اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

۲ هزار واحد تولیدی راکد تا پایان سال فعال می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: در کل کشور ۹ هزار و ۱۸۸ واحد صنعتی تعطیل شده‌ است و اگر این واحدهای تولیدی به چرخه فعالیت بازگردند، حدود ۱۹۲ هزار نفر اشتغال در کشور ایجاد خواهد شد که در این راستا قرار است تا پایان سال جاری ۲ هزار واحد راکد فعال شود.

۲ هزار واحد تولیدی راکد تا پایان سال فعال می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرری، بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور عصر امروز در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در شهرک صنعتی شمس آباد شهرستان ری اظهار کرد: یک‌هزار و پنج شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد و هم اکنون ۸۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری به فعالان این حوزه است.

وی گفت: ۴۶ هزار و ۴۱۳ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند که از این میزان ۳۷ هزار و ۲۲۵ واحد فعال و زمینه اشتغال ۷۴۳ هزار نفر را فراهم کرده است.

معاون امور اقتصادی وزارت کشور با اشاره به اینکه در کل کشور ۹ هزار و ۱۸۸ واحد صنعتی راکد وجود دارد و هم اکنون ۲۰ درصد از کل واحدهای تولیدی تعطیل هستند، افزود: اگر این واحدهای تولیدی به چرخه فعالیت بازگردند در حدود ۱۹۲ هزار اشتغال در کشور ایجاد خواهد شد که در این زمینه طی سال ۹۹ قرار است ۲ هزار واحد راکد فعال شود.

دین پرست با بیان اینکه ۳۸ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در سطح استان تهران قرار دارد، اعلام کرد: هم اکنون ۱۹ شهرک و ناحیه صنعتی غیرفعال در این استان وجود دارد که این میزان یعنی ۵۰ درصد شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی پایتخت تعطیل هستند.

وی اضافه کرد: هم اکنون آمار تعطیلی شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی استان تهران در مقایسه با کل کشور ۳۲ درصد پایین‌تر است که باید با اجرای سیاست‌های درست تمام این بخش‌ها فعال شوند.

قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با بیان اینکه هم اکنون پنج هزار و ۷۸۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تهران مستقر و از این میزان ۴ هزار و ۹۰۰ واحد فعال هستند که زمینه اشتغال ۱۲۰ هزار نفر را فراهم کرده‌اند، گفت: ۹۸۱ واحد صنعتی راکد و تعطیل در شهرک‌های صنعتی استان تهران وجود دارد که اگر این ۱۷ درصد غیرفعال راه‌اندازی شوند برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

بانک‌های متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شوند 

دین پرست با اشاره به مشکلات صاحبان صنایع در حوزه تأمین اجتماعی، تسهیلات بانکی، بیمه، مالیات، محیط ریست و سایر مشکلات ناشی از بروکراسی اداری تصریح کرد: تمام دستگاه‌ها باید زمینه آسودگی خیال تولیدکنندگان را فراهم کنند و اگر دستگاهی باعث تعطیلی و یا اخلال در کار واحد تولیدی شوند با آن برخورد خواهد شد.

وی تأکید کرد: براساس قانون هیچ بانکی حق دریافت سپرده برای پرداخت وام از تولیدکنندگان را ندارد و با مشاهده بانک عامل به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

معاون امور اقتصادی وزارت کشور در ادامه با اشاره به اینکه ستاد ملی رفع موانع تولید امسال فعال سازی ۲۰۰ واحد صنعتی راکد استان تهران را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: با تلاش اداره صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴۵ واحد راکد صنعتی احیاء و به تولید بازگشته‌اند.

۲۹۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی شمس آباد غیرفعال هستند 

دین پرست با بیان اینکه شهرک صنعتی شمس آباد به عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی کشور محسوب می شود، افزود: یک‌هزار و ۹۲۶ واحد صنعتی در این شهرک وجود دارد که از این میان یک‌هزار و ۶۳۶ واحد فعال هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون واحدهای صنعتی شهرک صنعتی شمس آباد زمینه اشتغال ۳۳ هزار نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده‌اند و ۲۹۰ واحد صنعتی غیرفعال نیز در این شهرک وجود دارد که باید مشکلات آن‌ها بررسی تا زمینه اشتغال چهار هزار نفر نیز فراهم شود.

قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به اینکه میانگین واحدهای راکد در نواحی صنعتی کشور ۲۰ درصد و استان تهران ۱۷ درصد است، بیان کرد: این آمار در شهرک صنعتی شمس آباد ۱۵ درصد است که این نشان از عزم بلند صاحبان صنایع و همکاری دستگاه‌های اجرایی با تولیدکنندگان را دارد.

تعیین تکلیف ۱۶۰۰ پرونده زمین صنعتی 

دین پرست با اشاره به کمبود زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تهران، گفت: هم اکنون یک‌هزار و ۶۰۰ پرونده زمین صنعتی در فرایند داوری قرار دارد که باید با سرعت و بدون هیچ گونه اغماضی بررسی شوند.

وی تأکید کرد: زمین‌های صنعتی که در سالیان گذشته برای احداث واحد تولیدی به افراد حقیقی و حقوقی واگذار شده ولی همچنان کاری در آن‌ها انجام نگرفته است باید باز پس گیری و به متقاضیان داده شود.

معاون امور اقتصادی وزارت کشور یادآور شد: شرکت شهرک‌های صنعتی موظف است وضعیت تمامی اراضی واقع در شهرک‌های صنعتی را از حیث واگذاری شفاف سازی کند و با رنگ مشخص روی نقشه بارگذاری کند تا متقاضیان این اراضی در جریان وضعیت زمین‌ها قرار گیرند.

دین پرست  با اشاره به اینکه در داخل شهرک‌های صنعتی اراضی خالی زیادی مشاهده می‌شود ولی متقاضیان نمی‌توانند یک متر زمین برای احداث واحد تولیدی پیدا کنند، تأکید کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی باید وضعیت تمامی اراضی را روشن کند.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲/پ/س/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول