اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

برخی مناطق آزاد جدیدالتأسیس فاقد بندر و فرودگاه است

‌عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عمران و آبادانی منطقه‌ای بخشی از اهداف اصلی مناطق آزاد محسوب می‌شوند از اینکه برخی مناطق آزاد جدیدالتأسیس خالی از سکنه بوده و فاقد بندر و فرودگاه است، انتقاد کرد.

برخی مناطق آزاد جدیدالتأسیس فاقد بندر و فرودگاه است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمد علیپور، عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 16 دی) در همایش ملی آسیب‌شناسی عملکرد مناطق آزاد در کشور با تأکید بر اصلاح قانون در راستای بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: بعد از چند سال فرصت بازنگری قانون مناطق آزاد به وجود آمده است و باید نقاط ضعف و قوت مناطق آزاد تأسیس شده و انطباق آن با اهداف اولیه و انتظاری که از آنها داشتیم را بررسی کرده و اصلاحات لازم را در این باره انجام دهیم.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس هم باید شرایط اقتصادی ایران و مناطق آزاد تجاری را در نظر بگیرد و نباید این اهداف فقط در محدوده تجارت جهانی و آزادسازی اقتصاد در نظر گرفته شود، باید توجه لازم را در قانون تصویبی مناطق آزاد در سال 1372 در نظر گرفته و بدانیم که هدف مناطق آزاد صرفا ایجاد منطقه‌ای برای تولید و تجارت نبوده است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: منطقه آزاد ماکو از سال 1392 تا کنون به تجارت و اقتصاد کشور کمک کرده است.

علیپور خاطرنشان کرد: ‌امتیازات و توجه ویژه و تسهیلات خوبی به مناطق آزاد داده شده است؛ من در مسؤولیت قبلی‌ام به منظور راه‌اندازی منطقه آزاد ماکو 10 میلیارد تومان اعتبار قرض دادم که البته بعداً آن را پس گرفتم ولی کسی نتوانسته از معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات اعلام شده استفاده کند لذا نباید منتی بر مراکز تجاری و تولیدی مستقر در مناطق آزاد بگذارند چرا که باید این مراکز تجاری تولید در ابتدا راه‌اندازی شده و به سوددهی برسند و سپس دریافت مطالبات را از آنها پیگیری کنند.

نماینده ماکو در مجلس گفت: وقتی صحبت از مناطق آزاد می‌شود همه اذهان، مناطق آزاد ایران با منطقه آزاد جبل‌علی امارات را مقایسه می‌کنند.

وی افزود: منطقه آزاد تجاری کیش و قشم چقدر امکانات و زیرساخت برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته‌اند؟ این در حالی است که کارکرد این مناطق آزاد بیشتر جنبه گردشگری دارد.

علیپور افزود: 5 میلیون دلار واردات جنس به منطقه آزاد ماکو در سال گذشته داشته‌ایم که عمده آنها کالاهای مصرفی و مسافری بوده است که سهم ناچیزی در قاچاق کالا به کشور که عده‌ای آن را بیان می‌کنند دارد.

وی تصریح کرد: عمران و آبادی منطقه‌ای بخشی از اهداف اصلی مناطق آزاد محسوب می‌شود؛ برخی مناطق آزاد جدید‌التأسیس خالی از سکنه بوده و فاقد بندر و فرودگاه هستند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول