اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

تعطیلی صنایع، مُسکنِ معضل جدی آلودگی هوا/ پلمب مخازن مازوت کارخانه‌های جنوب تهران

در پی آلودگی هوا در شهر تهران و شهرستان ری صنایع بزرگ مستقر در این شهرستان از جمله کارخانه سیمان تهران و نیروگاه برق ری از حدود ۱۰ روز پیش به حالت غیرفعال درآمده و باتوجه به اینکه به دلیل ممنوعیت از سوخت مازوت نمی‌توانند از این سوخت آلاینده استفاده کنند، تعطیل هستند در حالی که تعطیلی صنایع راه‌کار مناسبی برای کنترل آلودگی هوا نیست بلکه باید در سطح کلان نسبت به سازگاری صنایع با محیط زیست اقدام شود.

تعطیلی صنایع، مُسکنِ معضل جدی آلودگی هوا/ پلمب مخازن مازوت کارخانه‌های جنوب تهران

خبرگزاری فارس از شهرری؛ نیاز گلی: دیر زمانی است که پدیده دردناک آلودگی هوا بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک را درگیر کرده و مردم بسیاری از شهرهای پرجمعیت کشور به ویژه تهران با آن دست به گریبان هستند. کیفیت هوا در برخی روزها از مرز ناسالم بودن برای گروه‌های حساس عبور کرد و در برخی مواقع آلایندگی به حدی زیاد می‌شود که نفس کشیدن را سخت می‌کند.

شهرستان ری در جنوب تهران با جمعیتی حدود یک میلیون نفر و با ۵۰۰ واحد صنعتی بزرگ و ۵ هزار واحد صنعتی متوسط همچنین با جای گرفتن شصت درصد آلاینده‌های تهران در این شهرستان به عنوان قطب صنعتی در پهنه جنوبی پایتخت از نظر آلودگی هوا و زیست محیطی به عنوان یکی از شهرهای آلوده شناخته شده است.

وجود صنایع آلاینده‌ در کنار مجتمع پردازش پسماندهای کلان شهر تهران در آرادکوه کهریزک و عبور کامیون‌های سنگین ۱۷ استان جنوبی کشور شهرستان ری را تبدیل به کانون آلودگی هوا در استان تهران کرده است همچنین منطقه جنوبی پایتخت به عنوان خروجی هوای آلوده تهران محسوب شده و رتبه آلوده‌ترین منطقه در تهران را به خود اختصاص داده است. 

آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی که به واسطه وجود صنایع مختلف در شهرستان ری وجود دارد حق زندگی سالم را از مردم این منطقه گرفته است و کنترل نشدن آلاینده‌های محیطی در ارتقای سلامت انسان و بهبود کیفیت زندگی نقش اساسی و غیرقابل چشم پوشی دارد.

فرماندار ری: اجازه استفاده از مازوت به صنایع نمی‌دهیم 

حسین توکلی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری اظهار کرد: مخازن مازوت کارخانه سیمان ری پلمب شده و تاکنون هیچ گونه مازوتی به عنوان سوخت استفاده نشده است.

وی گفت: کارخانه‌های شن و ماسه و بتن تعطیل هستند و یک واحد تولید بتن نیز پلمب شد ضمن اینکه نیروگاه گازی ری نیز غیرفعال است.

معاون استاندار تهران افزود: ما پس از پایداری شرایط آلودگی هوا و افزایش شاخص‌های آلایندگی، مصوبات ابلاغی کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران را در شهرستان ری اجرا کرده‌ایم.

توکلی عنوان کرد: با توجه به اینکه در شهرستان شاخص‌های آلایندگی بالا است تلاش کردیم همکاران اداره محافظت محیط زیست شهرستان اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت کارخانه‌های آلاینده، انجام دهند.

وی ابراز کرد: ما در خصوص کارخانه ری تلاش می‌کنیم گاز مورد نیاز را تأمین کنیم و تا زمانی که شرایط آلودگی هوا بهبود پیدا نکند اجازه استفاده از مازوت داده نمی‌شود.

فرماندار شهرستان ری عنوان کرد: شاخص‌هایی که از ۳ نقطه شهرستان گرفته می‌شود در برخی از ساعات شبانه روز عمدتاً بالا است و سفارش ما به مردم این است که به توصیه‌هایی که اورژانس برای زمان آلودگی هوا اعلام کرده است، عمل کنند.

واحدهای تولید برق نیروگاه گازی ری تعطیل است

توکلی در رابطه با فعالیت نیروگاه برق ری نیز با اشاره به بازدید از این نیروگاه اظهار کرد: همه واحدهای تولید برق نیروگاه گازی ری از ۱۰ روز پیش در راستای کاهش آلودگی هوا تعطیل شده‌اند.

وی افزود: در حوزه سرزمینی ری واحد پالایشگاهی و تولیدی فراوانی فعالیت می‌کنند که عنوان شده برخی از این واحدها سوخت مازوت استفاده می‌کنند و این درحالی است که رصد روزانه فعالیت واحدهای پالایشگاهی و تولیدی شهرستان ری از دستگاه های مربوطه نشان می‌دهد که مدت‌ها است حتی یک لیتر سوخت مازوت در این واحدها استفاده نمی‌شود.

معاون استاندار تهران بیان کرد: نمونه آن نیروگاه گازی ری است که در صورت قطعی گاز از سوخت نفت و گاز استفاده می‌کند و در حال حاضر این نیروگاه به مدت ۱۰ روز است که فعالیتی ندارد.

توکلی تصریح کرد: افزایش جمعیت در اطراف تهران و نزدیک شدن بافت مسکونی به صنایع مشکلاتی را از جمله موضوعات زیست محیطی به همراه داشته است اما تعطیلی این صنایع تنها راهکار نیست بلکه باید به نحوی برنامه‌ریزی شود تا در بلندمدت ضمن جابه‌جایی صنایع آلاینده که امکان آن وجود دارد، زمینه فعالیت واحدهایی که خود را با محیط زیست سازگار می‌کنند در چارچوب معین فراهم شود.

وی اضافه کرد: نیروی انسانی نیروگاه ری از دیرباز در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پیشقدم بوده و امروز با خودکفایی، جهادگران عرصه اقتصاد مقاومتی هستند.

فرماندار ویژه شهرستان ری یادآور شد: نیروگاه گازی ری از پیروزی انقلاب اسلامی در کمک به جبهه و کارهای انقلابی در منطقه همیشه زبانزد بوده و همواره از نیروهایی متخصص و متعهد بهره برده است و امروز در شرایط تحریم های ظالمانه، در این نیروگاه اقدامات خوبی در جهت بازسازی و تعمیرات واحدهای تولید برق انجام شده است.

توکلی گفت: در دولت تدبیر و امید زیرساخت های بسیار خوبی در وزارت نیرو ایجاد شد و در عمده نقاط از جمله شهرستان ری، خطوط آبرسانی و برق توسعه یافت و همچنان این روند ادامه دارد.

نیروگاه ری: این مجموعه قابلیت استفاده از مازوت را ندارند 

حمید بادرستانی مدیرعامل نیروگاه ری در جریان بازدید فرماندار ویژه شهرستان ری از واحدهای این نیروگاه اظهار کرد: این مجموعه یک نیروگاه گازسوز است و به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نمی‌کند.

وی گفت: واحدهای این نیروگاه به هیچ وجه قابلیت استفاده از این نوع سوخت را ندارند و این مسئله به طور کل امکان پذیر نیست.

مدیرعامل نیروگاه گازی ری خاطرنشان کرد: این نیروگاه در حال حاضر با دارا بودن ۲۱ واحد گازی مولد برق با ظرفیت‌های متنوع و مجموع توان نامی تولید ۷۵۴ مگاوات در جنوب شهر تهران واقع شده است.

محیط زیست: مخازن مازوت کارخانه سیمان و نیروگاه ری پلمب شده است

زهره عبادتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری، درباره وضعیت آلودگی هوای شهرری اظهار کرد: در فصل‌های سرد سال زمانی که دمای هوا کم می‌شود در شهرهایی مثل تهران و ری که در حالت گودی و دره مانند قرار گرفته‌اند باعث می‌شود هوای سرد پایین و هوای گرم بالا قرار بگیرد که جابه‌جایی هوا اتفاق نمی‌افتد و هر آلاینده‌ای که تولید شده در همان هوای سرد جمع می‌شود و به خاطر همین آلودگی در فصل پاییز و زمستان نسبت به فصل‌های گرم سال حاد است.

وی در خصوص اقداماتی که برای مدیریت آلاینده ها در شهرری انجام گرفته، تصریح کرد: در سطح شهرستان پایش واحدهای صنعتی مرتب انجام می‌شود و بسیاری از واحدهای صنعتی به سیستم‌های کنترلی و فیلتراسیون مجهز شده‌اند، نظارت‌هایی که در این خصوص انجام شده خیلی تأثیرگذار است و خروجی بسیاری از صنایع در رِنج استاندارد قرار می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری تصریح کرد: مخازن مازوت کارخانه سیمان و نیروگاه ری پلمب شده و هیچ گونه مازوتی به عنوان سوخت استفاده نمی‌کنند. 

همه ساله با معضل آلودگی هوا در فصل های سرد سال روبه‌رو هستیم و این مشکل اتفاق جدیدی نیست که باعث غافلگیری مسؤولان شود، لذا انتظار می‌رود برای حل این معضل راه‌کارهایی اساسی اندیشیده شود. درست است این مشکل در کوتاه مدت حل نمی‌شود اما می‌توان برنامه‌های بلندمدت اساسی در نظر گرفت چرا که تعطیلی‌ها اصولاً راه چاره مناسبی برای رفع آلودگی هوا نیست. به عنوان مثال تعطیلی صنایعی مثل کارخانه سیمان نه تنها باعث بیکاری کارگران می‌شود بلکه در مدت ۱۰ روز گذشته موجب التهاب قیمت سیمان در بازار نیز شده است لذا لازم است مسؤولان به جای انتظار باد و باران به فکر حفظ سلامتی و نجات جان مردم از دست آلاینده‌ها باشند.  

انتهای پیام/۶۷۰۶۲/گ/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول