به گزارش خبرگزاری فارس، افشین خورشید باختری، عباس اقسامی و رضا آشفته مسئولیت انتخاب نمایشهای صحنهای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در بخش غیررقابتی را برعهده گرفتند.
افشین خورشید باختری/ افشین خورشید باختری متولد 1345 در کرمانشاه، پژوهشگر، نویسنده، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی دارای مدرک کارشناسی کارگردانی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است. بازی در نمایشهای «دام»، «روزی از روزها»، «در انتظار کسی که مثل هیچکس نیست»، «شبانه»، «برخورد نزدیک از نوع دیگر»، بازی در فیلم سینمایی «طعم گیلاس»، «وقتی همه خوابیم» و سریالهای «گاهی به پشت سر نگاه کن»، «گاو صندوق»، «چرخ و فلک» و... از جمله سوابق حرفهای این هنرمند است.
عباس اقسامی/ عباس اقسامی متولد 1355 در خمین بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر و سینما است. وی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد کارگردانی است. این هنرمند تاکنون کارگردانی نمایشهای «شکسپیر خون2003»، «شکسپیر عشق ۲۰۰۱»، «خرس»، «سفرنامه مرجان»، «سبز در ساحت سپید و ستاره» و بازی در نمایشهای متعددی را برعهده داشته است.
رضا آشفته/ رضا آشفته متولد سال 1350 در تهران، نویسنده، منتقد و روزنامه نگار است. وی فارغالتحصیل ادبیات نمایشی است و نوشتن را از سال 1369 اغاز کرده است. نگارش نمایشنامههای «ماهی»، «پرتقال آبی»، «ته مانده لبخندی برای پاییز»، «یلداترین شب زرین تاج»، «پنجرهای به رنگ آبی»، «مارمولک»، «عصر آدمکشها»، نگارش دهها عنوان نمایشنامه رادیویی و متون طنز از دیگر فعالیتهای این نویسنده بوده است.
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه 11 تا 21 بهمن 99 برگزار میشود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.
*14 چکیده مقاله به جشنواره عروسکی معرفی شد
هیات داوران بخش«پژوهش» متشکل از فریندخت زاهدی، حمیدرضا اردلان و بهرام جلالیپور، پس از بررسی چکیده مقالات رسیده به این دوره جشنواره، ۱۴ پژوهش را برای بررسی نهایی انتخاب کردند که پس از دریافت و داوری اصل مقالات ، برگزیدگان نهایی پژوهش جشنواره معرفی خواهند شد.
پژوهشگران تا 10 بهمن ماه فرصت دارند اصل مقالات را براساس فراخوان این بخش برای داوری نهایی در تارنمای جشنواره بارگذاری کنند.عناوین چکیده پژوهشهای برگزیده بدون اولویت به این شرح است:
1-«تحلیل جنبههای کارکردی پانگوگ در وایانگ کولیت با خیمه» نوشته محمود دهقانهراتی، 2- «راه روح رقصنده: بازنگری پدیدارشناسانه بر بیقراری عروسک در انسان» نوشته محمد اوحدیحائری، 3- «نمایشهای فشن به مثابه اجرای عروسکی، با نگاهی به نمایش عروسکی فشن» نوشته نگین کشفی، 4-«روایتشناسی سه نمایشنامه خیمه شببازی «عروسکها»، «غروب در دیار غریب» و «قصه ماه پنهان» نوشته بهرام بیضایی براساس الگوی گرماس» نوشته شهرام زرگر و لیلی عاج، 5-« بازیابی عروسکشدگی در نظریه تحلیل رفتار متقابل با بررسی موردی نمایشنامه هملت اثر شکسپیر» نوشته سحرناز متعبد
6- «جستجوی کارکردهای هتروتوپیا (دگرجا) برای استفاده در تئاتر عروسکی» نوشته زهرا عظیمینیا، 7-«آواتارهای پلاسیسسته تخیل» نوشته فائزهسادات شاهحسینی، 8-«گذری به سیر تاریخی بازی اسب چوبی در ایران و ریشههای اسطورهای آن» نوشته میرمحمدرضا حیدری و سلما محسنیاردهالی، 9-«اقتباس از متون ادبی در نگارش متن اپرای عروسکی (لیبرتو)» نوشته سینا ییلاقبیگی، 10-«طراحی و بازتولید بازیهای کمک آموزشی» نوشته آرش شریفزاده، 11-«بررسی تطبیقی پیشینه و ساختار شخصیتهای نمایشی سال نو» نوشته راضیه پاشایی، 12-«بررسی مردمشناسانه نقش زن در نمایشهای دوره شانزدهم و هفدهم جشنواره عروسکی» نوشته بیتا پهلوانی، 13-«ماسک در آیین سنتی تولکی و ...» مهدی صالحیار، 14-«چگونگی نمایش خلاق با استفاده از عروسک» لیلا بیگوند
همچنین متقاضیان ارائه مقالات بخش ترجمه هم تا 10 بهمن ماه فرصت دارند اصل مقالات ترجمه شده خود را طبق روال فراخوان بارگذاری کنند.
راههای ارتباطی با هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک به شرح زیر است:وبسایت tehranmobarak.theater.ir ، کانال تلگرام t.me/Tehranmobarak18th، واتساپ ۰۹۳۵۳۸۰۱۹۸۲، اینستاگرام tehranmobarak.18th، تلفن ۰۲۱۶۶۷۵۴۶۹۶ و ۰۲۱۶۶۷۱۰۷۰۲(دبیرخانه دائمی جشنوارهها)، ایمیل tehranmobarak@theater.ir
هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک اسفندماه سال جاری به دبیری زندهیاد گلزار محمدی و مدیریت اجرایی مهدی حاجیان برگزار خواهد شد. مدیریت بخش پژوهش این دوره از جشنواره بر عهده فهیمه میرزاحسینی است.
*«سرباز»به پایان رسید/ بهرهگیری از ظرفیتهای تئاتر در معرفی اسطورههای ملی
شامگاه سه شنبه دوازدهم دی ماه مستند نمایش «سرباز» پس از پنج شب اجرا به تهیه کنندگی بنیاد رودکی و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی و کارگردانی حسین پارسایی همزمان با سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به کار خود پایان داد.
مستند نمایش «سرباز» مبتنی بر سویههای زیستی و مقاومتی سردار سلیمانی به عنوان اسوه ملی مقاومت و متشکل از هفت اپیزود نمایشی با بهره مندی از جلوههای ویژه فنی و بصری بود که قطعه پایانی آن با عنوان «حالا که میروی» با صدای محمد معتمدی درتالار وحدت با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و بصورت برخط(آنلاین) اجرا می شد.
در آخرین شب اجرای«سرباز»، پیروز حناچی شهردار تهران، حجت الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه، قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی و حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی بهداروند مشاور مدیر کل اداراه هنرهای نمایشی حضور داشتند.
ضرورت پرورش شخصیت سردار سلیمانی با زبان هنر
پیروز حناچی شهردار تهران در خصوص «سرباز»گفت: این مستند نمایش با موضوع محوری خاطرات و یادمان سردار سلیمانی بود و هرجایی که اثری ازش باقی ماند و اتصال آن به تاریخ ایران نیز جالب بود.ایشان یک شخصیت ملی بود و برای ایران متعلم شد و طبیعتاً هنرمندان نسبت به این موضوع وظیفه دارند و شاید بهتر بتوانند شخصیت ایشان که یک شخصیت ملی بود را بپروانند و بیشتر در یاد و خاطرهها میماند.
بهرهگیری از ظرفیتهای تئاتر در معرفی اسطورههایی چون سردار شهید قاسم سلیمانی
حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی بهداروند، مشاور مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی پس از تماشای مستند نمایش «سرباز» گفت:امثال سلیمانی ها و فخری زاده ها حق بزرگی در اعتلای ایران اسلامی و مردم فهیم آن دارند و ما باید از طریق هنر و به ویژه هنر تئاتر، تحول عمیق و بنیادی را در جامعه به واسطه پرداختن به زندگی و شخصیت والا و ارزنده آنها ایجاد کنیم.
همچنین وی گفت: باید به عوامل این نمایش دست مریزاد گفت که با ابتکار عمل و حُسن سلیقه در نخستین سالگرد شهادت این مجاهد بزرگ، کاری تأثیرگذار را برای اجرا روی صحنه نمایش تولید کردند تا به این واسطه معرفی مفید از مقام بزرگ این شهید بزرگوار برای افرادی که شاید کمتر به شناخت از ویژگی های او رسیده اند، انجام شود.
او ادامه داد: اساساً هم توقع می رود و هم باید به این امر جامه عمل پوشانده شود تا از ظرفیت های هنر تئاتر در پرداختن به اسطوره ها و شخصیت هایی که حق بزرگی به گردن همه ما دارند، رویدادهای گوناگونی را شاهد باشیم.
انتهای پیام/