اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

استعفای دسته‌جمعی اعضای شورای روستای دروا/ اختلاف بر سر بهره‌برداری از مراتع چاه‌گل زرین‌دشت

مساله اختلاف مردم روستای دروا از توابع زرین‌دشت با عشایر غیربومی بر سر زمین‌های مراتع چاه‌گل به یک بحران در این شهرستان تبدیل شده و به نظر می‌رسد باید نظر کارشناسانه و پیروی از قانون ، معیار حل این اختلاف قرار گیرد.

استعفای دسته‌جمعی اعضای شورای روستای دروا/ اختلاف بر سر بهره‌برداری از مراتع چاه‌گل زرین‌دشت

به گزارش خبرگزاری فارس از زرین‌دشت، اقتصاد مردم روستای دروا از توابع بخش مرکزی شهرستان زرین دشت  بر پایه کشاورزی  و دامپروری است که خشکسالی‌های چند سال اخیر مشکلات بسیاری را برای کشاورزی به وجود آورده به طوری که مردم بار دیگر فقط به دامپروری در  این منطقه روی  آورده اند.

کمبود مرتع و  اختلاف ۳۰ ساله  بر سر مالکیت اراضی  با عشایران غیربومی در منطقه چاهگل زرین دشت  نیز به این مشکلات دامن زده است به طوری که  مردم  این روستا از دو سال پیش خواهان تعیین تکلیف و حل هر چه سریع‌تر این دغدغه هستند ، زیرا دامداران روستای دروا به دلیل ورود به حریم مرتع عشایران غیربومی، دچار اختلاف شده اند.

 به دنبال این مسئله، اعضای شورای اسلامی روستای دروا از توابع بخش مرکزی شهرستان زرین دشت به دلیل تبعیض آشکار مسئولان شهرستان در خصوص عدم حل مشکلات این روستا نسبت به رفع مشکل مرتع چاهگل دروا  با حضور در فرمانداری زرین دشت استعفا دادند.

از آنجا که روستای دروا یکی از روستاهای پرجمعیت شهرستان زرین دشت است ، از دیرباز مردم آن به دامپروی و کشاورزی اشتغال داشته‌اند و مرتع‌داری از نخستین مطالبات این مردم به شمار می رود.

حفظ عرصه‌های منابع طبیعی؛ اولویتی بدیهی

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زرین دشت در این زمینه به خبرنگار فارس در این شهرستان گفت : عشایر غیربومی ساکن در منطقه چاهگل شهرستان زرین دشت، تا سال ۱۴۰۳ مهلت دارند در این مرتع حضور داشته باشند.

مرتضی سلیمانی شیری با اشاره به اینکه ۲۸ دامدار شهرستان فسا در این چراگاه ذینفع هستند، اظهار کرد : چنان چه در مدت ۳۰ سال  دامداری از دنیا برود و یا تغییر شغل داده باشد وراث او با حصر وراثت می‌توانند برای تمدید طرح مرتع‌داری خود اقدام نمایند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زرین دشت تصریح کرد : تاکید ما مطالعه طرح و پیروی از دستورالعمل اداره  کل منابع طبیعی است چون به هیچ وجه حق نداریم سلیقه ای عمل کنیم .

وی افزود :  برای عدم  تمدید پروانه چرا به ساکنین  منطقه چاهگل باید طرح مرتعداری مذکور مورد بازبینی قرار گرفته و موارد موجود در مرتع بررسی و تطبیق داده شود تا اگر موارد نقض قوانین وجود داشت، از تمدید مجدد پروانه چرای این افراد جلوگیری شود.

سلیمانی شیری با اشاره به تشریح موقعیت و مساحت پروانه چرای دامداران ساکن در منطقه چاه‌گل گفت : در سند پروانه چرای عشایر منطقه چاه گل شهرستان زرین دشت، ۱۵۰۰ مترمربع آغل رو باز و ۷۰۰متر مربع آغل روبسته  برای ۲۸ بهره‌بردار این طرح در نظر  گرفته شده است .

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرین دشت تاکید کرد : حتی در پروانه چرای این افراد، حفر چاه و احداث موتورخانه نیز تعبیه شده است.

 وی به مدت حضور  دامداران در فصل مشخصی از سال نیز اشاره کرد و اظهار نمود : همه سال از ۱۵ آبان ماه تا پایان اردیبهشت ماه، این افراد حق حضور در مرتع قشلاقی خود دارند اگر در فصل دیگری از سال در مرتع حضور یابند، خلاف قانون عمل کرده اند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زرین دشت، محدوده میمیزی اراضی روستای دروا را پنج هزار و ۳۰۰ هکتار و هزار و ۵۸۷ واحد دامی با ۸۱ نفر دامدار ذینفع همچنین محدوده عشایر غیربومی ساکن در منطقه چاه‌گل را ۲۸ بهره بردار  با مساحت شش هزار  و ۲۸۵ هکتار و ر ۱۱۸۸ راس دام مجاز عنوان کرد.
 
وی یادآور شد:  سیاست کاری ما حفظ عرصه‌های منابع طبیعی و پیروی از سیاست‌های اداره کل منابع طبیعی است.

مهم‌ترین مطالبه مردم دروا؛ انتقال عشایر غیربومی است

رییس شورای اسلامی روستای دروا نیز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت : از دو سال پیش تاکنون، اختلافاتی بر سر اراضی روستای دروا در منطقه چاهگل با دامداران غیربومی از اهالی شهرستان فسا، رخ داده است اما متاسفانه مسئولان شهرستان زرین دشت توجهی به حق مردم این روستا ندارند.

یوسف هوشیار با اشاره به اینکه تبیین قانون برای همه یکسان است، اظهار کرد : چرا مردم این روستا حق استفاده از مرتع و چراگاه‌های خود در خاک روستا را ندارند اما دامداران غیربومی می‌توانند اقدام به اسکان خود و افزایش جمعیت دام و انسان در مراتع همچنین به ساخت و ساز غیرقانونی و حتی کاشت درخت به منظور ماندگاری دائم بپردازند.

وی ادامه داد : تا پایان پروانه مرتع‌داری این عشایر دو سال مانده است و تقاضای ما از مسئولین عدم تمدید پروانه مرتع دامداران مستقر غیربومی چاهگل بوده و هست.

رییس  شورای اسلامی روستای دروا با اذعان بر اینکه حق مردم این روستا پایمال شده است، گفت: چگونه می شود که  در یک روستا به ۲۰۰ نفر دامدار در سال۱۳۷۳، پنج هزار هکتار  زمین به عنوان مرتع واگذار شود و برای ۲۸ دامدار غیربومی از شهرستان فسا شش هزار و ۲۸۵ هکتار زمین اراضی ملی به عنوان  مرتع اختصاص یابد.

هوشیار این واگذاری را ناعادلانه و اجحاف در حق مردم دروا عنوان کرد و گفت : ما خواستار بازپس‌گیری مرتع هستیم و از مسئولین خواستاریم تا با نگاه عدالت محور  این مشکل را حل کنند.
 
وی با اشاره  به اجرای تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه چاه گل  اضافه کرد و گفت. تنها یک واحد تخریب و بلوک های سیمانی  جوانان روستای دروا که در این منطقه تخلیه شده بود نیز تخریب شد و هیچ آسیبی به آغل های احداثی وارد نشده، در حالی که بلوکهای اهالی روستای دروا که هیچ گونه ساخت و سازی هم انجام نشده بود، کاملا تخریب شده است.

این عضو شورای اسلامی روستای دروا خاطرنشان کرد: توقع می رود مسئولان شهرستان فکری اساسی برای حل این معضل چندین ساله بنمایند .  

وی ادامه داد: به دلیل عدم رسیدگی عادلانه مسئولان مربوطه که نتیجه آن تنش بین اهالی روستای دروا است،  همگی اعضای شورای اسلامی روستای دروا  از ۱۵ دی‌ ماه جاری به طور رسمی استعفای دسته جمعی خود را  به بخشداری مرکزی اعلام و از تاریخ یاد شده هیچ گونه مسئولیتی  در امور  روستا  به ویژه مشکل مرتع نخواهیم داشت .

او با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار روستای دروا در رونق اقتصاد شهرستان در زمینه دامداری و کشاورزی ، اظهار داشت: بی توجهی به مشکلات  مرتع این روستا،  موجب ناراحتی شدید اهالی این روستا شده است و ما ۵ عضو شورای اسلامی روستا به دلیل فشار روانی حاکم بر شورا  و در مقابل تبعیض های آشکار مسئولان شهرستان استعفا دادیم.

یوسف هوشیار مهمترین مطالبه مردم این روستا را تخلیه و انتقال افراد عشایر از این منطقه عنوان کرد و گفت : دروا از همه طرف محصور شده و  با کمبود شدید مرتعی مواجه است  در حالی که طبق اطلاعات موثق  این افراد ساکن در منطقه چاهگل هم در شهرستان فسا و هم در منطقه سر حد (شمال فارس) دارای پروانه  در مراتع شهرستان‌های یاد شده دارند.  

لزوم پرهیز از تنش‌های اجتماعی

به گزارش فارس؛ در جلسه ای که امروز به همین منظور در بخشداری مرکزی زرین دشت برگزار شد  ، بخشدار مرکزی زرین دشت مردم را به صلح و آرامش دعوت کرد و گفت: همه ما باید با وجدان بیدار و در نظر گرفتن خداوند، در امور مختلف  تابع قانون باشیم .

عابدین رخ فروز اظهار داشت : طبق جلسات متعددی که در منطقه چاهگل  و اعضای شورای تامین گرفته شد، دو موضوع قانونی در منطقه یاد شده پیگیری و رفع گردید.

بخشدار مرکزی شهرستان زرین دشت با تاکید بر اینکه وظیفه ما اجرای دقیق قوانین است، خاطرنشان ساخت : با حضور کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس  خط مرزی عشایر غیربومی و مرتع روستای دروا مشخص و  ساخت یک اتاق غیرمجاز در این منطقه تخریب گردید.  

وی با فرا خواندن مردم به آرامش و پرهیز از تنش های اجتماعی عنوان کرد : شهرستان زرین دشت یکی از شهرستانهای امن استان فارس به شمار می رود  پس بهتر است با تعامل و ارتباط کدخدا منشانه این معضل حل گردد تا خدای ناکرده  تصویر بد و ناشایستی از این شهرستان در اذهان مردم سایر نقاط  نقش نبندد.  

گفتنی است ، در این نشست مقرر  شد که مسئولان با دعوت از معتمدین محلی روستای دروا و معتمدین  عشایر ساکن در منطقه چاه گل این اختلاف را به صورت مسالمت آمیز حل کنند.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول