اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

برخورد جدی با متجاوزان اراضی ملی و کشاورزی آذربایجان غربی/حکم قلع و قمع۴۱۲مورد تصرف صادر شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: به دلیل رغبت سودجویان به تجاوز و تصرف به اراضی ملی و تفکیک و کوچک کردن اراضی کشاورزی، برخورد قاطع با متخلفان در دستور کار دولت قرار گرفته و افزایش توان یگان‌های حفاظتی و برخود قاطع دستگاه قضا و همچنین اصلاح قوانین حفظ کاربری اراضی باغی و کشاورزی در این خصوص ضروری است.

برخورد جدی با متجاوزان اراضی ملی و کشاورزی آذربایجان غربی/حکم قلع و قمع۴۱۲مورد تصرف صادر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه آیدین رحمانی رضائیه در جلسه کارگروه زیر بنایی بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان که با حضور ریس سازمانهای جنگلها و مراتع و امور اراضی کشور و مدیر کل دفتر شبکه های آبیاری و زهکشی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد آذربایجان غربی از نظر موقعیت جغرافیایی، آب و خاک حاصلخیز، اظهار داشت: آذربایجان غربی می تواند به مهمترین قطب صادرات محصولات کشاورزی در کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی است و از سوی دیگر به دلیل هم مرز بودن با سه کشور خارجی می تواند با برنامه ریزی های مناسب و استفاده از تکنولوژی های برتر در حوزه آب و خاک به عنوان یکی از قطب های مهم صادرات محصولات کشاورزی در کشور تبدیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی یکی از مهمترین مشکلات و چالش های پیش روی کشاورزی کشور را تجاوز و تصرف اراضی ملی و کشاورزی عنوان کرد و گفت: متاسفانه آذربایجان غربی نیز مستثنی از این امر نیست و در این رابطه امسال 412 مورد احکام قلع و قم صادر و برای 2 هزار و 614 نفر از متصرفان نیز پرونده قضایی تشکیل شده است.

رحمانی ادامه داد: به دلیل رغبت سودجویان به تجاوز و تصرف به اراضی ملی و تفکیک و کوچک کردن اراضی کشاورزی، برخورد قاطع با متخلفان در دستور کار دولت قرار گرفته و افزایش توان یگان‌های حفاظتی و برخود قاطع دستگاه قضا و همچنین اصلاح قوانین حفظ کاربری اراضی باغی و کشاورزی در این خصوص ضروری است.

وی گفت: مشوق های لازم  و کنونی برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی موثر نبوده و نیاز است مسئولان، برای ایجاد مشوق های موثر و تسهیلات لازم در این زمینه تدابیر لازم را پیش بینی کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به برخی تصمیم ها و محدودیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه در برداشت و آزاد سازی آب پشت سدهای استان برای تامین آب اراضی پایاب سدها، گفت: برخی از این تصمیم ها در اوایل اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه و در شرایط بحرانی و ویژه گرفته شده و نیاز است امروز و در شرایط فعلی که دریاچه در شرایط مطلوبی قرار گرفته و میزان بارندگی ها نیز افزایش یافته، ستاد احیای دریاچه ارومیه در برخی از محدویت ها تجدید نظر کند.

رحمانی افتتاح سد کانی سیب با حضور ریاست محترم جمهوری به صورت وبینار را یکی از اقدامات مهم دولت برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: با افتتاح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز شاهد گامهای موثر در احیای این دریاچه خواهیم بود.

وی ادامه داد: توسعه شبکه های اصلی آبیاری و اتصال آن به شبکه های آبیاری فرعی نیازمند تلاش و هماهنگی فرابخشی دستگاه های اجرایی است تا کشاورزان بتوانند از امکانات ایجاد شده توسط دولت در جهت توسعه بخش کشاورزی و افزایش راندمان تولید استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود ایجاد و تکمیل بانک اطلاعات از اراضی ملی و کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و افزود: بهره گیری از تکنولوژی های نوین در رصد و پایش اراضی کشاوری و داشتن بانک اطلاعات مناسب می تواند مسئولان را در تصمیم گیری های کلان در مدیریت اراضی کشاورزی و ملی در تولید محصولات کشاورزی کمک کند.  

رضایی با اشاره به واگذاری برخی از اراضی ملی به سرمایه گذاران اظهار داشت: با توجه به شرایط ویژه استان و هم مرزی با سه کشور و علاقه مندی سرمایه گذاران برای حضور در آذربایجان غربی، ضروری است روند صدور مجوز و واگذاری اراضی ملی به سرمایه گذاران تسهیل شود.

وی وسعت منابع طبیعی استان را 2 میلیون و 750 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: طرح های بسیار مناسبی از جمله احداث 24 طرح آبخیزداری و 255 هزار هکتار مرتع‌داری و کاشت گیاهان دارویی در حفاظت از این منابع خدادادی در استان در سال جاری اجرا شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ایجاد کشت و صنعت گیاهان دارویی را در استان خواستار شد و گفت: کاشت گیاهان دارویی با توجه به کم آب بر بودن و داشتن بازارهای مختلف در داخل کشور و کشورهای همجوار می تواند ضمن حفاظت از منابع طبیعی برای بسیاری از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی فرصت اشتغال ایجاد کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول