اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

رتبه استناد به مقالات ایرانی ۱۰ پله صعود کرد/ پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های برتر تصویب شد

دبیر ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کشورمان ارتقای ۱۰ پله‌ای در استناد به مقالات بر اساس مجموعه اسکوپوس داشته و بین ۲۵ کشور برتر، رتبه ۱۳ را به دست آورده است.

رتبه استناد به مقالات ایرانی ۱۰ پله صعود کرد/ پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های برتر تصویب شد

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، جلسه ۱۴۲ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

منصور کبگانیان دبیر ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ابتدای جلسه گزارش علمی ارائه شد، در این گزارش اعلام شد کشورمان ارتقای ۱۰ پله‌ای در استناد به مقالات بر اساس مجموعه اسکوپوس داشته و بین ۲۵ کشور برتر رتبه ۱۳ را به دست آورده است. این در حالی است که در سال ۲۰۰۵ استنادات به مقالات ما ۰.۷۴ بود.

وی در ادامه گفت: خبر دیگری در جلسه مطرح شد که اعضا در خصوص آن ابراز نگرانی کردند و آن سهم بودجه پژوهش و فناوری در تولید ناخالص ملی بود که سال‌های پیش این عدد به ۶ یا ۷ دهم رسیده بود و این بار در قانون بودجه رقم بسیار پایینی مشاهده شده و به ۰.۳۲ درصد رسیده است.

کبگانیان با بیان اینکه این مورد از خواسته‌های مهم نظام است و این رشدی است که ما باید برای علم و فناوری قائل شویم و جزو هزینه کشور نیست بلکه به توسعه کشور کمک می‌کند، ابراز امیدواری کرد: سازمان مدیریت به این موضوع رسیدگی و آن را اصلاح کند.

وی با اشاره به دستور دوم جلسه که به ادامه بررسی سیاست‌های ساماندهی کنکور اختصاص داشت، گفت: سیاست بعدی مربوط به رشته‌های پزشکی بود که در این جلسه مطرح شد. با توجه به توزیع نامتعارف داوطلبان در رشته‌های مختلف و استعدادهای مختلف داوطلبان، انواع مختلف هوش‌ها در رشته‌های مختلف نیاز است. در حال حاضر خانواده‌ها اطلاعات کمی از هدایت تحصیلی و رشته‌ها دارند و این خود آسیب جدی وارد کرده است.

کبگانیان افزود: در این جلسه سیاست پیشنهادی مبنی بر اینکه درصدی از کل پذیرش رشته‌های پزشکی با اولویت دانشگاه‌های برتر از مقطع کارشناسی وارد رشته‌های پزشکی شوند، به تصویب رسید. که بر این اساس متقاضیان می‌توانند از دوره کارشناسی یکی از رشته‌های علوم پایه، علوم پزشکی یا مهندسی وارد دکتری حرفه‌ای پزشکی شوند.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تأکید کرد: ‌اعمال این سیاست مربوط به سال‌های بعد از کنکور ۱۴۰۰ است و هنوز زمان اعمال این سیاست‌ها اعلام نشده است و داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سنجش باید مدت دار و معتبر باشد؛ اظهار داشت: اگر داوطلب در شهریورماه نمره قابل قبولی برای ورود به دانشگاه دریافت کرد، مجبور نباشد همان لحظه رشته و دانشگاه را انتخاب کند بلکه در یک بازه زمانی مدت دار، این سنجش برای انتخاب رشته و دانشگاه اعتبار داشته باشد.

دبیر ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: همچنین اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور پیشنهاد دادند به دلیل اهمیت سیاست‌های کنکور، این موضوع علاوه بر ستاد نقشه جامع، در صحن اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رؤسای سه قوه مطرح شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول