اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

سهم یک درصدی استان سمنان از تولید ناخالص ملی

معاون برنامه‌ریزی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری گفت: سهم استان سمنان از تولید ناخالص داخلی کشور حدود یک درصد است.

سهم یک درصدی استان سمنان از تولید ناخالص ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، کاوه معراجی عصر امروز در جلسه شورای روستایی و عشایری استان سمنان که در سالن یادگار امام (ره) استانداری سمنان برگزار شد، اظهار کرد: اولویت‌های محرومیت‌زدایی در استان سمنان بیشتر به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی تخریبی و فرسوده و تأمین آب آشامیدنی پایدار در مناطق محروم و همچنین ساخت مراکز آموزشی اختصاص دارد.

وی افزود: شکاف درآمدی جمعیت شهری به نسبت جمعیت روستایی در استان سمنان بسیار قابل‌توجه است که باید با ایجاد طرح‌های اشتغال‌آفرین برای کم و حذف کردن این شکاف اقدام کرد.

معاون برنامه‌ریزی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری گفت: ۳۵ درصد واحدهای مسکونی استان سمنان در ۳۰ کیلومتری گسل قرار دارد.

معراجی با بیان اینکه سهم روستاییان در تولید ناخالص داخلی استان سمنان ۲۸ درصد است، عنوان کرد: یکی از دلایل پایین بودن سهم روستاییان استان در تولید ناخالص داخلی، خام فروشی کالاهای تولیدی بوده و سهم استان سمنان از تولید ناخالص داخلی کشور حدود یک درصد است.

ساز توسعه روستاها کوک است

منوچهر فخری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان نیز در این نشست اظهار کرد: ساز توسعه شهرها و اجرای دقیق مهاجرت معکوس با آبادانی و رفع مشکلات زیرساختی در روستاهای کشور کوک می شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته برای کاهش سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور اقدامات زیادی انجام شد و یکی از دلایل به نتیجه منجر نشدن این طرح‌ها، حل نشدن بسیاری از مشکلات روستاها است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بیان کرد: اگر قرار باشد، شهر آباد داشته باشیم، باید ساز توسعه در روستاها کوک شود و روستاهای توسعه‌یافته ضامن توسعه مناطق شهری هستند.

پیامد بی مهری به روستاها

فخری اظهار کرد: پیامد بی‌مهری به روستاها، ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی در اطراف شهرها است و باید برای توسعه مناطق روستایی کشور روزافزون در تلاش باشیم.

وی افزود: اکنون سه روستای بدون بیکار در استان سمنان داریم که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این رقم تا پایان دولت دوازدهم به ۱۵ روستا افزایش می‌یابد.‍

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: روستاهای جودانه، محمدآباد و ده‌ملا از روستاهای بدون بیکار استان سمنان به شمار می‌روند که می‌توان با الگوبرداری از این روستاها، تعداد روستاهای بدون بیکار کشور را افزایش داد.

فخری بیان کرد: در استان سمنان ۳۰۸ روستای دارای شورا و ۲۵۶ روستای دارای دهیاری وجود دارد و یکی از مشکلات اساسی برای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به روستاییان، وسعت استان و پراکندگی روستاها است.

وی افزود: شناسایی ظرفیت روستاها یکی از معیارهای مؤثر در محرومیت‌زدایی است که باید بیش ‌از پیش مسؤولان در ارتباط این موضوع در تلاش باشند.

پرهیز از موازی‌کاری در توسعه مناطق محروم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان اظهار کرد: توجه و حمایت از روستاهای کمتر توسعه‌یافته در اولویت دولت تدبیر و امید در سال‌های گذشته بوده است و دستگاه‌های اجرایی برای توسعه مناطق محروم باید از موازی‌کاری به‌طور جدی پرهیز کنند.

فخری با بیان اینکه اختیارات مسؤولان استانی برای محرومیت‌زدایی در مناطق محروم باید افزایش یابد، افزود: با درایت استاندار سمنان و تلاش مسؤولان دستگاه‌های اجرایی، اکنون ۱۵ هزار خانه روستایی در استان تحت پوشش بیمه حوادث قرارگرفته است.

تعیین سهم سمنان از محل اشتغال روستایی و عشایری 

اسماعیل غنیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان نیز اظهار کرد: سهم استان سمنان از محل اشتغال روستایی و عشایری با پیگیری‌های استاندار سمنان و همکاری بانک‌های عامل استان، ۳۰۱ میلیارد تومان تعیین شد که تاکنون ۲۵۵ میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شد.

وی افزود: بر اساس آمار از مجموع تسهیلات مصوب اشتغال روستایی و عشایری، بیش از ۷۰ درصد در مناطق روستایی استان پرداخت ‌شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان بیان کرد: تعهد دستگاه‌های اجرایی حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران برای اجرای طرح‌های اشتغال‌آفرین در مناطق روستایی ۵۶ میلیارد تومان است که تاکنون ۴۲ میلیارد تومان از این مبلغ جذب ‌شده است.

غنیان عنوان کرد: ۳۷ تعاونی استان سمنان در راستای اعطای تسهیلات اشتغال‌آفرین افزون بر ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند که منجر به اشتغال‌زایی برای ۵۹ نفر در این بخش شد.

وی افزود: در یک سال گذشته به ۴۶۱ طرح روستایی استان سمنان تسهیلات پرداخت شد که تاکنون از ۴۰۹ طرح برای حُسن اجرای طرح‌های اشتغال‌آفرین بازدید میدانی شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان بیان کرد: ۷۰ درصد تسهیلات مشاغل خانگی در استان سمنان در مناطق شهری و ۳۰ درصد در مناطق روستایی است.

۴۸ طرح در بخش تأمین آب آشامیدنی اجرا شد

مراد خادم، مدیرکل امور عشایری استان سمنان نیز اظهار کرد: جمعیت عشایری استان سمنان ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر و سه هزار و ۱۸۱ خانوار است که پراکندگی مراتع و سکونتگاه‌های ییلاقی و قشلاقی عشایر استان به سه میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار می‌رسد.

وی افزود: ۱۳ شرکت تعاونی و یک اتحادیه وظیفه پشتیبانی از جمعیت عشایری استان سمنان را برعهده دارد.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان بیان کرد: با مساعدت‌های دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی در بخش عمرانی و زیربنایی عشایری استان سمنان در سال ۹۸ انجام شد و با تصویب و جذب اعتبار ۳۴ میلیارد ریالی ۴۸ طرح در بخش تأمین آب آشامیدنی سالم اجرا شد.

خادم گفت: با اجرای طرح آب‌رسانی، ۱۶۰ خانوار عشایر استان سمنان از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند و برای سال جاری هم باوجود محدودیت‌های اعتباری ۲۱ میلیارد ریال دیگر برای اجرای ۱۷ طرح آب‌رسانی برای ۱۲۰ خانوار عشایری تخصیص یافت.

وی اظهار کرد: در بحث تولید و اشتغال و تأمین زنجیره گوشت قرمز، ۷۵ میلیارد ریال تسهیلات به ۸۱ خانوار استان سمنان در یک سال گذشته پرداخت شد.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان افزود: در سال جاری ۹۵ هزار رأس دام سبک عشایری استان سمنان در راستای زنجیره تولید، پروار می‌شود.

بازگشت ۹۰ جوان اهل حسین‌آباد کالپوش به روستای خود

محسن مسعودیان‌راد، مدیرکل کمیته امداد استان سمنان نیز بیان کرد: حمایت و رهنمودهای استاندار سمنان در سال‌های گذشته نقشه راه کمیته امداد برای محرومیت‌زدایی در استان بوده است.

وی افزود: با پیگیری و ایده‌پردازی‌های استانداری سمنان در یک سال گذشته پیشنهادهای غنی و ارزشمندی از سوی استان سمنان به وزارتخانه‌های مربوط برای توسعه اقتصادی و رفع محرومیت‌ها در استان انجام‌شده است و بسیاری از استان‌های کشور از طرح‌های ارسالی سمنان برای توسعه دیگر مناطق کشور هم الگوبرداری کردند.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان گفت: تمام امکانات لازم برای زندگی ایتام در مناطق روستایی و محروم استان سمنان تأمین ‌شده و اکنون بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ساخت ۱۰۰ مسکن برای ایتام در استان در دست اجرا است.

مسعودیان‌راد اظهار کرد: اعتبارهای خوبی برای اشتغال‌آفرینی در مناطق روستایی استان سمنان با تأمین اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی در دست اجرا است که تاکنون ۷۵ درصد این اعتبارها جذب ‌شد.

وی گفت: در کنار توجه به توسعه شهری و فعالیت نواحی و شهرک‌های صنعتی در اطراف شهرهای استان، ساخت نواحی و شهرک‌های کارگاهی در اطراف روستاهای استان پیگیری می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان بیان کرد: اجرای طرح روستای بدون بیکار با همکاری استانداری سمنان و دستگاه‌های اجرایی مربوط استان به‌طور ویژه در دستور کار کمیته امداد است و در تلاش هستیم چند روستای استان را مانند محمدآباد میامی که قطب پیراهن‌دوزی است را قطب تولید محصولات و کالاهای اساسی داشته باشیم.

مسعودیان‌راد اظهار کرد: تاکنون ۹۰ جوان روستای حسین‌آباد کالپوش که به دلیل بیکاری به مناطق شهری مهاجرت کردند، به روستای خود بازگشتند و قرار است با حمایت ویژه از جوانان اشتغال‌آفرین این روستا، ۲۰۰ جوان دیگر هم به دیار خود برای کار و تولید بازگردند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول