اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

از وعده تا واقعیت دولت یازدهم در ایلام(قسمت اول) + جدول

در سلسله گزارشی تصمیم گرفتیم تا میزان تحقق وعده‌های دولت یازدهم درباره استان ایلام را بررسی کنیم.

از وعده تا واقعیت دولت یازدهم در ایلام(قسمت اول) + جدول

خبرگزاری فارس- ایلام؛ زهرا طیبی: یکی از دغدغه‌های اصلی اقتصاد کشور و دولت‌ها، پروژه‌های عمرانی نیمه تمامی است که سالانه به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و این پروژه‌ها بعد از مدت‌ها تبدیل به مخروبه‌هایی می‌شوند که میلیارد‌ها تومان از بودجه دولت را در دل خود جای داده‌اند.

در سال‌های اخیر بسیاری از طرح‌های عمرانی کشور به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات لازم در رکودی چندساله مانده‌اند و روند تکمیل آنها در بازه زمانی طولانی رخ داده است.

خبرگزاری فارس ایلام در اقدامی دست به یک طرح تحقیقی زده و پروژه‌های مهم و وعده داده شده دولت در استان ایلام که با گذشت سال‌ها نیمه تمام مانده‌اند و هنوز افتتاح نشده‌اند را مورد بررسی قرار داده است.

در گزارش‌های سریالی به پیشرفت پروژه‌ها، دلایل و مشکلاتی که سبب شده این افتتاح و بهره برداری پروژه‌ها اینقدر به تعویق بیافتد پرداخته می‌شود که در این گزارش به سراغ پروژه‌های نیمه تمام شهرستان دهلران رفته‌ایم.

ردیف

پروژه‌های افتتاح نشده پروژه‌های افتتاح شده
۱ سد سیکان سالن ورزشی حیدرآباد میشخاص
۲ سد چناره زمین تنیس 
۳ سد سیمره راه سازی چم‌سرخ
۴ سامانه گرمسیری پمپاژ دشت سیروان
۵  تونل کبیرکوه تلمبه ذخیره ساز سد سیمره
۶ راه آهن  
۷ راه سازی تنگه کافرین  
۸ جاده قاضی‌خان- بدره  
۹ چهارخطه کردن محور ایلام- مهران  
۱۰  احداث سالن ورزشی سرطاف  
۱۱ مجتمع آموزش عالی سلامت دهلران  
۱۲ مجتمع فرهنگی هنری دهلران  
۱۳  دهکده المپیک ایلام  

شهرستان دهلران یکی از شهرستان‌های مهم استان ایلام است که بیشترین ظرفیت و منابع خدادادی را در حوزه‌های مختلف کشاورزی، نفت و گاز نسبت به دیگر شهرهای استان دارد و روزانه بیش از 180 هزار بشکه نفت، سالیانه بیش از 160 هزار تن گندم و... در این شهرستان تولید می‌شود.

دهلران شهرستانی است که ظرفیت‌های متعدد در آن سبب می‌شود که شرکت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف آب و خاک، نفت و گاز، منابع طبیعی، گردشگری و... در آن فعالیت کنند و زمینه  اشتغال بسیاری از جوانان جویای کار و بومی‌ها منطقه را فراهم کنند.

متاسفانه ظرفیت‌های بی‌نظیر این شهرستان مورد بی‌توجهی مسوولین قرار گرفته و بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ صنعتی و راه سازی که سبب می‌شد بسیاری از جوانان جویای کار منطقه و دیگر مناطق کشور در آن مشغول شوند، بعد از سال‌ها چشم انتظاری مردم هنوز به بهره برداری نرسیده‌اند و نیمه تمام رها شده‌اند.

انتظار ۱۵ ساله برای بهره برداری از کارخانه سیمان دهلران!

عزت موسوی از جوانان دهلران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: شهرستان دهلران غنی از منابع خدادادی است که در سال ۱۳۸۴ کلنگ احداث کارخانه سیمان دهلران به زمین زده شد و بنا بود که علاوه بر رونق تولید باعث اشتغال بسیاری از جوانان بیکار منطقه شود اما بعد از گذشت ۱۵ سال از ساخت کارخانه سیمان دهلران، این واحد صنعتی به بهره‌برداری نرسیده است.

وی افزود: این طرح طی ۱۵ سال گذشته تاکنون چند بار تعطیل‌شده و مشکلات حقوقی با کارگران و بانک عامل بارها باعث ورود دستگاه قضایی به این طرح ‌شده است.

این جوان دهلرانی ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکل این کارخانه بدهی‌های بانکی است، تسهیلات زیادی برای راه‌اندازی این کارخانه پرداخت‌ شده ولی نه ‌تنها کارخانه‌ای به بهره‌برداری نرسیده بلکه الآن اقساط تسهیلات انباشته‌شده است.

وی گفت: برای راه‌اندازی این کارخانه در چند سال گذشته حداقل چندین جلسه با مسوولان کشوری و استانی برگزار شده اما متأسفانه هنوز منجر به نتیجه و بهره‌ برداری کامل از این واحد صنعتی که بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارد، نشده است.

وجود بیش از ۹۰ درصد منابع نفت و گاز در دهلران

فرزانه موسوی‌نیا از دیگر جوانان دهلرانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: شهرستان دهلران از جمله مناطقی است که به گفته کارشناسان بیش از ۹۰ درصد منابع نفت و گاز غرب کشور را به خود اختصاص داده است. 

وی افزود: پتروشیمی دهلران که قرار بود با توجه به استعدادهای نفتی و گاز شهرستان، ایلام را به قطب سوم پتروشیمی کشور تبدیل کند و بیش از ۱۰ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد در ردیف همین پروژه‌های بی‌سرانجام قرار گرفته است. 

این جوانان دهلرانی ادامه داد: نخستین مزیت نسبی و مهم استان ایلام وجود سرمایه‌های ارزشمندی مانند نفت و گاز است و برای برداشت و بهره‌برداری از این منابع سرشار، باید پالایشگاه‌های گاز و نفت، مجتمع پتروشیمی و ده‌ها صنعت پایین ‌دستی ایجاد شود.

وی افزود: روزگاری قرار بود اولین پالایشگاه خصوصی نفت کشور در شهرستان دهلران ایجاد شود، در حالی که بعد از ۱۰ سال فقط یک تابلو نصیب این شهرستان شده است. 

موسوی‌نیا ادامه داد: بعد از تصویب طرح پتروشیمی دهلران با توجه به ظرفیت‌های نفت و گاز در این شهرستان و با وجود تأکیدات وزیر نفت در سفر به شهرستان دهلران طی سال گذشته هیچ اقدامی برای عملیاتی شدن این پروژه انجام نشد که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر زمان بهره‌برداری از این طرح ملی فرا برسد، تا علاوه بر تحقق وعده‌های‌ مسوولان، برای ایلامی‌ها رونق و اشتغال‌زایی را به همراه بیاورد.

بی‌توجهی به چهارخطه کردن جاده

اکرم فرضی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: راه‌ها یکی از موضوعات بسیار مهم و حیاتی هر کشوری محسوب می‌شوند و مزایایی بسیار فراوان از لحاظ، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و...در پی دارد ولی متاسفانه راه‌ها در استان ایلام همیشه مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: یکی از مطالبات به حق مردم شهرستان دهلران چهار بانده کردن مسیر مهران به دهلران و دهلران به اندیمشک است که سال‌هاست تنها در حد حرف باقی مانده؛ مسیری که در چند سال اخیر به محلی برای تردد صادرات کالا به کشور عراق تبدیل شده و کم عرض بودن آن باعث شده که خسارت زیان بار جانی و مالی برای شهروندان این شهرستان داشته باشد.

فرضی در ادامه گفت: مردم دهلران برای سفر به استان‌های مرکزی و شمالی کشور به ویژه تهران باید مسیر ۱۸۰ کیلومتری دهلران- اندیمشک و آزادراه پل زال- خرم‌آباد را طی کنند، که یک مسیر طولانی و پر خطر است.

وی ادامه داد: مسیر مورموری- پاعلم- پل زال می‌تواند به عنوان یک مسیر مناسب هم در بحث کاهش زمان و هم مصرف سوخت و انرژی جایگزین مسیر دهلران ـ اندیمشک ـ پل زال شود.

فرضی افزود: از مزایای این جاده، کاهش مسیر سفر به عتبات عالیات است و همچنین باعث رونق اقتصادی در بخش مورموری و شهرستان دهلران خواهد شد اما این طرح هنوز به مرحله اجرایی نیز نرسیده است.

کارخانه سیمان با حمایت سرمایه گذاران به بهره برداری می‌رسد

مجید عسکری فرماندار شهرستان دهلران در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: پروژه کارخانه سیمان از ۱۴ سال پیش آغاز شده و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که بخشی از قسمت ابتدایی کارخانه نیمه تمام مانده است؛ صحبت‌هایی با کار فرما و پیمان کار صورت گرفته و پیشنهاداتی نیز به دو طرف داده شده که با حمایت سرمایه گذاران این پروژه به زودی به بهره برداری می‌رسد.

پروژه پتروشیمی بعد از ۴۸ ماه به بهره برداری می‌رسد

وی افزود:  پروژه پتروشیمی یک پروژه عظیم است که مشکلات آن مرتفع شده و آهنگ انجام کار نیز بهتر شده است و برای از سرگیری این پروژه، در ۴۸ ماه برنامه ریزی انجام شده که در حال حاضر در حال اجرا است و امید است بعد از این ۴۸ ماه به بهره برداری برسد.

آزاد راه با ورود بخش خصوصی از سرگرفته می‌شود

 فرماندار شهرستان دهلران گفت: آزاد راه مهران- دهلران-اندیمشک یک پروژه چند وجهی است؛ بخشی از آن مربوط به مهران-اندیمشک و بخشی دیگر مربوط به دهلران-اندیمشک است؛ بخش آزاد راه دهلران- اندیمشک دو فاز آن در دست پیمان کار است که فاز اول آن تمام شده است.

وی ادامه داد: فاز دوم که ۱۸ کیلومتر است بنا به دلایلی و سایر مشکلات فعلا پروژه متوقف شده است و ما در حال رسیدگی به این مشکلات هستیم که اتفاقات بهتری در این زمینه رخ خواهد داد؛ براساس ماده ۵۵ مجوزهای بخش خصوصی، فراخوان داده شده تا با ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری‌های لازم پروژه مجدد از سر گرفته شود.

پروژه بین‌المللی آزاد راه پل زال در مرحله مطالعاتی است

فرماندار دهلران گفت: پروژه‌های مختلفی در دهلران در دست اجرا قرار دارند؛ پروژه بین‌المللی آزاد راه پل زال در مرحله مطالعاتی است و به مرحله اجرایی نرسیده است.

عسگری گفت: در مرحله مطالعاتی نیز اقداماتی مثبت صورت گرفته و موافقت‌های لازم از لحاظ بحث بودجه انجام گرفته و بانک‌های عامل برای سرمایه گذاری در این طرح تعهداتی داده‌اند تا این پروژه اگر بنا بود که به مرحله اجرایی برسد، برنامه ریزی‌های لازم آن صورت گیرد.

انتهای پیام/9708/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول