اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

غیبت سران دو کشور عربی در اجلاس ریاض چه معنایی دارد؟

چهل‌ویکمین دور اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس امروز در حالی در عربستان سعودی برگزار می‌شود که سران دو کشور از میان شش کشور عضو این شورا در این اجلاس شرکت نمی‌کنند.

غیبت سران دو کشور عربی در اجلاس ریاض چه معنایی دارد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی‌که گفته می‌شود اجلاس امروز شورای همکاری خلیج فارس در شهر العُلا عربستان سعودی، اجلاس آشتی بین قطر و چهار کشور عربی است اما سران دو کشور عضو این شورا غیبت در این اجلاس را اعلام کرده‌اند.

روزنامه «رأی‌الیوم» با اشاره به غیبت سلطان عُمان و شاه بحرین در اجلاس مذکور به تحلیل چرایی و نتایج احتمالی این اجلاس پرداخت.

این روزنامه نوشت که غیبت «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین و «هیثم بن طارق» سلطان عُمان در این اجلاس از یک سو و کاهش احتمال مشارکت «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور و روشن نبودن ترکیب هیأت اماراتی شرکت‌کننده در اجلاس همگی بیانگر این موضوع است که اگر آشتی هم رخ دهد تنها بین عربستان سعودی و قطر خواهد بود همچنانکه منابع دیپلماتیک عربی نیز مشارکت امیر قطر در اجلاس را تأیید کرده‌اند.

این روزنامه به نقل از برخی منابع دیپلماتیک عربی در حاشیه خلیج فارس نوشت که شاه بحرین در اجلاس حضور نخواهد داشت و «سلمان بن حمد» ولی‌عهد بحرین ریاست هیأت بحرینی در اجلاس را بر عهده خواهد گرفت.

این منابع گفتند که غیبت شاه بحرین به معنای عدم رضایت این کشور از نحوه آشتی با قطر ناراضی است و او ترجیح می‌دهد از مشارکت در اجلاس خودداری کرده و در سنگر مصر و امارات به عنوان دو کشور مهم در اردوگاه محاصره‌کنندگان قطر باقی بماند.

به نوشته رأی‌الیوم، شاه بحرین به عنوان نزدیک‌ترین متحد عربستان سعودی در شورای همکاری خلیج‌فارس شناخته شده است و غیبت او در اجلاس بیانگر وجود اختلافات عمیقی است که می‌تواند به ایجاد شکاف‌های جدید در شورا و به وجود آمدن چنددستگی و چند شاخه شدن در آن منجر شود که مهم‌ترین آن ایجاد شاخه سعودی-قطری است که به نظر می‌رسد سرآغاز آن اجلاس ریاض باشد.

بنابراین گزارش، کویت دوشنبه شب(دیشب) اعلام کرد که عربستان سعودی مرز زمینی و حریم هوایی خود را به روی قطر باز می‌کند اما این توافق شامل بازگشایی حریم هوایی امارات و بحرین به روی قطر نیست.

این روزنامه با اشاره به مشخص نبودن ترکیب هیأت اماراتی نوشت که مشارکت یا غیبت «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی در این اجلاس مسئله مهمی است که ناظران از لحظه نخست اجلاس بر آن تمرکز خواهند داشت.

همچنین غیبت «هیثم بن طارق» سلطان عُمان نیز که «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست‌وزیر این کشور ریاست این هیأت را بر عهده خواهد داشت، نشان می‌دهد که عُمان می‌خواهد خود را از هر گونه اختلافات و حاشیه‌های اجلاس دور نگه دارد و سلطان جدید عُمان نیز می‌خواهد همان خط مشی سلطان قابوس مبنی بر عدم مشارکت در نشست‌های عربی و اسلامی جز در موارد نادر را در پیش بگیرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول