اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

پیام‌های توقیف نفتکش کره‌‌ای در آینه روزنامه‌های امروز کشور/ هشدار عملی برای بدهکار قدیمی

در دنیایی که همه مناسبات آن را زور تعیین می‌کند، شاید هیچ چیز به اندازه حق، گرفتنی نباشد. تجربه چند سال اخیر، این فرض را بیش از هر زمان دیگری به یقین نزدیک کرد.

پیام‌های توقیف نفتکش کره‌‌ای در آینه روزنامه‌های امروز کشور/ هشدار عملی برای بدهکار قدیمی

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبر توقیف یک نفتکش کره‌جنوبی در آب‌های خلیج‌فارس بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌ها داشت. در بین روزنامه‌های صبح امروز کشور، روزنامه وطن امروز و فرهیختگان مفصل‌تر به این قضیه پرداختند که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.
 


روزنامه وطن امروز با تیتر «دزد گرفتیم» نوشت: روز گذشته پایگاه خبری آسوشیتدپرس خبر از توقیف یک نفتکش کره‌جنوبی در آب‌های خلیج‌فارس داد. بر اساس گزارش این خبرگزاری، این نفتکش که از عربستان به سمت بندر فجیره امارات در حرکت بود، توسط ایران توقیف شد. مدتی کوتاه پس از انتشار این خبر بود که یک منبع مطلع در سازمان بنادر و دریانوردی به نورنیوز گفت کشتی توقیف شده در خلیج‌فارس که با پرچم کره‌جنوبی حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده، به دلیل ایجاد آلودگی زیست‌محیطی توقیف و برای رسیدگی به تخلف انجام شده به یکی از بنادر ایران هدایت شده است. 

هشدار عملی برای بدهکار قدیمی

اما توقیف این نفتکش به دلیل ایجاد آلودگی زیست‌محیطی، حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن داشت و آن هم ماجرای عدم پرداخت ۷ میلیارد دلار بدهی کره‌جنوبی به کشورمان بود. مساله‌ای که پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبدیل به تنشی جدی میان تهران و سئول شده بود و در یک سال گذشته بارها توسط مقامات مختلف کشورمان مورد تذکر قرار گرفته است.

در چنین شرایطی توقیف این نفتکش در آب‌های خلیج‌فارس می‌تواند حامل پیامی جدی به دولت کره‌جنوبی باشد؛ پیامی که سئول را میان ۲ گزینه پرداخت بدهی قدیمی‌اش به تهران یا امنیت برای استفاده از شاهراه آبی خلیج‌ فارس و ارتباط با شرکای عربی‌اش قرار می‌دهد. 

هشدار عملی و میدانی ایران به کره‌جنوبی در شرایطی بود که پیش از این نیز کشورمان در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق توسط نیروهای انگلیسی، مقابله به مثل مشابهی در آب‌های خلیج‌فارس کرده بود. تیرماه سال گذشته بود که نیروهای انگلیسی با توقیف نفتکش «گریس۱» به بهانه مظنون بودن نسبت به صادرات نفت به سوریه، وارد یک نزاع آبی با کشورمان شدند. مدتی پس از آن سپاه پاسداران با توقیف یک نفتکش انگلیسی در آب‌های خلیج‌فارس باعث شد در نهایت انگلیسی‌ها نفتکش ایرانی را آزاد کنند.

حال با تجربه مقابله عملی سال گذشته ایران در مقابل دزدی دریایی انگلیسی و مانور اقتداری که در جریان ۳ بار اعزام نفتکش‌های حامل سوخت به سمت ونزوئلا انجام داده است، توقیف نفتکش کره‌جنوبی بیش از هر زمان دیگری می‌تواند نشان از عزم جدی برای وادار کردن کره‌جنوبی به پرداخت بدهی‌هایش به کشورمان باشد، به گونه‌ای که در صورت مقاومت کره‌جنوبی در برابر پرداخت بدهی ۷ میلیارد دلاری‌اش به ایران، امتیاز حضور امن و آسوده در آب‌های خلیج‌فارس، ارتباط با کشورهای عربی و صادرات به آنها را در معرض مخاطرات جدی خواهد دید.

در یک مورد از خیز کره‌جنوبی برای حضور فعال در آب‌های منطقه، پنجشنبه هفته گذشته خبری مبنی بر امضای قراردادی میان این کشور و عراق برای احداث ۵ پروژه زیربنایی در چارچوب پروژه بندر بزرگ فاو منتشر شده بود.  با تمام این اوصاف توقیف نفتکش‌Hankuk chemi توسط سپاه پاسداران را می‌توان خط و نشانی جدی برای وادار کردن کره‌جنوبی به پرداخت بدهی‌هایش به کشورمان دانست. 

 


حکایت چک‌های پاس‌نشده ایران

۲ هفته پیش بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی درباره بدهی کره‌جنوبی به کشورمان گفته بود در کره‌جنوبی ۷ میلیارد دلار سپرده داریم که نه اجازه انتقال می‌دهند و نه سودی به آن تعلق می‌گیرد؛ تازه هزینه هم از ما می‌گیرند. 

در این میان در شرایطی که بارها سعی شده بود به واسطه این پول بلوکه بخشی از سفارشات پزشکی از جمله واکسن کرونا خریداری شود، باز هم این کشور شروع به سنگ‌اندازی کرد. تابستان امسال و پس از ارسال محموله دارویی و پزشکی ۵۰۰ هزار دلاری کره‌جنوبی به کشورمان بود که سیدعباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه در واکنش به این اتفاق گفته بود: به اندازه کافی از کره‌جنوبی وعده شنیده‌ایم؛ بنابراین فقط منتظر اقدامات ملموس و برجسته هستیم.
 


وی با تاکید بر اینکه کسی در ایران منتظر محموله نیم میلیون یا ۲ میلیون دلاری نیست، اظهار داشته بود: امیدواریم مقامات کره‌ای حجم منابع مالی مردم ایران در این کشور و عدم هیچ منع قانونی برای تجارت با ایران را به یاد داشته باشند. 

در چنین شرایطی و با گذشت بیش از ۲ سال (آبان ۹۷) که سئول با بهانه تحریم‌های آمریکا از پرداخت بدهی‌هایش به تهران استنکاف ورزید و وعده‌های گوناگونی در این زمینه رد و بدل شد، احتمالا باز پس‌گیری حقوق ایران باید در زمین دیگری پیگیری شود. توقیف در برابر بلوکه کردن، راهبردی است که امکان بازپس‌گیری حقوق ملت ایران را بالا خواهد برد.
 


روزنامه فرهیختگان نیز یادداشتی از سیدمهدی طالبی، روزنامه‌نگار با تیتر «پیام‌های توقیف نفتکش کره‌جنوبی» منتشر کرده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: 

نفتکش کره‌ای درحالی توقیف شد که تنها ساعاتی پیش از آن سخنگوی دولت از آغاز فرآیند غنی‌سازی ۲۰درصدی خبر داده بود. در روزهای گذشته نیز فرماندهان ارشد نیروهای مسلح ایران از استحکامات نظامی کشور در جنوب دیدار کرده بودند. یکی از این افراد، سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در دیدار از جزیره ابوموسی، با معرفی جزایر سه‌گانه به‌عنوان پیشانی دفاعی ایران هشدارهایی را نسبت به جنگ‌افروزی در منطقه داد. این هشدارها را باید در کنار اخبار منتشره پیرامون تحولات منطقه فهم کرد. جایی که اطلاعات حاکی از قصد ترامپ و متحدانش برای آتش‌افروزی در منطقه است.

توقیف نفتکش کره‌جنوبی را باید در این چارچوب دید تا بتوان پیام‌های آن را دریافت. این پیام‌ها بدین شرح صادر شده‌اند.

۱- کره‌جنوبی از معدود کشورهایی است که به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس پیوسته است. سئول همچنین حدود ۸ میلیارد دلار از پول نفت ایران را توقیف کرده است. در سوی دیگر، کره‌جنوبی در چارچوب سیاست محورها به توصیه آمریکا در منطقه حضور پیدا کرده است و می‌کوشد در این چارچوب مانع از طرح‌های قدرت‌های شرقی مانند ایران، چین و روسیه شود. 

۲ _  امارات‌متحده عربی در این میان یکی از مهم‌ترین مخاطبان توقیف نفتکش است. اقدامات خلاف این کشور از شماره بیرون رفته است. این کشور در دو سال اخیر اقدامات فتنه‌گرانه زیادی داشته است. امارات به نمایندگی از محور غربی-عربی در صحنه میدانی دست به تحرکاتی در لبنان و عراق زد که در جریان آن دولت‌های این دو کشور ساقط و تضعیف شد. در سوی دیگر امارات با سازش رسمی با رژیم‌صهیونیستی پای این رژیم را به خلیج‌فارس به‌صورت مستقیم باز کرد. مساله‌ای که پیش از آن مقامات تهران هشدارهایی جدی به طرف اماراتی داده بودند. هفته جاری نیز نفتکشی متعلق به عربستان سعودی از امارات به‌سمت بندر بصره درحال حرکت بود که نیروهای امنیتی عراق پیش از رسیدن آن به نواحی ساحلی موفق به کشف یک مین دریایی شدند که به بدنه نفتکش متصل شده بود.

۳ _ عربستان سعودی در این میان نقش برجسته‌ای در ایجاد بی‌ثباتی در منطقه داشته است. ادامه جنگ و کشتارها در یمن و تلاش برای عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسلامی ازجمله اقدامات کلان سعودی‌ها در ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است. ترور شهید فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و معاون وزیر دفاع ایران نیز مدتی پس از جلسه مشترک محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی صورت گرفت. نفتکش کره‌جنوبی از سواحل عربستان سعودی درحال عبور به‌سمت بندر الفجیره امارات بود که توقیف شد.
 


پیام «معنادار» توقیف نفتکش فهم نشود باید منتظر پیامی «صدادار» باشند!

انتخاب هدفی با این مشخصات که سه عضو فعال محور غربی در تحولات منطقه شامل کره‌جنوبی، امارات و عربستان سعودی را شامل می‌شد نشانگر شلیک تیر قلق است. تیری که شلیک شده تا پس از ارزیابی هدف شلیک‌های پس از آن صورت بگیرد. این تیر قلق اگر محور غربی به اقداماتش ادامه دهد به مرحله آسیب‌زنی شدید نیز خواهد رسید. اگر محتوای پیام «معنادار» توقیف نفتکش فهم نشود باید منتظر پیامی «صدادار» باشیم که غرق شدن نفتکشی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول