اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

کل درآمد صادرات LPG و اتان به جیب وزارت نفت می‌رود/تعیین تکلیف 67 هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق

عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: درآمد صادرات گاز مایع فشرده LPG و اتان در سال آینده، 67 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که 100 درصد این بودجه بدون مبنای قانونی و منطقی به جیب وزارت نفت می‌رود، درحالی که سهم این وزارتخانه باید 14.5 درصد باشد.

کل درآمد صادرات LPG و اتان به جیب وزارت نفت می‌رود/تعیین تکلیف 67 هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق

مالک شریعتی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 و رییس کمیته انرژی این کمیسیون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به خلا قانونی برای توزیع درآمد صادراتی گاز مایع فشرده LPG گفت: بر اساس صورت مالی شرکت ملی گاز در سال 98، این شرکت در مجموع 30 هزار میلیارد تومان از صادرات LPG درآمد کسب کرده است که از این درآمد 10 هزار میلیارد تومان به شرکت ملی نفت و 20 هزار میلیارد تومان به شرکت ملی گاز تخصیص داده شده است.

وی در ادامه افزود: تخصیص 100 درصد درآمدهای حاصل از صادرات LPG بین شرکت‌های تابعه وزارت نفت بدون هیچ مبنای قانونی و منطقی صورت می‌گیرد و در واقع خلا قانونی باعث شده است که تمام درآمد صادرات LPG بدون توجه به سهم بودجه دولت و صندوق توسعه به جیب وزارت نفت برود.

شریعتی اظهار داشت: در نتیجه تعیین تکلیف سهم بودجه دولت و صندوق توسعه ملی از درآمد صادرات LPG باید در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار گرفته و اصلاحات لازم در این حوزه انجام شود. در صورت پوشش این خلا قانونی و تعیین تکلیف شیوه توزیع درآمد صادرات LPG و اتان می‌توان میزان قابل توجهی از کسری بودجه دولت را از این طریق تامین کرد.

*سهم وزارت نفت از درآمد صادراتی LPG و اتان باید 14.5 درصد باشد نه 100 درصد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 گفت: بر اساس قانون سهم وزارت نفت و شرکت‌های تابعه از منابع مالی حاصل از صادرات فرآورده‌هایی همچون متان، میعانات گازی و نفت خام 14.5 درصد است، در نتیجه سوال ما این است که چرا سهم این وزارتخانه از درآمد صادراتی LPG و اتان نیز 14.5 درصد تعیین نمی‌شود؟

رییس کمیته انرژی کمیسیون تلفیق تاکید کرد: طبق پیش بینی شرکت ملی گاز، میزان درآمد حاصل از صادرات LPG و اتان در سال 1400 حدود 67 هزار میلیارد تومان خواهد بود که رقم قابل توجهی است. در نتیجه اگر سهم 14.5 درصدی را برای وزارت نفت در نظر بگیریم، از این 67 هزار میلیارد تومان حدود 10 هزار میلیارد تومان به وزارت نفت تخصیص داده شده و مابقی 57 هزار میلیارد تومان می تواند به خزانه دولت و صندوق توسعه ملی تخصیص یابد.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی اگر ۱۰۰ درصد منابع سال ۹۸ را مجددا به وزارت نفت اختصاص دهیم، باز هم ۳۷ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمومی کشور باقی می‌ماند که عمدتا ناشی از افزایش نرخ ارز است. در نتیجه تعیین تکلیف و اصلاح شیوه توزیع درآمد حاصل از صادرات LPG و اتان می‌تواند به جبران کسری بودجه دولت کمک کند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول