اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کره جنوبی قانون را نقض کرده، مدعیان اصلاحات ایران را متهم می‌کنند!

روزنامه اعتماد روز گذشته در واکنش به توقیف نفتکش کره جنوبی در تنگه هرمز در مطلبی با عنوان «تهران- سئول؛ تنش پیش از دیپلماسی»‌، تلویحا جمهوری اسلامی را به تنش آفرینی متهم کرد.

کره جنوبی قانون را نقض کرده، مدعیان اصلاحات ایران را متهم می‌کنند!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روز گذشته پایگاه خبری آسوشیتدپرس خبر از توقیف یک نفتکش کره‌جنوبی در آب‌های خلیج‌فارس داد. بر اساس گزارش این خبرگزاری، این نفتکش که از عربستان به سمت بندر فجیره امارات در حرکت بود، توسط ایران توقیف شد. مدتی کوتاه پس از انتشار این خبر بود که یک منبع مطلع در سازمان بنادر و دریانوردی به نورنیوز گفت کشتی توقیف شده در خلیج‌فارس که با پرچم کره‌جنوبی حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده، به دلیل ایجاد آلودگی زیست‌محیطی توقیف و برای رسیدگی به تخلف انجام شده به یکی از بنادر ایران هدایت شده است. 
 


حاشیه‌ پررنگ‌تر از متن توقیف نفتکش کره‌ای

اما توقیف این نفتکش به دلیل ایجاد آلودگی زیست‌محیطی، حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن داشت و آن هم ماجرای عدم پرداخت ۷ میلیارد دلار بدهی کره‌جنوبی به کشورمان بود. مساله‌ای که پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبدیل به تنشی جدی میان تهران و سئول شده بود و در یک سال گذشته بارها توسط مقامات مختلف کشورمان مورد تذکر قرار گرفته است.

مانور اقتدار

هشدار عملی و میدانی ایران به کره‌جنوبی در شرایطی بود که پیش از این نیز کشورمان در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق توسط نیروهای انگلیسی، مقابله به مثل مشابهی در آب‌های خلیج‌فارس کرده بود. تیرماه سال گذشته بود که نیروهای انگلیسی با توقیف نفتکش «گریس۱» به بهانه مظنون بودن نسبت به صادرات نفت به سوریه، وارد یک نزاع آبی با کشورمان شدند. مدتی پس از آن سپاه پاسداران با توقیف یک نفتکش انگلیسی در آب‌های خلیج‌فارس باعث شد در نهایت انگلیسی‌ها نفتکش ایرانی را آزاد کنند.
 


حال با تجربه مقابله عملی سال گذشته ایران در مقابل دزدی دریایی انگلیسی و مانور اقتداری که در جریان ۳ بار اعزام نفتکش‌های حامل سوخت به سمت ونزوئلا انجام داده است، توقیف نفتکش کره‌جنوبی بیش از هر زمان دیگری می‌تواند نشان از عزم جدی برای وادار کردن کره‌جنوبی به پرداخت بدهی‌هایش به کشورمان باشد، به گونه‌ای که در صورت مقاومت کره‌جنوبی در برابر پرداخت بدهی ۷ میلیارد دلاری‌اش به ایران، امتیاز حضور امن و آسوده در آب‌های خلیج‌فارس، ارتباط با کشورهای عربی و صادرات به آنها را در معرض مخاطرات جدی خواهد دید.

 

با این حال، روزنامه اعتماد روز گذشته در واکنش به توقیف نفتکش کره جنوبی در تنگه هرمز در مطلبی با عنوان «تهران- سئول؛ تنش پیش از دیپلماسی»‌، تلویحا جمهوری اسلامی را به تنش آفرینی متهم کرد و نوشت: «تشدید تخاصم موجود میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا از یک‌سو و اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ معاصر از سوی واشنگتن از سوی دیگر سبب شده تا در سال‌های اخیر هر بار که بحث توقیف نفتکش در رسانه‌های ارتباط‌جمعی داخل و خارج از ایران مطرح می‌شود، بسیاری از ناظران ناخودآگاه به یاد ۴ نفتکش ایرانی توقیف شده توسط آمریکا بیفتند،... 

حدود یک‌سال بود که خبری از توقیف نفتکش نبود تا اینکه روز گذشته دوباره خبری در این زمینه، ابتدا در رسانه‌های خارجی اعلام و سپس از سوی منابع رسمی داخلی و رسانه‌های فارسی‌زبان مورد تایید قرار گرفت. خبری که حکایت از توقیف نفتکشی متعلق به کره‌جنوبی داشت؛ کشوری که روابطش با تهران، حداقل پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، پر فراز و نشیب‌تر از همیشه بوده است.. توقیف نفتکش کره‌جنوبی اما حال در شرایطی صورت گرفته که از برخی رسانه‌ها اخباری مبنی بر احتمال توافق ایران و کره‌جنوبی بر سر طلب ایران به گوش می‌رسید.»

متاسفانه این اولین بار نیست که رسانه‌های جریان مدعی اصلاح‌طلبی در موضوعات این چنینی به جای حمایت از قاطعیت و اقتدار کشور‌، طرف کشور متخاصم‌، بد‌عهد و تجاوز‌کننده به حریم و منافع کشور را می‌گیرند.

اعتماد در حالی اقدام سپاه در توقیف این کشتی کره‌ای را به تنش آفرینی تعبیر کرده است، که اولا این اقدام به درخواست اداره بنادر و کشتیرانی و با حکم دادستانی استان هرمزگان به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های زیست محیطی انجام شده است در ثانی این کره جنوبی است که علاوه ‌بر دزدی اموال ایرانیان، با حضور نظامی در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز و استفاده از نام جعلی برای خلیج‌فارس در بیانیه وزارت دفاع این کشور، به تنش آفرینی روی آورده است.

منبع: روزنامه کیهان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول