورم و تفاوت محسوس بین بودجه‌های مصوب و ابلاغی در طرح‌های عمرانی، به نظر می‌رسد با هماهنگی تمام دستگاه‌های ذیربط و نمایندگان استان باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد، بعلاوه باید از ظرفیت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار و جلب مشارکت شرکت‌های فعال در استان برای ایفای مسؤولیت اجتماعی، بهره بیشتری برد.

انتهای پیام/73004/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول