اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

رانت واردات مانع توسعه صنایع های‌تک/ محصولات های‌تک 3 دهم درصد صادرات غیرنفتی

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برای حفظ بازارهای صادراتی باید به صادرات محصولات های‌تک و با فناوری پیشرفته توجه بیشتری شود، گفت: از 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور، فقط 150 میلیون دلار به این محصولات اختصاص دارد.

رانت واردات مانع توسعه صنایع های‌تک/ محصولات های‌تک 3 دهم درصد صادرات غیرنفتی

محمدرضا مودودی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که نقش صنایع هایتک در صادرات کشور چگونه است، گفت: از میان بیش از 2500 شرکت فعال در حوزه  صنایع هایتک کمتر از 20 درصد به فعل صادرات مشغولند که حجم کل صادرات  این شرکت ها، کمتر از 150 میلیون دلار است. 

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران افزود: محصولات و صنایع هایتک کشور، متاسفانه سهم بسیار پایینی در اقتصاد مولد و مخصوصا تجارت خارجی کشور دارند بطوری که  به صورت مشخص در بخش تجارت خارجی فقط 214 قلم کالای تولیدی کشور  به عنوان محصول هایتک صادر می شود که از این تعداد  فقط 21 قلم کالا صادراتی  بالای یک میلیون دلار دارند. 

وی بیان داشت:  63 قلم کالا در بخش های های‌تک صادراتی بیش از 100 هزار دلار و تنها سه قلم کالا در این بخش صادراتی بالای 10 میلیون دلار دارند. 

* ارزش صادرات محصولات های‌تک کشور فقط 150 میلیون دلار است

مودودی گفت: 150 میلیون دلار صادرات محصولات های‌تک در قیاس با 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور به معنای آن است که صادرات این بخش حدود 3 دهم درصد صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد که این عدد اصلا شایسته تجارت بین‌المللی کشور با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل ایران نیست. 

رئیس خانه توسعه تجارت ایران اظهار داشت: از حدود 400 شرکت های‌تک فعال در حوزه صادرات، کمتر از 35 شرکت صادرات بالای یک میلیارد دلار دارند و تقریبا 3 شرکت صادرات بالای 10 میلیون دلار دارند. 

مودودی اظهار داشت: ضریب نفود تکنولوژی هایتک در اقتصاد مولد کشور در سال 2018 حتی از ضریب نفوذ تکنولوژی هایتک در کل دنیا در سال 1998 هم پایین تر است و این موضوع باعث می شود که اگر کشورهای هدف صادراتی ما در منطقه سریعا به ثبات سیاسی دست یابند، به سرعت راه اندازی خطوط تولیدی را در دستور کار قرار دهند که این محصولات اساسا محصولات صاداراتی امروز ما خواهد بود. 

وی گفت: اساسا تولید محصولاتی که خیلی پیچیده نیست و جزء صنایع های‌تک نیست به راحتی در کشورهای مختلف امکان پذیر است و لذا اگر کشوری وابستگی سبد صادراتی اش به واحدهایی باشد که دارای تکنولوژی پایین یا متوسط هستند، قطعا این فرصت را به کشورهای هدف صادراتی می‌دهد که به سرعت با ساخت کارخانجانه همان محصولات را که تا مدتی قبل وارد می‌کرده را تولید کند و واردات را کاهش دهند. 

مودودی اظهار داشت: به عبارتی کشوری که به لحاظ تکنولوژی های‌تک هر چه بیشتر رشد کرده باشد، برای جایگزینی محصولات آن زمان بیشتر و دانش فنی بهتر و حتی تجهیزات و ماشین‌آلات بهتری مورد نیاز است و بنابراین به سرعت، عمل جایگزینی صورت نمی‌گیرد. 

* حفظ بازارهای صادراتی بدون توسعه صنایع هایتک امکان پذیر نیست

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: با توجه به آمارهای صادراتی کشور در بخش محصولات هایتک می‌توان گفت که اگر هدف ما حفظ بازارهای موجود یا توسعه بازارهای صادراتی است با این وضعیت و وابستگی به صادرات با صنایع با تکنولوژی پایین تر نمی‌توان خیلی امید داشت که بازارهای صادراتی را در بلند مدت بتوانیم حفظ کنیم. 

* رانت حاصل از واردات مانع اصلی توسعه صنایع های‌تک در کشور

وی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل در طول سال‌های گذشته به سمت صنایع هایتک حرکت نکرده‌ایم، گفت: عمده‌ترین دلیل رانت واردات است، واردات به هیچ عنوان علاقه‌مند نیست که روی تکنولوژی‌های سرمایه‌گذاری شود. 

مودودی اظهار داشت: البته به نظر من دلیل دیگر آن است که ما هنوز به این باور نرسیده‌ایم که به عنوان یک کشور وابسته به درآمد نفت، اقدام به خانه تکانی ذهنی کنیم و به سمت توسعه صادرات غیرنفتی در بخش‌های دیگر حرکت کنیم. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول