اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس من| زیر پوستِ آرین/ هزار و یک مشکل در دل شهرکی به ظاهر لاکچری

با توجه به موقعیت جغرافیایی، شهرک آرین منطقه‌ای لاکچری و مرفه‌نشین به شمار می‌آید اما در باطن چنین نبوده و شرایط موجود برای سکونت مردم منطقه، چندان مطلوب نیست.

فارس من|  زیر پوستِ آرین/ هزار و یک مشکل در دل شهرکی به ظاهر لاکچری

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در سوژه‌ای که اهالی شهرک آرین شیراز تحت عنوان "رسیدگی به مشکلات فراوان شهرک آرین شیراز" در سامانه فارس من ثبت کرده‌اند، به کمبودهای این منطقه و محرومیت‌های موجود اشاره شده است. محرومیت هایی که به ظاهر دیده نمی‌شود اما وجود دارد.

بارها و بارها شنیده و خوانده ایم که مدیران شهری و حتی استانی، محور توسعه کلانشهر شیراز را شمال غرب عنوان کرده اند اما در همین راستا، شهرکی وجود دارد که با وجود قدمت بیش از ۲۰ سال همچنان غرق در مشکلات است، مشکلاتی که شاید در برخی روستاها نیز در برهه کنونی مشاهده نمی‌شود.

شهرک آرین شیراز با جمعیتی حدود ۱۰ هزار نفر در شمال غرب این کلانشهر واقع شده، منطقه ای که به بزرگراه دکتر حسابی متصل بوده و بزرگراه شهید محلاتی نیز از میان آن می گذرد. در تقسیم بندی مناطق نیز در محدوده منطقه ۱۰ شهرداری شیراز واقع شده است.

در نگاه از بیرون و با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهرک، منطقه ای لوکس، مرفه نشین و پر از امکانات و خدمات می باشد، به ویژه اینکه پارک علم و فناوری استان فارس که جزء پارک‌های برتر در سطح کشور است نیز در این شهرک واقع شده است اما در باطن چنین نبوده و شرایط موجود برای سکونت مردم منطقه، چندان مطلوب نیست.

برای بررسی میدانی و بازدید از نزدیک به شهرک آرین رفته و با مردم منطقه پیرامون مشکلات و کمبودهای موجود به گفت وگو نشستم.

 به گفته اهالی قدیمی، اولین مجوزهای ساخت و ساز در این منطقه به سالهای ۱۳۷۰ برمی‌گردد که در آن برهه هیچ گونه امکاناتی در آنجا وجود نداشته و در ابتدای امر تنها ساکنین می توانستند از نعمت برق استفاده نمایند.

ورودی کم‌عرض شهرک؛ عامل ترافیک

طبق گفته مردم و رصد شخصی خبرنگار فارس، از ورودی این شهرک، مشکلات نیز شروع می شود. ورودی شهرک آرین بسیار کم‌عرض بوده و در ساعات ابتدایی شب که انبوهی از وسایل نقلیه قصد تردد از این قسمت را دارند، ترافیک سنگینی در بدو ورود به شهرک به وجود می آید.

طبق مشاهدات حضوری، شهرداری به راحتی و تنها با تملک سه تکه زمین می تواند این مشکل را حل نموده، ورودی شهرک آرین را سر و سامان داده تا مردم کمتر در ترافیک این قسمت گیر کنند.

پل شهیدان زیانی و مشکلات وجود

منازل مسکونی در شهرک آرین به دو قسمت تقسیم می شود، قسمتی که در همان ابتدای مسیر بوده و منازلی که در نزدیکی کوه ساخته شده است. در راه رسیدن به خانه های سمت کوه، پلی مزین به نام شهیدان زیانی را مشاهده کردیم که از روی آن بزرگراه شهید محلاتی عبور کرده و از زیر آن ماشین‌هایی که می خواهند شهرک آرین بروند، تردد می نمایند. در اطراف این پل نیز معضلات بسیاری نهفته است.

اولین نکته قابل توجه، نبود مسیری جهت ورود به بزرگراه محلاتی از ورودی شهرک آرین است. نبود این مسیر، عامل تخلف چندین خودرو می شود؛ حرکتی که به راحتی می تواند منجر به تصادف شدید و حتی مرگبار باشد و اتفاقی که به اذعان تعدادی از اهالی محل، بسیاری اوقات رقم خورده است.

در هر طرف پل شهیدان زیانی که در حدود ۵ سال پیش ساخته و رها شده، سه پایه ستون بزرگ را مشاهده می کنیم که تا قسمتی ساخته شده و رها گشته که به گفته یک منبع آگاه و متخصص سازه‌های عمرانی، این ستون ها از هر طرف برای خط کندروی بزرگراه شهید محلاتی بوده که به منظور افتتاح زودهنگام آن، از خیر خط کندرو گذشته و در این قسمت خط کندرویی تعبیه نشده است.

از دیگر نکاتی که در این قسمت توجه هر عابری را جلب می کند، عدم فضاسازی در اطراف این پل می باشد و هیچگونه خاکبرداری، زیباسازی و اقداماتی از این قبیل در اطراف پل شهیدان زیانی رقم نخورده است . پل نیز هیچ گونه تزئیناتی نشده و گویی برای رفع تکلیف احداث شده است.

نهر اعظم و معضلاتی در حوالی آن

کمی پایین‌تر از پل شهیدان زیانی، رودخانه ای با نام نهر اعظم وجود دارد که در اطراف آن طبق گفته اهالی محل و به دلیل وجود تعدادی درخت، فضایی سبز و گاهی اوقات عبور آب، محلی برای تفریح و وقت‌گذرانی مردم می باشد اما متاسفانه به دلیل نبود نظارت های لازم، نخاله های ساختمانی، زباله و حتی فاضلاب در این منطقه رهاسازی می شود که رهاسازی فاضلاب منازل در این رودخانه کم آب، توسط وسایل نقلیه مخصوص این کار، به راحتی قابل مشاهده است.

در حوالی آن نیز تا چشم کار می کند، زباله ریخته شده و به نظر می رسد از لایروبی این رودخانه و ساماندهی آن سالها می گذرد. دیگر موضوعی که در ذوق می زند، ساخت و ساز در حریم این رودخانه می باشد.

در همین مسیر و در سمت راست جاده در حاشیه رودخانه نهر اعظم، ساختمانی بزرگ و چندطبقه در مراحل پایانی کار بوده که برای همه اهالی، نحوه گرفتن مجوز ساخت و ساز از شهرداری و مسکن و شهرسازی جای سوال دارد.

از کمی قبل تر از این رودخانه نیز پیاده‌روهایی کم عرض تعریف شده تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند اما گویی متولیان امر دقت کافی را نداشته و حواسشان به نور مورد نیاز در شب برای این مسیر نبوده است، موضوعی که مردم منطقه نیز آن را تایید کردند.

مشکلات و نواقص شهرک آرین شیراز بسیار زیاد است و نمی توان آن را در قالب یک گزارش جای داد و در روزهای آتی از بازدید سایر قسمت های شهرک و مشکل های آن خواهیم گفت.

انتهای پیام/ س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول