اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

بررسی پرونده «مک‌فارلین» برای اولین بار در مستند «قمار»/ نمایش در جشنواره عمار

کارگردان مستند «قمار» گفت: در این مستند قصد داشتیم بحث مذاکرات ایران و آمریکا واکاوی شود؛ به این خاطر که این اولین مذاکره جدی بین ایران و آمریکا بعد از انقلاب اسلامی بود که مقامات ارشد آمریکا به ایران آمدند و مذاکراتی صورت گرفت.

بررسی پرونده «مک‌فارلین» برای اولین بار در مستند «قمار»/ نمایش در جشنواره عمار

«سید محمد مهدی دزفولی» کارگردان مستند «قمار» در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره این مستند راه یافته به جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: این مستند بازخوانی پرونده مذاکرات مخفیانه ایران و آمریکا است در اواسط جنگ ایران و عراق که به پرونده ایران کنترا معروف شده است و مهم ترین و جنجالی ترین پرونده در سیاست خارجی آمریکا بوده است.

 

وی با اشاره به هدف از تولید این مستند نیز بیان داشت: به پرونده مک فارلین در آمریکا پرداخته شد و کتاب نوشتند و فیلم ساختند اما در ایران در سال ۸۸ فقط یک کتاب به اسم تبادل صلاح یا همان ماجرای مک فارلین منتشر شد و سال ۷۹ و ۹۸ هم دو کتاب دیگر نیز منتشر شد و کتاب قمار نیز در کنار این مستند منتشر شد. می خواستیم بحث مذاکرات ایران و آمریکا واکاوری شود به این خاطر که این اولین مذاکره جدی بین ایران و آمریکا بعد از انقلاب اسلامی بود که مقامات ارشد آمریکا به ایران آمدند و مذاکراتی صورت گرفت. بعد از اینکه ماجرا افشا شد آبروی آمریکا رفت و آنها ب طور رسمی وارد جنگ نظامی با ایران شدند.

دزفولی ادامه داد: منابع مان همان پرونده کمیته سابق شد به علاوه خاطراتی که از مک فارلین و افراد دیگر منتشر شده است و در ایران نیز از کتابی که محسن هاشمی نوشته است استفاده کردیم. روزشماری هم مرکز مطالعات جنگ منتشر کرده بود که از آن بهره بردیم و با افرادی مثل علی هاشمی، سید محمد هاشمی،‌ سید حسین موسویان، جواد منصوری، علی اصغر کیمیایی و ... مصاحبه کردیم که در مجموع پرونده شفاهی مک فارلین است.  

 

این کارگردان همچنین ادامه داد: اسناد و مدارک این پرونده با اینکه ۳۴ سال از آن می گذرد در اختیار پژوهشگران قرار نمی گیرد. کمیته حقیقت یابی در ایران تشکیل شد از اعضای سپاه و وزارت امور خارجه و ... و مصاحبه هایی با برخی افراد کردند اما هنوز منتشر نشده است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول