اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

وقتی شهید سلیمانی همچنان حیات می‌آفریند/کاهش 77 درصدی فوتی‌های کرونایی در کردستان

با اجرای طرح شهید سلیمانی، تاکنون 77 درصدی فوتی‌ها و 75.3 درصد بستری‌های ناشی از ابتلا به کرونا در کردستان کاهش یافته است.

وقتی شهید سلیمانی همچنان حیات می‌آفریند/کاهش 77 درصدی فوتی‌های کرونایی در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، تقریبا نزدیک به یک سال از جدال سخت و نفس‌گیر کادر درمان با ویروس کرونا می‌گذرد، ویروسی که در طول این مدت چهره‌های مختلفی از نوع چینی تا انگلیسی به جامعه بشری نشان داده و در این مدت اگرچه میلیون‌ها نفر در سایه تلاش کادر درمانی از مرگ نجات یافته‌اند اما خیلی‌ها را هم به کام مرگ کشانده است.

امروز دیگر کروناویروس با زندگی بشر گره خورده و زمان مشخص برای خلاصی از این ویروس مرگ به قول بسیاری از صاحب‌نظران و متخصصین این حوزه نامشخص خواهد بود.

اگرچه تلاش برای تولید داروی مقابله‌ای با ویروس کرونا در اکثر نقاط دنیا عزم‌‌ها را جزم کرده و چند نوع از این داروها نیز روانه بازار شده است، اما اینکه این داروها تا چه میزان تاثیرگذار باشند و چه زمانی در اختیار عموم قرار گیرند زمان‌بر خواهد بود مهم‌ترین و بهترین راهکار برای مقابله با کرونا پیشگیری و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

کرونا اواخر سال گذشته وارد کردستان شد روزها و ماه‌های سختی را از زمان حضور این ویروس تاجدار پشت سر گذاشته‌ایم اینکه کرونا دقیقا کی تمام می‌شود یا تا چه زمانی میزبان آن هستیم؟ کاملا مشخص نیست. اما مهم‌ترین راهکار برای مقابله با آن در شرایطی که هنوز داروی قطعی برای مقابله با کرونا کشف نشده است پیشگیری است.

به منظور بررسی آخرین وضعیت کرونا ویروس در استان کردستان به سراغ ابراهیم قادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان  رفتیم می‌گوید: وضعیت استان به لحاظ شیوع کرونا ویروس در حال حاضر مطلوب است، مرگ‌و میر 77 درصد کاهش یافته و تعداد بستری شدگان نیز به برکت اجرای طرح شهید سلیمانی روند نزولی قابل قبولی دارد.

فارس: آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان چگونه است؟

روند شیوع کرونا ویروس در یکی دو هفته اخیر در استان خوشبختانه رو به کاهش بوده است و تعداد بستری و بیماری‌های روزانه کم شده و این کاهش آماری در تعداد مرگ‌ومیرها نیز کاملا خود را نشان داده است، البته این روند افزایش و یا کاهشی شیوع کرونا ویروس به رفتار خود جامعه بستگی دارد.

در بیشتر کشورها متاسفانه میزان مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا رشد زیادی داشته است، برای مثال در کشور آلمان که در این حوزه در آغاز شیوع موفق عمل کرده بود الان روند افزایشی را در پیش گرفته به گونه‌ای که روزانه آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در این کشور از مرز یک‌هزار نفر تجاوز می‌کند.

کاهش آمار فوتی‌های کرونایی در کردستان

خوشبختانه با تلاش کادر درمان و مهم‌تر از آن، همراهی مردم شاهد کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور و به صورت خاص در استان کردستان هستیم که البته نباید این روند نزولی این حس را در مردم ایجاد کند که کرونا تمام شده است چرا که هرگونه کم توجهی و آسوده خاطر بودن در این زمینه ممکن است ما را وارد پیک جدیدی از مبتلایان به کرونا بکند.

فارس: مهم‌ترین دلایل کاهش آمار مبتلایان به کرونا در کردستان چیست؟

همراهی و هماهنگی بسیار خوب در زمینه مقابله با کروناویروس در بین دستگاه‌های اداری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و مهم‌ترین موضوع اجرای طرح شهید سلیمانی به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند و تاثیرگذار دلیل اصلی کاهش آمار مبتلایان به کرونا و مرگ‌و میر ناشی از ابتلای به این ویروس بوده است.

طرح شهید سلیمانی، طرح مشترک بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفین است که از اول آذر در سراسر کشور اجرایی شده است.

طرح شهید سلیمانی با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس به دنبال نتایجی مانند رهگیری و رصد فعال حداقل به میزان ۸۰ درصد در یک ماه و ۹۰ درصد در سه ماه و کاهش بستری حداقل به میزان ۳۰ درصد در یک ماه و ۵۰ درصد در سه ماه است که البته شاهد تحقق این نتایج در سطح قابل قبولی هستیم.

عدم رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی پیک جدیدی ایجاد می‌کند

فارس: از احتمال افزایش دوباره آمارهای ابتلا به کرونا صحبت کردید، چرا؟

ما براساس رفتار مردم تحلیل‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهیم و پیش‌بینی‌ها نیز براساس تحلیل‌ها صورت می‌گیرد، تقریبا در طول یک سال گذشته که با کرونا درگیر بوده‌ایم، اگر رفتارهای مردم و مسئولان کنترل شود قطعا روند افزایشی دوباره شیوع این ویروس را تجربه نخواهیم کرد.

تجربه در این ماه‌ها نشان داده که هر زمان حساسیت‌ها کم شده و نکات بهداشتی رعایت نشود 6 تا 8 هفته دوباره با پیک شیوع کرونا مواجه هستیم، رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی باید در کل بدنه جامعه یعنی عموم مردم، دستگاه‌ها، ادارات و سازمان‌های مختلف انجام شود و گرنه نتیجه‌ای نخواهیم داشت.

زمانی مجبوریم محدودیت ایجاد کنیم که شیوع ویروس به اوج رسیده و چاره‌ای جز این کار نداریم البته این محدودیت‌ها خیلی تاثیرگذار است و به شدت شیوع بیماری را کاهش می‌دهد اما برای خیلی از مردم مشکلاتی به لحاظ درآمدی و غیره ایجاد می‌کند.

کردستان پشت چراغ زرد کرونا 

فارس: اکنون وضعیت استان زرد کرونایی است، در این شرایط مردم باید چگونه رفتاری داشته باشند؟

وضعیت زرد به معنی تمام شدن ویروس کرونا نیست بلکه مقداری کم شد است، اما افزایش تماس‌ها، دید و بازدیدهای خانواد‌گی و تجمعات گردش ویروس را به شدت دوباره افزایش خواهد داد و مناطق زرد به راحتی به مناطق نارجی و قرمز تبدیل وضعیت می‌دهد.

متاسفانه در برخی شهرها میزان توجه و رعایت مردم کم است وضعیت زرد در شیوع کرونا ویروس بسیار شکننده است، باید با رعایت جدی پروتکل‌ها این وضعیت را تا درمان قطعی  این بیماری حفظ کنیم.

 ویروس کرونا در خانواده‌ها در حال گردش است

فارس: بیشترین موارد ابتلا در استان مربوط به چه کانون‌هایی است؟

الان ویروس در خانواده‌ها در گردش است، البته تنها موضوع خانواده‌ها نیست و در مراسمات مختلف عزا و عروسی و مهمانی‌ها و...افراد به کرونا مبتلا می‌شوند، حالا شاید ایرادهایی گرفته می‌شود پس چرا جلسات برگزار می‌شود، نکته مهم در این حوزه این است که در جلسات اداری و غیره به واسطه رعایت فاصله‌ها و غیره ویروس قابل کنترل است اما در مراسم مهمانی و عروسی نمی‌توان کنترل لازم را داشته باشیم.

فارس: راهکارها و توصیه‌های مناسب برای کاهش میزان مرگ و میرهای ناشی از کرونا چیست؟

اگر افراد مبتلا به کرونا سریع شناسایی و اقدامات قرنطینه‌ای و درمان زود انجام شود ضمن قطع زنجیره ابتلا میزان مرگ و میر هم کاهش می‌یابد وقتی فرد مبتلا 7 تا 8 مورد از علائم کرونا را بروز داده یعنی تعداد زیادی از افرادی که با او در ارتباط بوده‌اند را آلوده کرده است و خودش هم در شرایط بسیار بدی قرار داده است غربالگری و خودمعرفی در کنار رعایت پروتکل‌ها بهترین راهکار برای دستیابی به اهداف در مقابله با کرونا ویروس است.

فارس: همانطور که عنوان کردید یکی از مهم‌ترین نکات در پیشگیری از کرونا شناسایی سریع افراد مبتلای بدون علائم است چه اقدامی در این زمینه انجام می‌شود؟

تا این لحظه سه مرحله غربالگری انجام شده است در مرحله نخست 92 درصد، در مرحله دوم 91 درصد و در مرحله سوم نیز 87 درصد از جمعیت استان از طریق سامانه 4030 غربالگری شده‌اند و مابقی مردم پاسخ نداده‌اند.

از آغاز اپیدمی تاکنون بیش از 90 هزار نفر از جمعیت استان در سیستم بهداشتی سرپایی بررسی شده‌اند و بیش از 16 هزار نفر بستری مشکوک داشته‌ایم که مبتلا به کرونا بوده‌اند 84 هزار نفر از این افراد نیاز به نمونه‌گیری داشته‌اند که بیش از 30 هزار  نفر از این جمعیت مثبت بوده و یک‌هزار و 43 نفر از این افراد جان باخته‌اند.

فارس: تعداد بیماران و مشکوک به کرونا در قرنطینه خانگی استان چگونه است؟

بیش از 300 هزار نفر که با افراد کرونا مثبت ارتباط داشته‌اند برای جلوگیری از شیوع کرونا قرنطینه خانگی شده‌اند که این مهم تاثیر بسزایی در قطع زنجیره کرونا ویروس داشته است.

از زمان شیوع کرونا در استان کردستان تاکنون دو پیک بزرگ کرونایی را پشت سرگذاشته‌ایم یکی از این پیک‌ها در اواخر خردادماه امسال اتفاق افتاد که پیک بسیار سختی بود 27 روز و پیک دوم حدود 35 روز به طول انجامید.

در حال حاضر وضعیت مناسب است، حفظ این شرایط به رفتار مردم بستگی دارد این احتمال وجود دارد که در آواخر بهمن ماه و یا اوایل اسفند بازهم روند افزایشی را داشته باشیم،  اینکه وضعیت پیک بعدی به لحاظ زمانی چه مقدار طول بکشد مشخص نیست، اما این احتمال که آمار افزایشی باشد وجود دارد.

در پیک اخیر به دلیل اینکه به لحاظ زمانی نسبت به پیک قبلی طولانی‌تر شد تعداد مرگ‌ومیرها نیز روند افزایشی داشت و چه بسا اگر کنترل نمی‌شد روندی طولانی‌تر یعنی چندین ماه را در این پیک تجربه می‌کردیم.

فارس: مهم‌ترین عامل در کنترل پیک اخیر چه بود؟

همکاری مردم، همکاری و هم‌ صدایی مسئولان و اجرای چندین طرح به ویژه طرح شهید سلیمانی از مهم‌ترین عوامل در کنترل پیک اخیر شیوع کرونا ویروس در استان بود اجرای این طرح به صورت قابل توجهی میزان مرگ و میر و بستری شدگان ناشی از کرونا را کاهش داده است.

در طرح شهید سلیمانی تیم‌های نظارتی نظارت بر اماکن و اصناف را بر عهده‌ دارند و بسیج نیز برای گندزدایی اماکن و منزل افراد مبتلا به کرونا تیم‌های گند زدا را تشکیل داده است.

تعداد 630 خانه بهداشت، 120 پایگاه سلامت، 134 مرکز جامع سلامت و مراکز 16 ساعته، ۱۶۲ پزشک ۲۴۲ پرستار،  ۱۲۹ کارشناس بیماری‌ها، 79 حوزه مقاومت بسیج  633 پایگاه بسیج، یک هزار و 100 نفر نیروی بسیجی و 400 نیروی هلال احمر در کنار کادر درمان در اجرای طرح شهید سلیمانی در سطح استان فعالیت می کنند.

1.5 میلیون از جمعیت کردستان زیر چتر طرح شهید سلیمانی

فارس: تاکنون چه میزان از جمعیت استان زیرپوشش طرح شهید سلیمانی قرار گرفته‌اند؟

یک میلیون و 570 هزار نفر در قالب 460 هزار خانوار از جمعیت استان زیرپوشش طرح شهید سلیمانی قرار گرفته اند.

در قالب طرح شهید سلیمانی روزانه 432 نمونه‌گیری PCR در استان انجام می‌شود و اکنون بیماریابی در استان شرایط بهتری دارد.

کاهش میانگین روزانه فوتی‌های کرونایی از 13 نفر به 4 نفر در کردستان

تعداد افراد مشکوک به کرونا که بستری می‌شدند قبل از شروع طرح 155 نفر در روز بود که بعد از اجرای این طرح به 42 نفر رسیده است، میانگین مرگ روزانه بیماران مبتلا به کرونا در کردستان تا قبل از اجرای طرح شهید سلیمانی 13 نفر در روز بود که با اجرای این طرح به 4 نفر در روز کاهش یافته است.

به طور میانگین  75.3 درصد در تعداد بستری شدگان و 77 درصد در مرگ و میر بیماران کرونایی از زمان اجرای طرح شهید سلیمانی تا کنون کاهش داشته ایم.

فارس: نحوه دسترسی مردم به تیم‌های مجری طرح شهید سلیمانی به چه صورتی است؟

محله‌محور بودن از مهمترین ویژگی‌های طرح شهید سلیمانی است، افراد با تماس با 4030 به راحتی می توانند وضعیت خود را اعلام و تیم های رهگیری در کوتاه ترین زمان بعد از هماهنگی های لازم به درب خانه افراد مراجعه می کنند، تمام خدماتی که در قالب طرح شهید سلیمانی ارائه می‌شود کاملا رایگان است و ضمن ارائه خدمات درمانی به خانواده هایی که احساس شود به لحاظ اقتصادی مشکل دارند بسته های حمایتی و معیشتی اهدا می شود.

انجام هر خدمتی به قیمت قطع زنجیره کرونا

انجام خرید مایحتاج برای افرادی که توان مالی دارند اما قادر به خروج از منزل نیستند از دیگر اقداماتی است که در قالب این طرح برای قطح شدن زنجیره انتقال کرونا ویروس انجام می گیرد، هدف این طرح این است که بیمار از قرنطینه خانگی بیرون نیایند.

فارس: افراد بهبودیافته کرونایی چند درصد احتمال ابتلای دوباره به کرونا را دارند؟

در این زمینه اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما به نظر می‌رسد براساس رویه‌ای که کرونا ویروس تا امروز از خود نشان داده است و براساس داده‌های فعلی 10 تا 15 درصد مبتلایان بهبود یافته دوباره مبتلا می‌شوند لذا همه افراد باید رعایت کنند که دوباره مبتلا نشوند آنتی‌بادی‌ها که در بدن بیماران کرونایی بهبود یافته تولید می‌شود بعد از چهار ماه کم می‌شود.

انجام تست کرونا قبل از خروج مسافر از مرز باشماق

فارس: کردستان استانی مرزی است و با توجه به ترددهایی که در مرز صورت می‌گیرد چه تمهیداتی برای مقابله با ورود و خروج افراد مبتلا به کرونا به داخل و خارج از کشور از این گلوگاه‌های مرزی انجام شده است؟

طبق قانون بین‌الملل هر کشوری باید خروجی خود به کشور دیگر را چک کند افرادی که از ایران به اقلیم کردستان عراق می‌روند در آزمایشگاه خصوصی که از سوی واحد امور آزمایشگاه معاونت درمان آزمایشگاه نظارت می‌شوند تست کرونا می‌گیرند و جواب آزمایش‌ها را می‌توانند در خود مریوان بگیرند، افراد باید 48 تا 96 ساعت قبل از خروج تست را انجام دهند افرادی که تستشان مثبت باشد حق خروج ندارد.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول