اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

مساجد تهران در دوران کرونا و بعد از کرونا چه می‌کنند؟

مدیر هماهنگی نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه برای مقابله با کرونا به سمت ایجاد شبکه مساجد و کار تشکیلاتی رفتیم، گفت: برای این کار اطلاعات مساجد فعال را جمع‌آوری و پس از شناسایی در هر منطقه یک مسجد را قرارگاه کردیم.

مساجد تهران در دوران کرونا و بعد از کرونا چه می‌کنند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسف اصغری، مدیر هماهنگی نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به برنامه‌ریزی‌های امور مساجد در خصوص هماهنگی مساجد در ایام کرونا و اقدامات جهادی آن‌ها، اظهار داشت: در همین خصوص دو هدف کوتاه‌مدت یعنی مقابله با کرونا و هدف بلندمدت یعنی استفاده از ظرفیت بالای مساجد در پساکرونا را تعریف کردیم. در مورد موضوع کرونا برای اینکه ما بتوانیم سازماندهی شده عمل کرده و به گفته رهبر معظم انقلاب کار تشکیلاتی کنیم به سمت ایجاد شبکه مساجد رفتیم.

در هر منطقه یک مسجد، قرارگاه است

وی ادامه داد: برای این کار اطلاعات مساجد فعال را جمع‌آوری و پس از شناسایی در هر منطقه، یک مسجد را به عنوان قرارگاه انتخاب کردیم. براساس تقسیم‌بندی شهرداری هر مسجد در هر منطقه، محدوده چند محله را در بر می‌گیرد، براین اساس مسجدی که قرارگاه منطقه بود، موظف شد که با محله‌‌های دیگر ارتباط برقرار کند.

مدیر هماهنگی نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکید کرد: چنانچه ۲۰ منطقه زیرپوشش در تهران را مدنظر قرار دهیم، ۲۰ قرارگاه محله‌ای را ایجاد و برای هر منطقه یک رابط انتخاب کردیم و برای رابطین نیز کلاس‌های حضوری آموزشی برگزار شد. در واقع هر مدیر ناحیه و رابطین زیرمجموعه‌اش را نسبت به اقدامات و وظایف و نحوه عملکرد آنها در این ایام توجیه کردیم.

مساجد تهران در ایام کرونایی چه می‌کنند؟

اصغری اضافه کرد: بر همین اساس برای مقابله با کرونا وظایف را تقسیم کردیم، برای مثال در تولید ماسک، طبخ غذا، کمک‌های خیرین، برگزاری مراسم‌های مذهبی سیار و حتی پخش دعا و اذان ظرفیت مساجد را ارزیابی و با توجه به تجربه‌های موفق و ظرفیت هر مسجد، وظایف را بین آنها تقسیم‌بندی کردیم.

وی افزود: علاوه بر کلاس‌های آموزشی فوق برای تمام شبکه‌های مساجد نیز کارگاه آموزشی برگزار کردیم. در این کارگاه از تقسیم‌بندی شهرداری فراتر رفته و براساس شبکه‎‌های خود تقسیم‌بندی محله‌ای را برای پوشش مساجد انجام دادیم. به همین منظور ۵۰۰ ائمه جماعت دو هفته در نوبت‌های متفاوت در کلاس‌های آموزشی برای توجیه، شناسایی اهداف و چگونگی استفاده از ظرفیت مسجد حضور پیدا کردند.

استفاده از تجربه مساجد برای هم‌افزایی و ارتقای برنامه‌ها

مدیر هماهنگی نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه یک جلسه هم برای ایده‌پردازی برای ائمه جماعات برگزار شد، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این جلسه استفاده از ظرفیت‌ها و تجربیات مساجد بود. سعی کردیم در این کلاس‌ها کمبودها و مشکلات روز جامعه را نیز بررسی کنیم. در همین جلسات دو هدف کوتاه‌مدت یعنی مقابله با کرونا و هدف بلندمدت یعنی استفاده از ظرفیت بالای مساجد در پساکرونا را تعریف کردیم.

اصغری بیان کرد: در برنامه‌ریزی ما یک دوره تثبیت نیز در نظر گرفته شد که مربوط به دی‌ماه تا پایان سال است. برای نمونه در روز پرستار به شکل شبکه‌ای به تمام بیمارستان‌ها و خانه‌های پرستاران سر زدیم. همچنین برای حماسه ۹ دی، اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، چهلمین روز درگذشت شهید فخری‌زاده و همچنین آغاز ایام شهادت حضرت زهرا(س) کلاس‌هایی برای چگونگی برنامه‌ریزی در این ایام را داشته و سعی کردیم به صورت جلسه وبیناری ائمه جماعات را توجیه کردیم.

وی گفت: هر ناحیه نیز وظیفه دارد هر هفته جلسات توجیهی خود را برگزار تا رابطین نسبت به شرایط روز توجیه شوند، البته محتواهای ایام دی‌ماه نیز برنامه‌ریزی شده و تا دهه فجر، عید نوروز و پس از آن نیز برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول