اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

بخشنامه‌ای که صدای اعتراض دانشجویان دکتری را در آورد

دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد درخواست لغو بخشنامه 7 اسفند 98 و متمم آن در تاریخ 21 مهر 99 را از این دانشگاه خواستار شدند.

بخشنامه‌ای که صدای اعتراض دانشجویان دکتری را در آورد

گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس ـ لیلا قربانی اقدم: برخی از دانشجویان مقطع دکتری ورودی قبل از سال 99 دانشگاه آزاد که در مراحل پایانی تحصیلات خود قرار دارند گلایه‌هایی درباره روند رساله‌ دکتری خود داشته و عنوان می‌کنند با توجه به شیوع جهانی کرونا و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، روند ارسال و پذیرش مقاله‌های دانشجویان مقطع دکتری به کندی پیش می‌رود و این دانشجویان درخواست لغو بخشنامه 7 اسفند 98 و متمم آن در تاریخ 21 مهر 99 را دارند.

یکی از دانشجویان مقطع دکتری می‌گوید: دفاع با چاپ مقاله ISI آن هم اسکوپوس Q1 تا Q2 یا Jcr باید انجام شود و دانشگاه هم صرفاً فارغ‌التحصیلی را با ارائه مقاله ISI ممکن می‌داند؛ در حالی که معمولاً این نشریات پولی هستند و برای چاپ هر مقاله تا 4000 دلار هم از دانشجویان هزینه دریافت می‌کنند. 

وی ادامه داد: همچنین چاپ مقالات در این نشریات معمولاً چند سال زمان می‌برد و در این مدت هر ساله دانشجو باید پیش دفاع کند و شهریه‌های کلان به دانشگاه بپردازند که مخاطرات مالی و روحی برای دانشجویان به همراه دارد؛ در‌حالی‌که ما امید به تقویت پایگاه استنادی جهان اسلام ISC و نشریات داخلی را توسط دانشگاه آزاد داریم. 

این دانشجو عنوان می‌‌کند: طبق این بخشنامه تمام پیش دفاع‌های قبل از ۱۵ آبان لغو شده‌اند و تمام دانشجویانی که پیش دفاع کرده‌اند و حتی فقط یک ترم معافیت شهریه پیش دفاع برایشان لحاظ شده بود، مجدداً باید ثبت نام کنند و شهریه بپردازند و دوباره فقط به فاصله یک ترم پیش دفاع کنند و این در حالی است که این دانشجویان دیگر خدماتی از دانشگاه دریافت نمی‌کنند که هزینه‌ای در این تورم بپردازند تا بتوانند ایرادات خود را در پیش‌دفاع متوجه و برطرف کنند. 

پیش از ظهر امروز برخی از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد در اعتراض به مفاد بخشنامه دفاع از رساله دکتری تخصصی PHD مقابل سازمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند. 

این دانشجویان بنرهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود، چرا باید بخشنامه جدید عطف به ما سبق شود؟!، قانون 2 ترم مهلت، برای اکسپت مقاله ورودی 94-93 کجا رفت؟، خسارت‌های مالی، روانی و اعمال ناامیدی در شرایط رکود اقتصادی از طریق اجبار در تولید مقالات در مجلات خارجی بدون هیچگونه حمایت از سوی دانشگاه و بخشنامه دفاع دکتری لغو باید شود.

رضا همدانچی مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره اعتراض دانشجویان مقطع دکتری به بخشنامه پیش دفاع و دفاع دکتری، اظهار کرد: امروز حدود 10-8 نفر از نمایندگان این دانشجویان چندین ساعت با مسؤولین دانشگاه مذاکره کردند. 

وی افزود: مقرر شد هفته آینده نمایندگان دانشجویان در دیداری با مسؤولان ارشد دانشگاه دیداری داشتند باشند تا مشکلاتشان را حل کنند.

این گلایه‌ها در حالیست که چند روز قبل هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، شرط چاپ یک مقاله علمی ـ پژوهشی مستخرج از رساله دکتری برای دفاع از پایان نامه را خلاف قانون دانست و آن را ابطال کرد.

این دانشجوی مقطع دکتری معتقد است: دیوان عدالت اداری فقط بر روی دفاع تمرکز کرده است و این در حالی است که چاپ ظاهراً یک مقاله در دانشگاه دولتی و هر دو مقاله دانشگاه آزاد شرط  فارغ التحصیلی دانشگاه‌ها، توسط مسؤولین دانشگاه‌های دولتی و آزاد ممکن است تلقی شود.

وی ادامه داد: بخشنامه دیوان عدالت اداری خوب هست اما کامل نیست. این خوب هست که طبق آن حکم، با پذیرش یک مقاله علمی پژوهشی داخل کشور بتوانیم دفاع کنیم اما دانشگاه آزاد هنوز آن را ابلاغ نکرده و ممکن است به حکم اینکه دانشگاه آزاد مؤسسه‌ای خصوصی است بگویند ما بخشنامه‌های خاص خود را داریم و اصلاً آن را نپذیرند.

این دانشجو افزود: بخشنامه دیوان کامل نیست و شرط دانشگاه آزاد دو مقاله ISI بوده است مدیران پژوهش دانشگاه آزاد گفته‌اند که  حتی در صورت ابلاغ حکم دیوان، شما کماکان باید یک مقاله ISI برای فارغ التحصیلی ارائه کنید. 

همچنین این دانشجویان در نامه‌ای خطاب به رئیس دانشگاه آزاد عنوان کرده‌اند که در مراحل پایانی تحصیل خود هستند و شرایط لازم برای دفاع را دارند و آزمون زبان EPT یکی از مشکلات مهمی است که موجب دغدغه فراوان دانشجویان شده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول