اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دیپلمات ایرانی: آمریکا به دروغگویی اعتیاد دارد؛ انتقام سردار را در مکان و زمان مناسب می‌گیریم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی با تأکید بر اینکه دولت تروریست آمریکا به فریبکاری و دروغگویی اعتیاد دارد گفت که ایران در مکان و زمان مناسب انتقام خون سردار سلیمانی را خواهد گرفت.

دیپلمات ایرانی: آمریکا به دروغگویی اعتیاد دارد؛ انتقام سردار را در مکان و زمان مناسب می‌گیریم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مهدی آقاجعفری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی روز گذشته (سه شنبه) تأکید کرد که ادعاهای چند ماه پیش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در خصوص تلاش ایران برای سوء قصد به «لانا مارکس» سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی را بعنوان توطئه‌ای توصیف کرد که با هدف تضعیف روابط ایران و آفریقای جنوبی صورت گرفته است.

اواسط شهریور ماه امسال، نشریه پولتیکو به نقل از سازمان‌های اطلاعاتی و مقام‌های دولت آمریکا مدعی شد که جمهوری‌ اسلامی ایران در تلاش برای گرفتن انتقام شهید سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال سوء قصد به سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی بوده است.

چندی بعد، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با رد اتهامات مطروحه در این گزارش سفارشی، آن را مغرضانه و هدفمند خواند و گفت: «به مقام‌های آمریکایی توصیه می‌کنیم که از توسل به روش‌های تکراری و پوسیده برای فضاسازی ضدایرانی در صحنه بین‌المللی دست بردارند».

ادعای سوء قصد ایران به سفیر آمریکا، توطئه کثیف واشنگتن بود

آقاجعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری آفریقای جنوبی (ANA) با بی‌اساس خواندن اتهامات واشنگتن گفت: «این یک اتهام بی‌اساس از سوی یک کشور تروریست بود. در عین حال، توهین به سردار سلیمانی و خون وی و توطئه کثیفی برای نقض روابط برادرانه ایران و آفریقای جنوبی بود اما هیچ‌کس این دروغ را باور نکرد. خوشبختانه آژانس امنیت دولتی آفریقای جنوبی رسماً به موقع این (اتهامات) را رد کرد. ما باید برای این اقدام به موقع از آنها سپاسگزار باشیم».

آمریکا به دروغگویی و فریبکاری اعتیاد دارد

این دیپلمات ایرانی در ادامه با تأکید بر سیاست دروغگویی دولت ترامپ گفت: «دولت ایالات متحده و به خصوص مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به دروغگویی و فریبکاری برای فریب افکار عمومی جهان به منظور پیشبرد اهداف شیطانی اعتیاد دارند. طی یک سخنرانی که نوار ویدئویی آن نیز موجود است، پامپئو آشکارا و با افتخار به دروغگویی، فریبکاری و تقلب اعتراف می‌کند و حتی اعتراف می‌کند که برای چنین کارهایی تحت آموزش قرار گرفته‌اند. این واقعاً شرم‌آور است».

پولتیکو در گزارش خود مدعی شه بود سفارت جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی در طرح ترور لانا مارکس دست داشته است.

در زمان و مکان مناسب انتقام سردار را می‌گیریم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی همچنین اقدام تروریستی سال گذشته واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی و یارانش در نزدیکی فرودگاه بغداد را اقدامی «بسیار بزدلانه» توصیف کرد و تصریح کرد که تهران «در مکان و زمان مناسب» انتقام این اقدام تروریستی را خواهد گرفت.

شهادت سردار سلیمانی خسارت بزرگی به کل منطقه بود

وی سپس در این خصوص توضیح داد: «ما معتقدیم که ترور سردار سلیمانی در وهله اول فرایند مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان را تضعیف کرد و سپس فرایند فعلی مدیریت بحران در منطقه را تضعیف کرد. ایالات متحده و رژیم صهیونیستی با هیچ یک از این دو هدف موافق نیستند. شهادت سردار سلیمانی خسارت بزرگی به کل منطقه بود».

این دیپلمات ایرانی بار دیگر بر لزوم گرفتن انتقام خون سردار سلیمانی گفت: «همانطور که جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است، ما نه این جنایت بزرگ را می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم. ما از عاملان این ترور انتقام سختی خواهیم کرد و قطعاً در مکان و زمان مناسبی انجام خواهد گرفت. تردید نداشته باشید که این وعده عملی خواهد شد».

سردار شهید سلیمانی به همراه «ابومهدی المهندس» نائب رئیس الحشد الشعبی و چند نفر از یارانشان ۱۳ دی ماه ۹۸ در حمله پهپادی ارتش آمریکا به فرودگاه بغداد به مقام رفیع شهادت رسیدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در واکنش به این حمله، ۱۸ دی ماه همان سال در یکی از وعده‌های خود برای گرفتن انتقام سخت خون سردار سلیمانی، پایگاه عین الاسد عراق (مقر نظامیان آمریکا) را هدف عملیات موشکی خود قرار داد. در حالی که دولت آمریکا در ابتدا ادعا کرد در این حمله به هیچ نیروی آمریکایی آسیب نرسیده، اما واشنگتن در روزها و هفته‌های بعدی به صدمه دیدن بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهایش در این حمله اذعان کرده است.

شیوع کرونا فرصت تقویت همکاری میان ایران و آفریقای جنوبی ایجاد کرد

آقاجعفری در ادامه در خصوص روابط ایران و آفریقای جنوبی گفت مسائلی همچون شیوع کرونا در جهان، فرصت منحصر به فردی را برای آفریقای جنوبی و ایران برای تقویت همکاری و تبادل تجارب در زمینه تهیه و توزیع واکسن در هر دو کشور فراهم آورد.

وی در این زمینه ادامه داد: «شرایط کووید-19 موقتی است. در عین حال، این شرایط باتوجه به سطح دانش و فناوری دانشمندان هر دو کشور می‌تواند زمینه خوبی را برای همکاری بین دو کشور به ویژه در زمینه‌های تبادل تجارب و تلاش‌های مشترک برای درمان این بیماری و همچنین تهیه واکسن فراهم آورد».

ایران آمادگی به اشتراک‌گذاری تجارب با آفریقای جنوبی را دارد

این دیپلمات ایرانی در خصوص دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید واکسن کرونا توضیح داد: «همانطور که اطلاع‌ دارید، جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته آزمایش انسانی یک واکسن بومی را آغاز کرد و ما آمادگی داریم تا دانش و تجارب خود را در این زمینه و همچنین دیگر زمینه‌ها، با دوستان خود در آفریقای جنوبی به اشتراک گذاریم».

وی در ارتباط با گستردگی همکاری‌های دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی گفت که جامعه ایران حضور خود زمینه‌های مختلف از جمله علوم، دانشگاهها، پزشکی، تجارت و اقتصاد را در آفریقای جنوبی توسعه بخشیده است و این حضور با برنامه‌‌های برنامه‌ریزی شده قابل تقویت است.

آقاجعفری همچنین بر تداوم همکاری دو کشور در زمینه مسائل امنیتی نیز تأکید کرد و گفت: «یکی از زمینه‌های مهم دیگر برای همکاری میان دو کشور، همکاری امنیتی و پلیسی بین طرفین به ویژه در زمینه‌های مبارزه با تروریسم و مبارزه با مواد مخدر است که جمهوری اسلامی ایران دانش‌ و تجربه مهم و ارزشمندی در این زمینه‌ها دارد. این همکاری علاوه بر آنکه در صلح و ثبات در منطقه نقش خواهد داشت، مقدمه‌ای برای همکاری در زمینه‌های دیگر نیز می‌باشد».

آفریقای جنوبی بزرگ ترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران است

بنا بر گفته این دیپلمات ایرانی شرکت‌های آفریقای جنوبی در چهار دهه گذشته سرمایه‌گذاری‌ و حضور مؤثری در ایران داشته‌اند.

وی در پایان مصاحبه خود در این خصوص توضیح داد: «می‌توان ادعا کرد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شرکت‌های آفریقای جنوبی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران محسوب می‌شوند. ساسول و گروه ام تی ان که همچنان در ایران فعال است، در بین بزرگترین شرکت‌های خارجی در ایران محسوب می‌شوند».

خبرنگار: شیدا فرهادیانپور

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول