اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

دومین واکسن ایرانی کرونا در انتظار تست انسانی/ انتشار قرارداد «کواکس» در حیطه وظایف غذا و دارو نیست

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره دلیل منتشر نشدن قرارداد کواکس گفت: مسوولان در صورت صلاحدید متن این قرارداد را منتشر می‌کنند و انتشار این قرارداد در حیطه مسوولیت سازمان غذا و دارو نیست.

دومین واکسن ایرانی کرونا در انتظار تست انسانی/ انتشار قرارداد «کواکس» در حیطه وظایف غذا و دارو نیست

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری آنلاین گفت: در زمنیه تامین واکسن بانک مرکزی اعلام کرده است که در زمینه ارز مشکلی وجود ندارد و وزارت امور خارجه نیز در حال رایزنی تدارکات لازم است، هنوز فازهای نهایی در بیشتر شرکت‌های تولید کننده واکسن انجام نشده است و هنوز این شرکت‌ها نتوانستند استانداردهای بین‌المللی را دریافت کنند و سفره آماده‌ای پهن نیست که کسی بتواند آن را دریافت کند.

وی ادامه داد: انواع خوراکی داروی سلسپت در کشور تولید می‌شود و برخی پزشکان نیز داروهای خارجی را تجویز می‌کنند و دلیل کمبود برخی از این داروها موضوع کمبود ارز است که در صورت تامین ارز به وفور در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.

شانه‌ساز اظهار داشت: برای یک بار دیگر رفتار زشت مدعیات حقوق بشر را برای تامین واکسن آنفلوانزا را تجربه کردیم، هزینه ۱۴ میلیون دوز به سختی تامین شد و به خارج از کشور ارسال شد اما متاسفانه ۲ میلیون عدد دریافت کردیم و همه گروه‌های حساس واکسن دریافت کردند اما به دلیل کارشکنی‌ها نتوانستیم مابقی آن را دریافت کنیم، قرار شد یونیسفت ۸۰۰ هزار واکسن تامین کند و تا آبان در اختیار ما قرار گیرد اما حالا که زمان طلایی آن گذشته از کره جنوبی حمل شده و در حال ارسال به کشور است.

وی با عنوان این مطلب که در حال حاضر تمامی داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی در داخل تولید می‌شود، گفت: خوشبختانه مشکلی در تأمین داروهای بیماران کووید ۱۹ در کشور وجود ندارد. هر دارویی که در زمینه بهبود کرونا وارد بازار دارویی جهان می‌شود، در کمتر از دو ماه تولید آن در کشور صورت می‌گیرد و حتی زمینه صادرات آنها نیز فراهم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به روند نزولی واردات دارو به کشور، گفت: توانمندی صنعت دارویی کشور باعث شد تا روند واردات دارو به لحاظ ریالی از ۳۰ درصد در سال ۹۷، به ۲۲ درصد در سال ۹۸ برسد و امروز این عدد به کمتر از ۱۵ درصد کاهش یافته است. در حوزه غذا نیز توانسته ایم فرایند صدور پروانه تولید را به کمتر از ۲۴ ساعت برسانیم.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته است، از ۱۵۰۰ پروانه تولید محصولات غذایی که تا ۶ ماه قبل در نوبت مجوز بودند، این تعداد به صفر رسیده است. در زمینه تأمین تجهیزات پزشکی نیز به رغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها، توانسته ایم نیازهای خودمان را تأمین کنیم.

وی با عنوان این مطلب که در روزهای اول که درگیر کرونا شده بودیم ظرفیت تولید ماسک در کشور روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار عدد بود که امروز این میزان به روزانه ۳۵ میلیون عدد ماسک رسیده است، افزود: سیاست ما در آن روزها ابتدا کمیت و بعد قیمت ماسک بود، اما بعد از گذر از بحران کمبود ماسک، ارتقا کیفیت محصولات تولیدی را مورد توجه قرار دادیم.

شانه ساز گفت: در زمینه انسولین نیز با تلاش‌هایی که صورت گرفته است، امروز توانسته ایم دو میلیون عدد انسولین وارد بازار دارویی کشور کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره قاچاق معکوس دارو گفت: درحال حاضر به دلیل تفاوت قیمت ایران به نسبت خارج از کشور شاهد تخلفاتی هستیم اما این موضوع توسط نیروهای انتظامی و امنیتی درحال پیگیری است و این داروها از طریق سامانه تیتک قابل ردیابی هستند و مشخص می‌شود که منشا خروج دارو از چه مرحله‌ای بوده است و از مردم تقاضا داریم در صورت مصرف داروی وارداتی به کد شناسه یکتا توجه داشته باشند و از اصلت دارو اطمینان یابند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی برخی ژست بشردوستانه می‌گیرند و در مقابل همه مردم دنیا اعلام می‌کنند که دارو تحریم نیست و گفتن این دروغ‌ها از این جنایتکاران بعید نیست، علی رغم تحریم‌ها ما دست روی دست نگذاشته‌ایم و ظرفیت تولیدی افزایش یافته است و درحال تلاش برای واردات داروهای بیماران خاص هستیم. چین و هند بزرگترین تولیدکنندگان مواد اولیه داروهای دنیا هستند و برای انتقال ارز به این کشورها نیز با مشکلاتی مواجهیم و بانک‌های چینی و هندی مورد شقاوت و تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند اگر مشکلات ارزی توسط بانک مرکزی حل شود مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه دارو نخواهیم داشت.

شانه ساز درخصوص وضعیت تولید واکسن کرونا نیز گفت: در زمینه واکسن کرونا چند شرکت تولیدکننده داخلی داریم که روی واکسن کار می‌کنند. یکی از تولیدکنندگان‌مان فاز اول مطالعه انسانی را شروع کردند و تولید کننده دیگری به سرعت در حال تکمیل مدارک هستند تا فاز انسانی را آغاز کنند. البته وزیر بهداشت موضوع  مربوط به واکسن را پیگیری و اطلاع رسانی می‌کنند تا مردم خاطرشان از بابت توانمندی کافی برای تولید واکسن در کشور جمع باشد و تحریم ها در این زمینه عملا بی اثر است.

وی افزود: بیماران نادر تعداد کمی هستند و تولید آنها توجیه اقتصادی ندارد، ما باید داروی این افراد را تامین کنیم و تامین کنندگان این داروها کم هستند و قیمت آنها بسیار گران تمام می‌شود و برخی شرکت‌های دانش بنیان ما این داروها را با قیمت پایین تولید کردند اما برخی از آنها فقط در آمریکا وجود دارد و با زحمت بسیار باید این اقلام را تهیه کنیم، هرکس در شبکه مختلف اعلام می‌کند که دارو تحریم نیست دروغ می‌گویند و آنها روی ممنوعیت ارسال دارو به ایران تمرکز کرده‌اند هرچند ما همه داروهای کرونا را در کشور تولید کردیم که این موضوع نشان دهنده توانمندی داخلی است.

شانه‌ساز تصریح کرد: کمپانی‌های بزرگ علاقه‌مند به همکاری با ما هستند و بسیاری از آنها داروهای مورد نیاز را به ما می‌رسانند و در بدترین شایط تحریم یک دلار از آنها در ایران گم نشده است و پول آنها به موقع به آنها رسیده است و این موضوع باعث جلب اعتماد آنها شده است. برای داروهای کمیاب نیز فراخوان گذاشته‌ایم و امیدواریم این داروها نیز در کشور تولید شود.

وی گفت: یکی از مشکلات جوامع درخصوص بیماری سرطان سبک زندگی ناسالم است و تا شش سال قبل بخش اعظم داروهای ضد سران را وارد می‌کردیم و امروز سه کارخانه تخصصی داروهای ضد سرطان را تولید می‌کنند و داروهای جدیدتر نیز وارد می‌شوند. خوشبختانه ماده اولیه در کشور تولید می‌شود و شیوه تولید و محافظت از آنها بسیار خاص است و اغلب این داروها خطوط پیشرفته و گران قیمتی دارند و سرعت رشد تولید آنها پایین تر است اما در چندسال اخیر این داروها با کیفیت خوبی در کشور تولید می‌شود.

شانه‌ساز در پاسخ به سوالی درباره دلیل منتشر نشدن قرارداد کواکس افزود: مسوولان در صورت صلاحدید متن این قراداد را منتشر می‌کنند و انتشار این قرارداد در حیطه مسوولیت سازمان غذا و دارو نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول