اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

صنعت فرش،‌ از ابتدا تا کنون

فرش، یکی از محصولاتی است که از دیرباز جایگاه مهمی در دکوراسیون و چیدمان منزل ایرانی‌ها داشته است. قدمت تولید و استفاده از این محصول در ایران، به چند هزار سال قبل باز می‌گردد. این گستردگی زمانی سبب شده است تا فرش، گذرگاه‌ها و اتفاقات مختلفی را تجربه کند.

صنعت فرش،‌ از ابتدا تا کنون

در طول زمان با ظهور سلایق، علایق و استفاده‌های مختلف، انواع متفاوتی از فرش‌ها نیز به مرحله‌ی تولید رسیده‌اند. بسیاری از آن‌ها امروزه هم طرفداران زیادی دارند و برخی دیگر با توجه به کاربرد و طرفداران معدودشان، یا به کلی از بازار حذف شده‌اند و یا به سختی پیدا می‌شوند.

تا سالیان اخیر، فرهنگ سنتی حاکم بر ایران سبب شده بود تا مشتریان ایرانی نیز طرفدار سبک‌های خاصی از طرح‌های فرش باشند و خریدهای آنان را بیشتر فرش سنتی تشکیل می‌داد. با ظهور فناوری‌های جدید و برخوردهای فرهنگی و اقتصادی که ایران با اروپا داشت، هم نحوه‌ی تولید این فرش‌ها تفاوت کردند و هم طرح‌هایی که طرفداران بیشتری در بازار داشتند.

به طور سنتی، تولید فرش به روش دستی و توسط صنعتگران ایرانی تولید می‌شود. این روش با این که ظرافت و دقت بالایی داشت، اما بسیار زمانبر بود و می‌توانست هزینه‌های زیادی داشته باشد. اما برای سالیان بسیاری، روش غالب تولید فرش بود.

حدود ۴۰ سال پیش بود که با ورود فناوری‌های جدید تولید فرش در ایران، فرش ماشینی نیز به ادبیات فرش در ایران افزوده شد. با این که اولین معرفی این فرش‌ها به بازار ایران، توسط خود ایرانی‌ها بود، اما اقبال عمومی بازار به این نوع فرش، چند سال بعد و با کمک تجار خارجی بود که تعدادی فرش ماشینی را از بلژیک وارد ایران کردند.

پس از مدتی تولیدکنندگان ایرانی دریافتند که ایرانی‌ها همچنان طرح‌های سنتی را برای چینش منزل خود با فرش، بیشتر ترجیح می‌دهند. برای همین، در تولید فرش ماشینی نیز سعی کردند تا از طرح‌ها و مواد سنتی که در تولید فرش ایرانی استفاده می‌شد الهام بگیرند. در این سال‌ها بود که تحولی عظیم در بازار فرش ایران به وجود آمد و توانست نظر بسیاری از مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. با ورود ماشین‌آلات و تجهیزات به روز تولید فرش، کارآیی این روش از تولید فرش توانست بهبود چشم‌گیری داشته باشد که هزینه‌ی تولید این نوع از فرش‌ها را کاهش دهد.

کاهش هزینه سبب شد تا این فرش‌ها بتوانند در مدت زمان قابل توجهی سهم عمده‌ی بازار فرش را در ایران به دست آورند.

پس از گذشت مدتی، با گسترش شهرنشینی، آپارتمان‌ها نیز در ایران ظهور کردند. با گسترش این سبک از زندگی، مدل جدیدی از انواع معماری نیز در ایران گسترش پیدا کرد. این نوع از معماری، ویژگی‌های منحصر به فردی داشت که برخی اوقات نیاز به طرح‌های مختلفی برای دکوراسیون منزل داشت.

طرح‌های سنتی، با توجه به المان شلوغی که دارند، برای برخی از دکوراسیون‌های مدرن مناسب نیستند. با توجه به این موضوع، طرح‌های جدیدی از فرش نیز به بازار فرش ایران معرفی شدند. در این طرح‌ها، سادگی و خلوتی ویژگی اصلی بود که متناسب با چیدمان ساختمان‌های امروزی است. استفاده از طرح‌های هندسی پایه، یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که می‌توانید در فرش فانتزی ببینید.

فرش‌های فانتزی با فرش‌های سنتی، حتی در جنس ساخت نیز متفاوت هستند. فرش‌های سنتی کاملا با استفاده از نخ‌های آکرلیک تولید می‌شوند. اما ماده‌ی اصلی که در فرش‌های فانتزی استفاده می‌شود، پلی‌استر است. پلی‌استر یا همان ابریشم مصنوعی، با توجه به این که پرزدهی بسیار پایینی دارند، طرفداران زیادی در بازار فرش به خود جلب کرده‌اند.

البته فرش فانتزی، دوام کمتری نسبت به فرش‌های سنتی دارد. برای همین استفاده از آن‌ها در مکان‌های پر تردد، توصیه نمی‌شود. یکی از دلایل این طول عمر بیشتری که برای فرش‌های سنتی است، علاوه بر جنس ساخت آن‌ها، تراکم بیشتری است که در تولید آن‌ها وجود دارد. افزایش تراکم باعث می‌شود دوام فرش نیز بیشتر شود. بنابراین برای گذرگاه‌ها و جاهایی که تردد بیشتری در منزل انجام می‌گیرد، استفاده از آن‌ها برای جاهایی که رفت و آمد بیشتری در منزل دارند، توصیه می‌شود.

 

فرش‌های سنتی ماشینی، با توجه به مواردی که در بالا گفته شد، قیمت بالاتری نسبت به فرش‌های فانتزی ماشینی دارند. عمر بالاتر نیز می‌تواند یکی دیگر از عواملی باشد که شما را ترغیب به خرید فرش سنتی کند. اما در وجود طرح‌های محدودی که در فرش‌های سنتی وجود دارد، استفاده از آن‌ها برای همه‌ی دکوراسیون‌ها و چیدمان‌های منزل مناسب نیست. فرش‌های فانتزی در اینگونه موارد می‌توانند انتخاب بهتری برای خرید باشند.

در صورتی که تصمیم به خرید فرش دارید، می‌توانید با مراجعه به وبسایت سرای ابریشم، طرح‌ها و ابعاد مختلفی از فرش‌های سنتی و فانتزی را مشاهده کنید. در صورتی که تصمیم به خرید فرش از وبسایت گرفتید، تیم سرای ابریشم، در تمامی مراحل پس از خرید، همراه شما عزیزان خواهد بود تا تجربه‌ی خرید به یاد ماندنی برای شما ثبت کنند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول