اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

طرح بازنشستگی پیش از موعد بدون تامین مالی به کسری بودجه منجر می‌شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بودجه 1400 با کسری شدیدی مواجه خواهد شد و در چنین شرایط اجرای «بازنشستگی پیش از موعد»، جز تشدید کسری بودجه کشور پیامد دیگری نخواهد داشت.

طرح بازنشستگی پیش از موعد بدون تامین مالی به کسری بودجه منجر می‌شود

سعید عیسی‌زاده کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن نقد طرح «بازنشستگی پیش از موعد» که در دستور کار مجلس است، گفت: حتی با فرض تحقق اهداف این طرح، باید میان اشتغال‌زایی آن و نجات صندوق‌های بازنشستگی از بحران مالی و ورشکستگی، اولویت‌بندی انجام دهیم.

عیسی‌زاده افزود: البته اگر نگاه کارشناسی و منطقی مبنا باشد، باید توجه به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: نمایندگان حامی نهایی شدن طرح بازنشستگی پیش از موعد، باید ابتدا به این سؤال کلیدی پاسخ دهند که منابع مالی این طرح چگونه تأمین خواهد شد؟ زیرا پیش‌بینی‌ها، نشان می‌دهد بودجه 1400 با کسری شدیدی مواجه خواهد شد و در چنین شرایط اجرای «بازنشستگی پیش از موعد»، جز تشدید کسری بودجه کشور پیامد دیگری نخواهد داشت.

عیسی زاده با اشاره به اینکه سن بازنشستگی باید مطابق واقعیت‌های بازار کار تعیین شود، ادامه داد: اگر سن بازنشستگی کاهش یابد، امکان ورود جوانان جویای کار به بازار کار فراهم می‌شود، اما نباید فراموش کنیم با اجرای این طرح، دوره پرداخت حقوق به بازنشستگان پیش از موعد افزایش می‌یابد و هم‌زمان، دوره پرداخت حق بیمه آنان به صندوق‌های بازنشستگی کاهش می‌یابد و به‌این‌ترتیب، توازن ورودی و خروجی مالی صندوق‌های بازنشستگی که الان هم وضعیت مناسبی ندارد، وخیم‌تر خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به دلیل افزایش سن امید به زندگی تعداد بازنشستگان افزایش یافته، گفت: از سوی دیگر تنگناهای کنونی مالی، صندوق‌های بازنشستگی را با مشکل جدی منابع و مصارف رو به رو کرده است. اغلب کشورهای جهان با در دستور کار قرار دادن وضعیت معکوس، سن بازنشستگی را افزایش داده‌اند یا درصدد اعمال چنین افزایشی هستند تا از بار مالی صندوق‌ها بکاهند.

وی افزود: باید از هرگونه نگاه سیاسی به موضوع مهم و حساس بازنشستگی و صندوق‌های بازنشستگی به‌شدت پرهیز کنیم و واقعیت‌های اقتصادی و راهکارهای کارشناسی را مبنای تصمیم‌گیری قرار دهیم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول