اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه: غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران نقض معاهده NPT نیست

وزارت خارجه روسیه گفته اقدام ایران برای افزایش غنای اورانیوم خود به ۲۰ درصد نقض پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای محسوب نمی‌شود.

روسیه: غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران نقض معاهده NPT نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه روسیه تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم خود به ۲۰ درصد را انحراف از تعهدات برجامی خوانده اما گفته این، نقض تعهدات ایران در پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای (ان‌پی‌تی) محسوب نمی‌شود.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با استناد به بیانیه‌ای از وزارت خارجه روسیه نوشته اقدام تهران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد مصداق انحراف از مفاد «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) قلمداد می‌شود.

بیانیه وزارت خارجه روسیه افزوده، با وجود این، نمی‌توان اقدام ایران را نقض «پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای» در نظر گرفت، زیرا ایران در تمامی اقدامات مربوط به برنامه هسته‌ای خود شفافیت دارد و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد بر روند استفاده صلح‌آمیز از اورانیوم ۲۰ درصدی خود نظارت کنند.

در این بیایه اومده است: «کل اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۲۰ درصدی تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. آژانس استفاده از آن را در فهرست فعالیت‌های اعلام‌نشده نیاورده است که در آن صورت نقض NPT می‌بود.»

وزارت خارجه روسیه همچنین اشاره کرده اقدام آمریکا در خروج از برجام عامل «انحراف» ایران از تعهداتش در توافق هسته‌ای بوده است.

همزمان «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزرت خارجه روسیه هم خاطرنشان کرد آمریکا برای متوقف کردن لطمات وارد شده به برجام باید رویه‌های خود در تضعیف توافقات بین‌المللی را متوقف کند.

اعلام غنی‌سازی ۲۰ درصدی

موضع روسیه یک روز بعد از آن منتشر شد که «علی ربیعی» سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران از آغاز فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خبر داد.

ربیعی در یک نشست خبری گفت: «از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد».

ربیعی پیش از این علاوه بر اطلاع‌رسانی درباره آغاز فرایند غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تأکید کرده بود که فعالیت‌های غنی‌سازی ایران به آژانس اطلاع‌رسانی شده است.

فضاسازی بر سر برنامه هسته‌ای ایران

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول