اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

نتایج مرحله دوم آزمون ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم اعلام شد

نتایج مرحله دوم پانزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم از سوی سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شد.

نتایج مرحله دوم آزمون ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم اعلام شد

به گزارش خبرگزاری فارس نتایج مرحله دوم پانزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم از سوی سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شد.

محمد رمضانی‌فرد مدیرکل آموزش و سنجشن سازمان دارالقرآن با اعلام نتایج پانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن اظهار کرد: حافظان قرآن تا پایان اسفند مهلت دارند از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان دارالقرآن الکریم به نشانی www.telavat.com ثبت‌نام کنند.

وی افزود: در فرایند آزمون مرحله دوم پانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان که در هفته سوم آبان به صورت غیرمتمرکز در مراکز استان ها برگزار شد، ۳ هزار و ۱۰۰ نفر مجاز به شرکت در مرحله آزمون دوم یعنی آزمون شفاهی بودند که هزار و ۷۵۳ نفر در آزمون حاضر و از این تعداد ۳۵۲ نفر حائز دریافت مدرک درجه سه شدند.

تعداد ۱۰۵ نفر نیز مدرک درجه سه سال‌های گذشته خود را تجدید کردند و قصد داشتند به مدارج بالاتر راه یابند که حد نصاب لازم را نیاوردند و به همان درجه سه اکتفا کردند. ۸۱  حافظ قرآن حائز دریافت مدرک درجه چهار (حفظ ۲۰ جزء) شدند، ۱۱۱ نفر نیز حائز دریافت مدرک درجه پنج (حفظ ۱۰ جزء) شدند و ۵۹ نفر  به مرحله سوم آزمون ها جهت دریافت مدرک درجه دو و درجه یک راه پیدا کردند.

مدیر کل آموزش و سنجشن سازمان دارالقرآن ادامه داد: آزمون مرحله سوم در اول اسفند به صورت متمرکز در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار خواهد شد که این مرحله از آزمون شامل ۱۲۰ سوال در بخش ترجمه تخصصی قرآن کریم از ترجمه آیت الله ناصر مکارم شیرازی و ۶۰ سوال از کتاب قاموس قرآن تالیف آیت الله سیدعلی اکبر قرشی خواهد بود.

 این  مقام مسئول از حافظانی که به مرحله سوم راه یافته اند و همچنین از حافظانی که حائز دریافت مدرک شده اند خواست یک برگ رونوشت از شناسنامه و کارت ملی به ا ضافه یک قطعه عکس خود را به دارالقرآن های شهرستان یا استان خود تحویل دهند تا مدرک نهایی آنها صادر و ارسال شود. البته نتایج اعلام شده، نتایج مقدماتی است و هنوز اعتراض هایی که به فرایند آزمون بوده، بررسی نشده و ممکن است تغییراتی جزیی در این آمار اتفاق بیافتد.

رمضانی فرد اضافه کرد: باتوجه به شرایط کرونا تغییرات چندانی در آزمون امسال نداشتیم. یعنی سال گذشته نیز همین حدود قبولی را داشتیم و شاید درحدود پنج درصد میزان قبولی ها تغییر داشته است و این مساله نشان می دهد شرایط کرونایی تاثیری در کسانی که آمادگی داشته باشند، ندارد.

 با توجه به ۱۴ آزمون برگزار شده در سال‌های گذشته در مجموع ۷۴ هزار و ۹۸۰ نفر در طول ۱۴ دوره از آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن ثبت نام کردند که از این تعداد ۲۰ هزار و ۲۸۱ نفر به مرحله دوم راه یافتند و تاکنون هشت هزار و ۹۰ نفر حائز مدارک درجه یک تا پنج شده اند. از این تعداد هزار و ۹۵۶ نفر مرد و شش هزار و ۱۳۴ زن مدرک دریافت کردند و ۱۵۳ حافظ کل قرآن در مرحله سوم مدرک همطراز کارشناسی ارشد گرفتند و در مرحله چهارم نیز تاکنون ۱۵ نفر حائز مدرک همطراز دکتری شدند.

مدرک درجه یک تا سه به حافظان کل قرآن اعطا می‌شود که به ترتیب هم‌طراز دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی است و مدرک درجه چهار مربوط به حافظان ۲۰ جزء و مدرک درجه پنج ویژه حافظان ۱۰ جزء قرآن کریم است.

در پانزدهمین دوره آزمون ۸ هزار و ۷۳۸ حافظ قرآن ثبت‌نام کردند که ۲ هزار و ۹۰۵ نفر حافظ ۱۰ جزء، هزار و ۲۵۰ نفر حافظ ۲۰ جزء و ۴ هزار و ۵۸۳ نفر حافظ کل قرآن بودند. در رشته ۱۰ جزء تعداد شرکت‌کنندگان شامل دو هزار و ۴۹۵ زن و ۴۱۰ نفر مرد، در رشته ۲۰ جزء هزار و ۸۱ زن و ۱۶۹ مرد و در رشته حفظ کل قرآن دو هزار و ۸۷۱ زن و هزار و ۷۱۲ مرد بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول