اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

افزایش مصرف انرژی از اثرات منفی کرونا/ مردم از تبعات مصرف نادرست انرژی آگاه شوند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان افزایش مصرف انرژی را از اثرات منفی شیوع کرونا دانست و بر لزوم آگاه‌سازی مردم از تبعات بی توجهی به مصرف بهینه انرژی تأکید کرد.

افزایش مصرف انرژی از اثرات منفی کرونا/ مردم از تبعات مصرف نادرست انرژی آگاه شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حبیب‌الله خجسته‌پور عصر امروز در جلسه شورای اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی استان سمنان که در سالن غدیر استانداری سمنان برگزار شد، اظهار کرد: کرونا امروز به عاملی تبدیل‌ شده که سبک زندگی ما را تغییر داده و اثرات مثبت و منفی فراوانی را به همراه خود داشته و در کنار تمامی اثرات مثبت و مطلوب، افزایش مصرف انرژی و عدم مدیریت بهینه مصرف در حوزه انرژی یکی از اثرات منفی آن است.

خجسته‌پور بیان کرد: در شورای اطلاع‌رسانی استان سمنان به دنبال این هستیم تا با استفاده از ظرفیت این شورا و تمامی رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب استان، اطلاع‌رسانی عمومی به آحاد اقشار جامعه را در دستور کار قرار دهیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با بیان اینکه آگاهی مردم از تبعات و اثرات سوء عدم رعایت مصرف بهینه انرژی امری ضروری است، اضافه کرد: امروز باید به سمت‌وسوی اصلاح سبک زندگی و توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی حرکت کنیم؛ اصلاح سبک زندگی نه‌تنها در نوع معماری ساختمان‌ها، بلکه باید در رفتار ما نیز مشهود و محسوس باشد.

خجسته‌پور گفت: امروز مصرف انرژی در کشور به سطح هشدار رسیده است و عدم مدیریت مصرف انرژی، باعث می‌شود تا کارخانه‌ها و نیروگاه‌های تولید برق به‌جای گاز از مازوت استفاده کنند و این مهم قطعاً در درازمدت باعث آلودگی هوا و ایجاد خطر برای سلامتی مردم می‌شود و مردم ما باید از این مهم اطلاع داشته و در جهت حفظ سلامت خود و کاهش مصرف انرژی بکوشند.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تولید محتوا و مستندات و فایل‌های تبلیغاتی را در دستور کار قرار داده و تمامی رسانه‌های استان سمنان نیز نسبت به نشر حداکثری این موارد اقدام کنند.

لزوم تدوین پیوست فرهنگی برای کاهش مصرف انرژی

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان نیز در این جلسه با بیان اینکه در حال حاضر الگوی مصرف ما در کشور بالاتر از متوسط مصرف جهانی است، اظهار کرد: برای موفقیت در امر مدیریت مصرف بهینه انرژی و کاهش مصرف، تدوین پیوست فرهنگی امری ضروری است.

فاطمه منصوری افزود: تدوین پیوست فرهنگی در تمامی امور لازمه موفقیت است و امروز که در بحث منابع و همچنین بهره‌برداری از منابع، با محدودیت‌های شدید مواجه هستیم، باید مدیریت مصرف انرژی با پیوست فرهنگی را در دستور کار قرار دهیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان بیان کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی و با توجه به افزایش مصرف انرژی و فرارسیدن فصل سرما، دستگاه‌های اجرایی موظف شدند تا در خصوص کاهش روشنایی، بهینه‌سازی موتورخانه، نصب دماسنج در اتاق‌ها و نگهداری دمای اتاق بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد، استانداردسازی تجهیزات گرمایشی و همچنین عایق‌بندی صحیح موتورخانه‌ها و مواردی از این‌ دست، اقدام کنند.

وی گفت: شهرداری‌ها نیز می‌توانند نقش مؤثری در این خصوص داشته باشند و در بحث کاهش روشنایی معابر در مکان‌هایی که ضرورت ندارد، اقدام کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان افزود: بحث فرهنگ‌سازی یکی از موارد اصلی در این حوزه است که پایگاه اطلاع‌رسانی ویژه این مهم با محوریت روابط عمومی استانداری سمنان تشکیل شده و پخش محتواهای آموزشی و نشر حداکثری در دستور کار قرار دارد تا شاهد آگاهی‌بخشی بسیار مطلوب بین مردم باشیم.

منصوری گفت: به‌هیچ‌عنوان بحث نشر ناامیدی در متن جامعه موردتوجه نیست؛ اما لزوم استفاده بهینه از انرژی و رسیدن به متوسط جهانی، باید بیش‌ازپیش در دستور کار مردم استان سمنان قرار داشته باشد.

فرهنگ‌سازی؛ شرط لازم در مدیریت مصرف انرژی

فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: حاج قاسم سلیمانی، صرفاً یک سردار نظامی نبود؛ بلکه سردار دل‌ها بود و در لحظات سخت در کنار مردم ایران قرار داشت و تلاش‌های فراوانی برای حفظ امنیت کشور داشتند.

وی افزود: نقش‌آفرینی در مدیریت افکار عمومی در چارچوب سیاست‌های کلی کشور یکی از اهداف اصلی شورای اطلاع‌رسانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: در سال جاری و به‌واسطه شیوع بیماری کرونا، مصرف انرژی در کشور افزایش ‌یافته است که توجه به این مهم و ضرورت فرهنگ‌سازی برای مدیریت بهینه مصرف انرژی، از دستور کارهای این جلسه است.

آموزش؛ رکن اصلی فرهنگ‌سازی

محمد دستورانی، مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان سمنان نیز در این جلسه گفت: فرهنگ‌سازی ارکان مختلفی دارد که اطلاع‌رسانی و آموزش از جمله ارکان مهم این حوزه است.

وی افزود: در مورد صرفه‌جویی و مدیریت بهینه مصرف انرژی در حوزه مدارس، استانداردسازی درب و پنجره‌ها، ایزوله‌سازی و بهینه‌سازی تجهیزات گرمایشی امری ضروری است.

مدیرکل آموزش ‌و پرورش استان سمنان تأکید کرد: عواید حاصل از صرفه‌جویی باید در قالب مشوق‌هایی از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان آب، برق و گاز، برای مشترکان و عامه مردم محسوس و قابل‌دسترس باشد؛ چراکه اقدام و عمل واقعی در این حوزه با اجرای این مهم محقق خواهد شد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول