اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

اصلاح ساختار بودجه نیازمند یک برنامه 10 ساله است/ باید فرض کنیم نفت نداریم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های اصلاح ساختار بودجه حذف درآمد نفت از بودجه عمومی و تفکیک بودجه عمرانی از بودجه جاری است، گفت: اصلاح ساختار بودجه یک برنامه 10 ساله می‌خواهد و برای اجرای این برنامه عزمی ملی نیاز است.

اصلاح ساختار بودجه نیازمند یک برنامه 10 ساله است/ باید فرض کنیم نفت نداریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، داود دانش جعفری امروز در نشست بررسی لایحه بودجه سال 1400 در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: در مورد اصلاح ساختار بودجه چند کار اساسی باید انجام شود که یکی از آنها قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی است.

وی افزود: در شرایطی که درآمدهای نفتی بالا بوده سهمی برای بودجه عمرانی در نظر گرفته شده،‌اما هر چقدر جلوتر می‌رودیم، سهم هزینه‌های جاری بیشتر می‌شود. برای همین باید ابتدا فرض کنیم نفت نداریم و براساس آن برای هزینه‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دوم اینکه کسری بودجه مستمر است و هرساله درآمد‌ها کمتر از هزینه‌هاست. بنابراین یک کسری بودجه هر سال داریم و اگر دولت برای تامین کسری بودجه از بانک مرکزی استقراض کند، تورم افزایش و قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد. برای کاهش کسری بودجه یکی از اقدامات چابک‌سازی دولت است.

وی ادامه داد: در بخش نحوه مصرف درآمدها، اکثر کشورها به این سمت رفته‌اند که چارچوب مخارج دولت را بازتعریف کرده‌اند به‌طوری که مشخص شده است دولت در کدام بخش‌ها می‌تواند هزینه کند و در کدام بخش‌ها نباید بودجه‌ای اختصاص دهد. الان نحوه تخصیص بودجه خیلی باز است و بنابراین یکی از اصلاحات ساختاری بودجه تعیین دامنه و حدود هزینه‌کرد بودجه دولت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی دیگر از مشکلات ساختاری بودجه را چارچوب وظایف مجلس در حوزه بودجه دانست و گفت: اینکه مجلس می‌تواند هر لایحه دولت را رد یا تصویب کند و یا اینکه پیشنهادات دولت را 180 درجه تغییر دهد، یکی از مشکلات ساختاری بودجه است. البته شورای نگهبان در صورتی که تغییرات لایحه بودجه زیاد باشد ایراد اصل 75 قانون اساسی می‌گیرد.

دانش جعفری افزود: هر ساله که دولت لایحه بودجه را به مجلس ارسال می‌کند، کسری دارد و من به شما چک سفید امضاء می‌دهم که در مجلس لایحه بودجه با کسری بیشتر از لایحه دولت به تصویب می‌رسد، این ساختار باید از بین برود.

وی درباره مصوبه کمیسیون پیش‌بینی صادرات ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در بودجه سال آینده و مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر کاهش آن به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه، گفت: اگر هزینه‌ها بر مبنای صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه تنظیم شده است، با کاهش آن به ۱.۵ میلیون بشکه باید هزینه‌ها متناسب با آن کاهش یابد.

این اقتصاددان ادامه داد: در سال‌های اخیر می‌گویند بودجه در دو سقف بسته می‌شود و این همان متمم بودجه در حین تصویب بودجه است. اما مساله اینجاست که وقتی سقف بالاتر بودجه اعلام می‌شود معمولا هزینه‌ها متناسب با سقف بالاتر انجام می‌‌شود. در اقتصاد کلان می‌گوییم باید بر مبنای درآمد_ هزینه یک خانوار مسائل را در نظر گرفت چون خانواده متناسب با درآمد پایدار خود هزینه می‌کند و بیش از آن و یا متناسب با درآمدهای ناپایدار هزینه نمی‌کند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مشکلات بودجه در یک روز و دو روز به وجود نیامده که انتظار داشته باشیم، در قالب بودجه 1400 قابل حل باشد، افزود: همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند باید ساختار بودجه اصلاح شود و این نیازمند یک عزم ملی است.

وی تاکید کرد: اصلاح ساختار بودجه یک برنامه 10 ساله می‌خواهد و برای اجرای این برنامه 10 ساله عزمی ملی نیاز است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول