اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

درگیری ۱۴ نقطه کشور با بیماری آنفلوانزای پرندگان/ بیماری کنترل شده است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری آنفلوانزای پرندگان کاملا کنترل شده است؛ در ۱۴ نقطه کشور بیماری در حیات وحش و طیور روستایی و در ۲ نقطه در مزارع صنعتی درگیری وجود داشت که هم اکنون مهار و کنترل شده است.

درگیری ۱۴ نقطه کشور با بیماری آنفلوانزای پرندگان/ بیماری کنترل شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، علی‌صفر ماکنعلی ظهر امروز در حاشیه بازدید از تالاب میقان اراک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز بازدیدی از استان مرکزی داشتیم و نشستی را با مسؤولان ستاد بحران در خصوص بیماری آنفلوانزا برگزار کردیم، با توجه به گزارشات تلفاتی که از ماه گذشته در این منطقه دریافت شد،  عملیات مهار به عنوان سومین مرحله از برنامه ملی کنترل آنفلوانزا  به اجرا درآمد.

وی تصریح کرد: تالاب میقان به عنوان مهم‌ترین خطوط هشدار سریع برای تشخیص ویروس است، گزارش تلفات مشکوک به آنفلوانزا به موقع و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارسال شد، نمونه‌برداری و انجام آزمایش در کم‌تر از ۱۲ ساعت عملیات تشخیص انجام شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: عملیات مهار با استفاده از تمامی امکانات موجود از جمله هلی‌کوپتر در تالاب ۲۵ هزار هکتاری میقان به پایان رسیده اما عملیات مختومه شدن تا یک ماه دیگر ادامه دارد.

ماکنعلی با بیان اینکه ویروس در منطقه وجود دارد، اما بر اساس عملیات رصد، تشخیص و پایش و مهار تلفات وجود ندارد افزود: ضرورت دارد تا یک ماه آینده برای مختومه کردن رخداد عملیات مهار و رصد ادامه یابد.

وی گفت: سنگین‌ترین موج بیماری در تاریخ دو دهه اخیر در کل دنیا داشتیم که این موج بیماری در تمام کشورهایی که در مسیر پرواز پرندگان آزاد وجود داشته، درگیر شده، ایران در وضعیت قابل قبول قرار دارد، با حداکثر تولید مزارع مرغ تخم‌گذار در حال فعالیت هستند، مشکلی از نظر پرورش مرغ تخم‌گذار در کشور نداریم.

رئیس سازمان دامپزشکی بیان کرد: بیماری کاملاً کنترل شده است، در ۱۴ نقطه کشور بیماری در حیات وحش و طیور روستایی و ۲ نقطه در مزارع صنعتی بیماری داشتیم، در سرخ‌رود مازندران در پرندگان بخش مهاجر بیماری مشاهده شد، بیماری مدیریت شده است، از تمامی همکاران در تمام سطوح و مرغداران خواهش داریم به پیام‌های بهداشتی توجه کنند، هرگونه کاهش تولید، کاهش مصرف و تلفات را اطلاع دهند.

وی افزود: در حال حاضر با تولید سالانه یک میلیون تن تخم‌مرغ و صادرات 65 هزار تن تخم‌مرغ در وضعیت خوبی قرار داریم.

به گفته ماکنعلی، بر اساس آخرین آمار یک هزار و ۲۶۰ قطعه پرنده در اراک تلف و جمع‌آوری شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول