اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

رضوانی: بودجه خیالی و توهمی نتیجه‌ای جز تورم ندارد/دولت در «هفت‌تپه» دست از حمایت بیجا بردارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: طبیعتاً یک بودجه خیالی از نظر درآمدی بستیم، این هیچ معنایی جز کسری و جز تزریق و تشدید تورم ندارد و حتماً منجر به تورم خواهد شد.

رضوانی: بودجه خیالی و توهمی نتیجه‌ای جز تورم ندارد/دولت در «هفت‌تپه» دست از حمایت بیجا بردارد

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس- سیده زهرا عبداللهی: لایحه بودجه سال 1400 کل کشور در نشست علنی روز چهارشنبه (12 آذرماه 99)  مجلس شورای اسلامی، توسط حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌‌جمهور به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شد.

امیری حین تقدیم لایحه بودجه خطاب به هیأت رئیسه عنوان کرد: هیچ دفاعی ندارم و لایحه بودجه سال 1400 را به مجلس تقدیم می‌کنم.

عدم حضور رئیس جمهور یا معاون اول وی و یا حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه در هنگام ارائه لایحه بودجه و عدم دفاع از این لایحه باعث شد که نمایندگان اعتراض و انتقادات جدی به این موارد وارد کنند.

اما انتقادات بودجه‌ای نمایندگان به همینجا ختم نشد و زمانی که نمایندگان مجلس با جزئیات لایحه بودجه مواجه شدند، این لایحه را ناکارآمد، بدون اصلاح ساختارها و تورم زا خواندند که البته تعهدات سنگینی برای دولت بعدی ایجاد خواهد کرد.

در همین رابطه به سراغ یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی رفتیم و از وی خواستیم به صورت تخصصی به واکاوی چرایی ناکارآمدی بودجه سال آینده بپردازد.

بخش زیر گفت‌وگوی خبرگزاری فارس با غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی است که از نگاهتان می‌گذرد:

فارس: برخی بر این اعتقادند که مجلس اساساً مخالف بودجه تقدیمی دولت است، اما کلیات آن در کمیسیون تلفیق تصویب شد و اکنون نیز جزئیات آن در حال بررسی و تصویب است،‌ استدلالی که موافقان کلیات طرح داشتند این بود که ما کلیات لایحه را تصویب می‌کنیم و بعد جزئیات را اصلاح می‌کنیم، اما مخالفان بر این نظرند که مگر طرح مجلس است که بخواهیم جزئیات آن را اصلاح کنیم؟ ما نمی‌توانیم در اصل و شاکله لایحه بودجه دست ببریم و اساساً دولت باید یک لایحه اصلاحی بدهد و بودجه اصلاح کند، شما با کدام دسته از این افراد موافق هستید؟

رضوانی: موارد متعددی در سوال شما وجود دارد، در این زمینه طبیعتاً مسائل زیادی مطرح است. من در یک جمله می‌توانم خدمت شما عرض کنم که من جزء موافقین یا مخالفین رد هستم اما این هیچ مساله‌ خاصی را حل نمی‌کند. من به عنوان کسی که در این زمینه تجربیات چندین ساله دارم عرض می‌کنم که از جهات مختلف باید به سوال شما توجه شود.

*مجلس بنای مخالفت با دولت ندارد 

از نظر عمومی وقتی به سوال شما توجه کنیم اولاً اهداف خاص سیاسی برای بعضی‌ها ایجاب می‌کند که اصرار داشته باشند مجلس را در مقابل دولت قلمداد کنند و اینطور تصویر کنند که مجلس حتماً مخالف دولت است و با آنچه که دولت می‌گوید مخالفت می‌‌کند، این صرف‌نظر از این است که خود آن افراد چه می‌خواهند؟ صرف این موضوع،‌ موضوعیت دارد که ما بگوییم مجلس مخالف دولت است و دائماً در این شیپور بدمند به دلیل اینکه اهداف خاص سیاسی ایجاب می‌کند که قطب‌بندی‌هایی براساس حب و بغض، با جهت و بی‌جهت شکل بگیرد. 

من اولاً معتقد نیستم که مجلس بنای مخالفت با دولت دارد و این را یک ظلم بزرگ نسبت به مردم،‌ نظام، کشور، مجلس و حتی دولت می‌دانم که ما بگوییم مجلس می‌خواهد با دولت مخالفت کند. به طور خاص درباره بودجه هم بنای مجلس بر این نیست که بخواهد مخالفت کند، اما طبیعی است که مجلس مانند سایر مجالس به بحث بودجه مطابق قانون اساسی رسیدگی کند، اینکه گفته شود «طرح» بودجه،‌ ما در ارتباط با بودجه هیچ‌وقت طرح نداشتیم و نداریم و نخواهیم داشت، براساس قانون اساسی دولت باید بودجه را در قالب لایحه به صورت لایحه تقدیم مجلس کند.

*مجلس بودجه را با هدف تطبیق با قانون اساسی بررسی می‌کند نه مخالفت!

 به عنوان کسی که تجربه چندین ساله در مسائل اجرایی دارم، معمولاً در ابتدا که لایحه بودجه تقدیم می‌شود، از این صحبت‌ها زیاد می‌شود که باید کلیات آن رد شود وخلاف اصول قانون اساسی است؛ اینها تقریباً همیشه کم‌و بیش بوده ولی اینکه بگوییم مثلاً بعضی وقت‌ها این حرف‌ها نبوده، نه اینطور نیست همیشه یک عده گفتند این مخالف اصول متعدد قانون اساسی است، بنده بعضاً در جلسات بودم، آن زمان از طرف دولت می‌رفتم. حتی گاهی گفته شده که لایحه بودجه مخالف عقل و شرع است و باید رد شود و خیلی آتشین صحبت شده و اینها را گفتند و بعد دیدیم نهایتاً کلیات بودجه تصویب شده است.

در این مورد خاص بودجه سال 1400، نکته اساسی در این است که ما هرگاه در رابطه با بودجه، روی منابع یا مصارف صحبت می‌کنیم، این منابع و مصارف بالانس و تراز و به گونه‌ای می‌شود که برای هر مقدار منابع، خرج درنظر گرفته می‌شود و دخل و خرج برابر است به طوری که درنهایت ما می‌بینیم تراز صفر است و این طرف هر مقدار درآمد داریم همان مقدار هزینه داریم، اما واقعیت این است که اگر درآمدها تحقق پیدا نکند، می‌گوییم درآمد تحقق پیدا نکرده است، حالا که درآمدها تحقق پیدا نکرده می‌شود هزینه نکرد؟

*بودجه خیالی نتیجه‌ای جز تورم ندارد

شما وقتی می‌گویید «هزینه»، برای دولت تعهد ایجاد می‌کنید، وقتی شما اینها را به عنوان مصارف در ردیف‌های بودجه آوردید یعنی تعهد را ایجاد کردید، اگر درآمدها محقق نشود، معنای آن این نیست که توقع‌ها هم متناسب با آن تنظیم خواهد شد، نخیر شما اینجا ناچار می‌شوید که این کسری بودجه را تامین کنید و وقتی کسری بودجه می‌خواهد تامین شود، معنایی جز ایجاد تورم در جامعه ندارد، چون منابع شما یا به صورت واقعی درنظر گرفته شده، خیالی و وهمی نیست یا خیالی درنظر گرفته شده وقتی بودجه خیالی درنظر گرفته شود در مقابل منابعی که متوهمانه بزرگ درنظر گرفته شود، ما مصارفی اگر را درنظر بگیریم، دولت ناچار خواهد شد که این کسری را به روش‌هایی تامین کند که معنای آن تزریق پول و تامین کسری از طرقی است که ناصحیح است و به اقتصاد ملی و معیشت مردم صدمه می‌زند و به صورت تورم بزرگی در جامعه ظاهر می‌شود.

* یک بودجه خیالی از نظر درآمدی بستیم

فارس: این در بودجه 1400 اتفاق افتاده است؟

رضوانی: در بودجه اولیه‌ای که مطرح شد بله؛ وقتی که گفته می‌شود 2 میلیون بشکه نفت می‌فروشیم، یک قلم عمده درآمدهای ما این است بالاخره متوسط فروش نفت را در این چندین ساله درنظر می‌گیریم، وقتی مسائل صادرات نفت را می‌دانیم که به چه صورت خواهد بود حتی در صورتی که بعضی از مضایق در صادرات نفت برداشته شود، وقتی ما می‌دانیم این مشکلات وجود دارد، عدد بسیار بزرگی بیش از دو برابر صادرات 99 درنظر بگیریم طبیعتاً یک بودجه خیالی از نظر درآمدی بستیم، این هیچ معنایی جز کسری و جز تزریق تورم و تشدید تورم ندارد و حتماً منجر به تورم خواهد شد. در صورتی که اگر ما منابع‌مان را واقعی کنیم طبیعتاً تورم خواهیم داشت نه به آن شدت.

*بودجه فعلی حاوی یک پیغام سیاسی غلط به دشمنان است

بنابراین مهمترین مشکل این بودجه‌ای که دولت تقدیم کرده بود بحث خیالی بودن درآمدها است، ضمن اینکه من یک نکته‌ای را عرض کردم، غیر از بحث‌های بودجه‌ای که در جای خود فوق‌العاده مهم است، اینگونه بودجه تنظیم کردن حاوی یک پیغام سیاسی غلط به دشمنان ما هم است که آنها تصور کنند ما بر مبنای توهماتی بودجه‌ای را خواهیم بست و داریم به دشمن یک سیگنال می‌دهیم که ما به اتکای شما می‌خواهیم کشور را در سال 1400 اداره کنیم درحالی که واقعیت این نیست و ما مصر هستیم که روی پای خودمان بایستیم و معتقدیم این منابع می‌تواند واقعی باشد و به اندازه نیازهای کشور تامین شود بدون اینکه ما در مورد صادرات نفت اغراق کنیم.

وقتی بودجه خیالی درنظر گرفته شود در مقابل منابعی که متوهمانه بزرگ درنظر گرفته شود، ما مصارفی اگر را درنظر بگیریم، دولت ناچار خواهد شد که این کسری را به روش‌هایی تامین کند که معنای آن تزریق پول و تامین کسری از طرقی است که ناصحیح است و به اقتصاد ملی و معیشت مردم صدمه می‌زند و به صورت تورم بزرگی در جامعه ظاهر می‌شود

فارس: ‌به نظر شما این ایرادات برطرف می‌شود؟ اصلا قابل اصلاح است؟

رضوانی: رسالت کمیسیون تلفیق این است که با دقت و براساس موازین قانونی این کارها را کند و انتظار می‌رود که براساس قوانین مجلس و قانون اساسی این کارها را انجام دهد.

من درمورد کمیسیون تلفیق پیش‌داوری نمی‌کنم ولی امیدوارم که دقت لازم را داشته باشند و اگر هم در یک مواردی کمیسیون دقت لازم را نداشته باشد، در صحن که همه نمایندگان ورود خواهند کرد و با رای خودشان و آن است که نهایتاً تعیین خواهد چه بودجه‌ای از مجلس بیرون می‌آید، امیدوارم آنجا این اصلاحات صورت بگیرد.

فارس: اخیرا مصوبه‌ای کمیسیون تلفیق داشت آن هم حذف ارز 4100 تومانی که دولت مخالف شدید این موضوع و مصوبه است و معتقد است این باعث ایجاد گرانی‌های جدید می‌شود و حتی در بحث دارو و واردات دارو و تمام مسائل دیگر قطعاً تاثیرگذار است و وارد بروز مشکلات می‌شود، به نظر شما چه استدلالی پشت حذف ارز 4200 بود و چطور باعث گرانی نخواهد شد؟

رضوانی: من معتقدم این جزء مواردی است که فوق‌العاده حل شدن آن  حتی برای کسانی که هیچ‌‌گونه تخصصی در بودجه ندارند، ساده است اما متاسفانه یکی از هنرهایی که بعضی‌ها دارند این است که مسائل ساده را پیچیده می‌کنند تا حل نشود. اگر از هر کدام از ایرانی‌ها بپرسید که ما ارز را به قیمت کمتر از واقعی می‌دهیم تا شما کالاهای اساسی را ارزان‌تر بخرید، استدلال چیست که ما می‌گوییم باید ارز 4200 برای کالاهای اساسی بدهیم؟ می‌گوییم برای اینکه این گران نشود و مردم در معیشت دچار تنگنا نشوند، حالا ما به تورمی که در جامعه وجود دارد نگاه می‌کنیم، تورمی که اعلام می‌شود متوسط افزایش قیمت‌ها است یعنی وقتی مثلاً ما می‌گوییم تورم 30 درصد است، معنایش این نیست که در همه اقلام 30 درصد افزایش قیمت داریم، بلکه به این معناست که افزایش قیمت مثلاً حدود 400 قلم کالا و خدمات را نسبت به دوره مشابه می‌سنجیم، افزایش‌ها را درنظر می‌گیریم و متوسط آن نرخ تورم می‌شود.

 

*باید خواست مردم را در چارچوب قوانین موجود اجرا کنیم

حالا ما اگر به تک تک مردم ایران صادقانه بگوییم که تورمی که در کالاهای اساسی ایجاد شده علیرغم اینکه ارز 4200 تومانی به آن اختصاص دادیم از متوسط نرخ تورم بالاتر است، معنای آن این است که اگر ما با نرخ 30 هزار تومانی هم کالاها اساسی را در جامعه وارد کنیم و به مردم بدهیم، ارزان‌تر از قیمتی درمی‌آید که الان در بازار است، یعنی ما صادقانه به مردم این گزارش را بدهیم، مردم از ما چه می‌خواهند؟ ما نماینده مردم هستیم و باید خواست مردم را در چارچوب قوانین موجود اجرا کنیم.

پس بنابراین آنهایی که استدلال کردند و گفتند ارز 4200 تومانی باید برداشته شود، مبنای استدلال‌شان این است که شما ارز 4200 تومانی دادید که ارزان‌تر شود نه تنها ارزان‌تر نشده حتی نسبت به ارز آزاد گران‌تر است، در این میان یک سوالی پیش می‌آید که پس این پول و مابه‌التفاوت کجا رفته است؟ به مردم که نرسیده، به دولت هم که نرسیده، کجا رفته است؟ معنای آن این است که در جیب کسانی رفته که به هر دلیلی از این رانت‌ها استفاده می‌کنند.

* لاپوشانی ارز دولتی در جیب رانت‌خواران، سودجویان و مفسدین اقتصادی

فارس: در چه حوزه‌ای استفاده می‌کنند؟

رضوانی: اینکه تخلف چطور صورت گرفته و چطور لاپوشانی شده بحث دیگری است اما هدف از اینکه ارز را مثلاً برای کالاهای اساسی ارزا‌ن‌تر می‌دهیم برای این است که مردم کالاهای اساسی را ارزانتر بخرند وقتی این محقق نمی‌شود، پس این مابه‌التفاوت کجا رفته است؟ در جیب رانت‌خوارها و سودجویان و مفسدین اقتصادی رفته است.

بنابراین اگر چنانچه این مابه‌التفاوت را به صاحبان حق که مردم هستند بازگردانیم مثلاً با افزایش یارانه نقدی، که قبلاً 45 هزار تومان بوده و همچنان 45 هزار تومان است، بعد از چندین سال و این همه تورم، آن زمان بالاخره سهمی از هزینه خانوار بود الان عملاً این بی‌خاصیت شده است.

*با دادن ارز واقعی به مردم بساط فساد و رانت جمع می‌شود

ما اگر به جای 4200 تومان،‌ ارز را به قیمت واقعی بدهیم و مابه‌التفاوت ایجاد می‌شود و این مابه‌التفاوت را به جای اینکه دولت فکر کند جزء درآمدهایی است که در اختیار دولت است آن را به صاحبان حق بدهد که همان کسانی هستند که یارانه‌بگیر هستند، مطمئناً مردم از این بابت خیلی راضی‌تر و خوشحال‌ترند و درست‌تر هم است و درواقع بساط فساد و رانتی که از این بابت است جمع می‌شود.

بنابراین ما باید صبر کنیم ببینیم که کمیسیون تلفیق همزمان با اینکه این تصمیم را می‌گیرد برای چگونگی خرج‌کرد این مابه‌التفاوت آیا تصمیم می‌گیرند که این به ذینفعان اصلی که مردم هستند برسد و مثلاً به صورت افزایش یارانه نقدی تجلی پیدا می‌کند یا نه؟ که اگر این کار را بکنند و این بشود به نظرم عین ثواب است و کار درستی است.

*مصوبه مجلس یارانه معیشتی را برای 60 میلیون ایرانی تعیین کرده است

فارس: آقای دکتر به بحث کالاهای اساسی اشاره کردید، در بحث یارانه معیشتی سال گذشته ما یک بحثی داشتیم که جدا از یارانه 45 تومانی به مردم یارانه بدهیم اما شاید خیلی نه تنها کمک‌کننده نبود خیلی‌ها هم ناراضی بودند و می‌گفتند ما مشمول آن یارانه می‌شدیم اما دولت به ما کمک نکرد و در آخر هم نگرفتند و طرح تامین کالاهای اساسی که مجلس مصوب کرد و دولت مخالف آن بود و بعد مجبور شد آن را اجرا کند، این قانون درست اجرا نمی‌شود طرح و قانون خوبی بود و دولت آن را حداقلی و ناقص اجرا می‌کند، الان مجلس چه برنامه‌ای برای ناقص اجرا کردن قانون دارد و در عین حال چه برنامه‌ای در بودجه سال آینده برای بهتر شدن این قانون یا آیا بسته معیشتی خاصی درنظر دارد که تکمیل این طرح باشد؟

رضوانی: اصل اینکه مصوبه چطور باشد که روشن است، مصوبه معنا و مفهومش این بود و است که تا سقف 60 میلیو‌‌ن نفر بتواند پوشش داده شود یعنی یارانه معیشتی تا سقف 60 میلیون نفر پوش داده شود، سه دهک در حد 120 هزار تومان، اما نکته‌‌ای که وجود دارد این است که این مصوبه لازم‌الاجرا و قانونی است، ممکن است دولت با آن خوب برخورد کند یا نکند، این هم مانند بقیه موارد  است متاسفانه مواردی که در این زمینه تخلف در اجرا شده می‌شود منحصر به این نیست.

اینکه دولت در مواردی تخلف می‌کند منحصر به این نیست، مجلس چه می‌کند؟ مجلس ابزار قانونی دارد برای اینکه این مسائل را پیگیری بکند هم سعی کند دولت را به خط بکند که بر مبنای قانون عمل کرده و هم اگر اینکه خدایی‌نکرده دولت به خط نشد آن هم مکانیزم‌های خاص خودش را دارد که مجلس می‌تواند از طرق مختلف این مساله را پیگیری کند.

*دولت قانون یارانه معیشتی را به درستی اجرا نکند قوه قضاییه ورود می‌کند

فارس: در قانون قید نشده که در صورت استنکاف یا ناقص اجرا کردن دولت چه اتفاقی بیفتد؟

رضوانی: بله. اینکه این در قانون اقدام راهبردی مجازاتی برای استنکاف کنندگان آمد، معنایش این نیست اگر جایی قانونگذار ذکر نکرده، پس هیچ مجازاتی در کار نیست، این یک تصریح در موضوع بود که در قانون راهبردی آمد، در هر حال اگر هر دولتی از حدود قانونی خارج شود و تخلف کند هم مجلس می‌تواند مواخذه کرده و هم قو قضائیه براساس گزارشاتی که مجلس می‌دهد یا کمیسیون اصل 90، یا کلیت مجلس، یا سازمان بازرسی قوه قضائیه و سایر ارگان‌هایی که این وظایف را دارند وقتی گزارش بدهند، قوه قضائیه می‌تواند ورود کند و حتی اگر هیچ کس هم هیچ گزارشی ندهد قوه قضائیه به عنوان دادستان که مدعی‌العموم است در این موارد که منافع ملی و عمومی و بحث اساس کشور در میان است می‌تواند ورود کند و با متخلفین برخورد کند.

فارس: اگر گزارشی در این رابطه به شما برسد آیا  شکایتی به قوه قضائیه خواهید کرد؟

رضوانی: کلیات موضوع این است که هر دولتی تخلفاتی داشته و از اجرای قانون استنکاف داشته باشد، تکلیفش در قانون مشخص شده و برخوردهای مختلف در سطوح مختلف متناسب با تخلف یا خدایی نکرده جرم باید صورت گیرد، اما به طور مشخص پرداختن به این موضوع را در راستای همان مطلبی می‌دانم که در ابتدای عرایضم داشتم، ما در هر حال اگر دولت این قانون را اجرا کند استقبال می‌کنیم و دولت موظف و مکلف است که این قانون را اجرا کند و اگر اجرا نکند ما در مقام نماینده مکلف و موظفیم از حقوق مردم دفاع کنیم و دولت را به خط کنیم که این کار را انجام دهد.

*مجلس باید برای وادار کردن دولت به اجرای قانون از ابزارهای خود استفاده کند

بنده معتقدم مجلس در مرحله اول باید از ابزار نظارتی‌ خود به خوبی استفاده کند، قانون اساسی ما قانونِ‌ بسیار مترقی‌ است و مجلس هم ابزار لازم را دارد برای اینکه دولت را وادار کند به اینکه اجرا شود. ما در مرحله اول باید این کار را انجام دهیم، اگر ما از اختیارات، امکانات و توانمندی‌های مجلس استفاده کردیم و این کار را کردیم برای اینکه دولت به خط شود و این قانون را اجرا بکند تا بخشی از مشکلات معیشتی مردم برطرف شود و بعد اگراین کار موثر نبود بقیه مسائل به قوت خود باقی است.

*ثروت ملی در «هفت تپه» به یغما رفت

فارس: به موضوع تخلف دولت و عدم اجرای برخی قوانین اشاره فرمودید؛ درباره موضوع هفت‌تپه علنی و واضح است که دولت تخلف کرده است مالک هفت‌تپه ۱.۵ میلیارد دلار ارز دولتی را گرفته نه تنها چیزی به داخل نیاورده بلکه بخشی از هفت‌تپه را با قیمت پایین گرفته و بقیه‌ِی آن هم دچار چرخش‌های کثیفی در کشور شده است که نهایتاً سود آن به جیب خودش و اطرافیانش را رفته است،‌ این تخلف محرز است، چه چیزی پشت این قضیه است و چه پشت پرده‌ای دارد که آقای اسدبیگی که متولد 67 است و آقای جهانگیری شخصاً ورود می‌کند و پشت این قضیه می‌آید؟

رضوانی: آنکه ما می‌بینیم کارگران چند ماه حقوق نگرفتند جلوه‌ بارز ظلمی است که شده است اما ظلم اساسی‌تر ظلمی است که به مردم ایران در معنای کلیتش شده است، درواقع در اینگونه موارد ثروت ملی به یغما رفته است، بنابراین کارگران هم از دو ناحیه متضرر شدند، اولاً جزء ملت ایران هستند و متضرر شدند، به طور مشخص چون آنجا کار می‌کردند و زندگی آ‌نها آسیب بیشتری دیده است، این ظلم مضاعف را هم تحمل کردند اما خوشبختانه جزء مواردی است که مجلس قاطعانه ایستاده و از حقوق کارگران و حقوق ملت دفاع کرده و به نتایج خوبی رسیده است.

*با «شِبه‌قانون» نمی‌توانند مانع بازگشت حقوق کارگران هفت تپه شوند

من بعید می‌دانم کسانی بتوانند با توسل به موارد شبه‌قانونی مانع از این شوند که حقوق ملت به ملت برگردد و این مسیری که در این چند ماه طی شده است، هزینه‌های بسیاری از بیت‌المال صرف شده تا این مجموعه سرپا شده است،‌ به این سادگی کسی نمی‌تواند این را به حالت قبلی برگرداند البته تلاش هایی خواهد شد.

*دولتی‌ها در ماجرای «هفت‌تپه» دست از حمایت بیجا بردارند

من هم معتقدم در این زمینه نباید تسلیم فضاسازی‌ها شویم ضمن اینکه من به عزیزان دولتی توصیه می‌کنم دست از حمایت بیجا از یک کار غلطی که شده بردارند و حتی بدون نیاز به مراجعه به دیگر قوای کشور در همان قوه مجریه قابل حل بود چون در قرارداد ذکر شده که اگر طرف معامله اهلیت نداشته باشد، چگونه این معامله باید فسخ شود، اصلاً نیازی نبود که قوه قضائیه یا قوه مجریه در جریان این موضوع قرار بگیرند.

ای کاش دوستانی که در دولت هستند همین الان هم دست از اصرار روی یک موضوع غیرقانونی بردارند و اجازه دهند این کار روی روال خودش پیش برود؛ ولی بر فرض که خدایی ناخواسته مصر باشند از این کار غلطی که انجام شده دفاع کنند که در اینصورت مجلس و قوه قضاییه ابزار کافی دارد، موارد، اسناد و عملکرد کاملاً مشخص و روشن است و به خوبی می‌شود حقوق مردم را استیفا کرد.

*مجلس در موضوع هفت‌تپه از استیفای حقوق مردم صرف‌نظر نخواهد کرد

من معتقدم مجلس در مرحله اول از استیفای حقوق مردم و به طور خاص کارگران صرف‌نظر نخواهد کرد، در مرحله دوم مسلماً این موضوع دنبال خواهد شد و برای من روشن است که با توجه به عدم اهلیتی که طرف معامله داشته این حتماً برمی‌گردد.  چون موانع منحصر به این نیست برای بعضی‌ها حیثیتی شده، ممکن است مقاومت‌هایی هم صورت بگیرد.

*برخی برای حفظ هویت خود از تخلف هفت تپه دفاع می‌کنند

فارس: علت این حمایت بیش از حد و کورکورانه دولت چیست؟

رضوانی: الان نخواهید که من بگویم پشت‌پرده چیست، اما آنچه که مسلم است ما روی پرده را که نگاه می‌کنیم بالاخره مسئولانی کارهایی کردند و برای آنها هم مشکل است و فقط این مورد هم نیست و جاهای دیگر بوده و است و احیاناً بعد مشخص می‌شود، طبیعی است که کسی وقتی چنین عملکرد غیرقابل دفاعی داشته باشد، برای حفظ هویت خود مقاومت‌هایی می‌کند که طبیعی است، ما اگر خوش‌بین هم باشیم بگوییم بحث فساد هم برای همه‌ افراد نیست، طبیعتاً اینطور است جایی هم که فسادی صورت می‌گیرد اینطور نیست که همه‌ی افرادی که در این پرونده‌ها نقش داشتند بدون استثناء فاسد هستند، خیر اینطور نیست،‌ بعضی‌ها هم با توجیهاتی از قبیل اینکه مثلاً‌ اگر ما این کار را کنیم اجرای اصل 44 با مشکل مواجه خواهد شد و بخش خصوصی راغب است، به نظرم بعضی‌ها را گول زدند و اینها خودشان به هیچ عنوان در حلقه فساد نبودند و نیستند اما تصور می‌کنند با فسخ این خصوصی‌سازی‌ها مثلاً لطمه‌ای به خصوصی‌سازی وارد می‌شود.

ممکن است بعضی‌ها از روی ندانستن، اطلاعات کم یا فریب خوردن از که اشکالات اساسی دارند این حرف‌ها را بزنند بنابراین نمی‌شود همه‌ آنها را با یک مبنا مورد قضاوت قرار داد. اما من عقیده دارم در تمام مواردی که افرادی در رابطه با مبارزه با فساد جبهه‌گیری می‌کنند آنها با یک منطق شبه‌حق وارد این موضوع می‌شوند. امیرالمومنین در یک جایی می‌فرماید  «وَ اِنَّما سُمِّیَتِ الشُبْهَ شُبْهَ لاِنَّها تُشْبِهُ الْحَق» اصلاً‌ به شبهه به این دلیل شبهه می‌گویند که حق‌نما است. به نظرم بعضی از افراد آلوده نیستند اما ندانسته از کار آلوده‌ی دیگران دفاع می‌کنند با موارد شبه‌قانونی و شبه‌حق.

بنابراین من معتقدم در اینگونه موارد با صراحت عرض کنم اینکه می‌گویند فارغ از ارزشی نگاه کردن به موضوع است یعنی نمره مثبت و منفی نمی‌دهند، کسانی که این موارد را دنبال می‌کنند امثال مغان و هفته‌تپه و غیره، بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند نمی‌خواهم بگویم کارشان درست است، به گونه‌ای کارهای خلاف را انجام می‌دهند که افراد ساده‌اندیش تصور می‌کنند که اینها دارند بر مبنای قانون عمل می‌کنند در صورتی که هرگز اینطور نیست که شما ده‌ها میلیارد تومان ارز 4200 تومانی بدهید بعد طلبکارانه با این موضوع برخورد کنید و بخواهید وانمود کنید که اینجا کار کارشناسی شده!

* سیستم هوشمندی پشت این مفاسد اقتصادی است

این 4200 تومان روی حساب و کتاب بوده و بعد به آدم‌هایی که این کاره هستند دادیم! اینطور می‌شود که افرادی کارت بازرگانی دارند اصلاً نمی‌دانند کارت بازرگانی چیست! روح‌شان هم خبر ندارد، یک پیرزنی در فلان روستا است و یک کارت بازرگانی به نام او گرفتند یا به نام یک آدمی که اصلاً این کاره نیست، ده‌ها اتومبیل گرانقیمت وارد شده، اینها آن مواردی است که عرض کردم، یقیناً سیستم هوشمندی پشت این مفاسد اقتصادی است و باید دستگاه‌های قضایی و نظارتی و حتی سیستم‌های نظارتی و امنیتی وارد شوند برای اینکه اینها نه فقط فساد می‌‌کنند،‌ مسائل امنیتی، مسائلی برای کشور ایجاد می‌کنند که اساس نظام و کشور در معرض خطر قرار می‌گیرد وقتی شما در این ابعاد به مفاسد اقتصادی توجه بکنید می‌بینید اینها موجب یاس و ناامیدی مردم می‌شوند و حرکت عمومی کشور را مختل می‌کنند.

بنابراین سیستم‌های مختلف نظارتی قانون، مجلس، قوه قضائیه و حتی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی باید این موارد سرنخ‌های مفاسد اقتصادی را با جدیت دنبال کنند.

*منابع امنیتی به موضوع هفت تپه ورود کنند

فارس: یعنی ما در بحث هفت‌تپه مباحث امنیتی را داریم یا بحث خارج از کشور هم مطرح است یا این پرونده دارد پیگیری می‌شود یعنی ورود منابع امنیتی را در این قصه داریم؟

رضوانی: من معتقدم در خیلی از موارد و مشکلاتی که ما داریم غیر از آن مواردی که جنبه‌های عمومی است که باید همه رسیدگی کنند، بنده نماینده مجلس هستم و کار من قانونگذاری و نظارت اما آنهایی که کارشان امنیتی است باید از این زاویه هم ورود کنند.

*منابع امنیتی اجازه نخواهند داد کارگران هفت تپه را متهم امنیتی کنند

فارس: یعنی هنوز در این قصه ورود نشده است؟

رضوانی: به نظر نمی‌رسد ورود کرده باشند؛ اگر ورود کرده باشند اجازه نخواهند داد کارگرانی که حقوق ماهیانه‌ خود را می‌خواهند، را متهم کنند که هدف امنیتی دارند و کمونیست هستند، این معنی ندارد!

کارگری می‌گوید من 4 ماه است حقوق نگرفتم، چرا باید او متهم شود، بعد به جای اینکه نمایندگان مدافع سرسخت آنها باشند، رسانه بیگانه باید مدافع آنها باشند؟ اگر نمایندگان مدافع شدند بگوییم به نمایندگان چه ربطی دارد که دفاع می‌کنند؟ ما اگر قرار باشد از کارگران دفاع نکنیم از چه کسی باید دفاع بکنیم؟ بالاخره ما را به مجلس فرستادند تا از آنها دفاع کنیم.

بنابراین بعضی‌ها حتی آگاهی دارند ولی با توجیهاتی متاسفانه می‌گویند حل مسائل موکول به تحمل بعضی از مفاسد است، بعضی‌ها این دیدگاه غلط را هم دارند. در خطبه‌های نماز جمعه تهران سخنران و خطبه‌خوان گفته است ما وقتی یک سدی می‌سازیم یک مقدار هم ریخت و پاش دارد! یعنی چه؟! یعنی باید از بعضی ریخت و پاش‌ها گذشت کرد! آیا آن تفکر مرده یا هنوز است؟ تفکر هنوز است که معتقدم گاهی صحبت می‌شود که فلانی اگر در فلان جا فلان خلاف را کرده ولی کار هم کرده، ما هیچ جا نمی‌توانیم بپذیریم که یک مسئول عالی‌رتبه در نظام جمهوری اسلامی از تخلفش صرف‌نظر شود به این دلیل که خدماتی داشته است و من این را توجیه نمی‌کنم و برای من به هیچ‌وجه قابل قبول نیست که اگر کسی هرچند خدمات بزرگی کرده ما از خلاف او صرف‌نظر کنیم. شیوه امیرالمومنین(ع) این نبوده و ما هم در حکومت‌‌داری الگوی‌مان امیرالمومنین است البته ما می‌توانیم به امیرالمومنین برسیم، نه تنها ما نمی‌توانیم برسیم امیرالمومنین به استاندار خودش هم می‌فرماید که تو نمی‌توانی به من برسی«لا وَ اِنَّکُمْ لاتَقْدِرُونَ عَلى ذلِکَ، وَلکِنْ اَعینُونى بِوَرَع وَ اجْتِهاد وَ عِفَّة وَ سَداد» نامه 45 امیرالمومنین به عثمان حنیف، عثمان حنیف از بهترین و پاک‌ترین استانداران امیرالمومنین بود، یک مهمانی رفته بود باز هم امیرالمومنین نفرمودند چرا به مهمانی رفتید؟ چرا به یک مهمانی رفتی که فقط ثروتمندان سر آن سفره بودند و از فقرا کسی سر سفره نبود؟ بعد ما بیاییم آسمان و ریسمان بکنم و بگوییم اگر کسی خدمات بزرگی کرده و الان هم یک خلافی کرده عیبی ندارد؟ این منطق در هیچ نظامی پذیرفته‌شده نیست بخصوص نظامی که الگوی آن امیرالمومنین(ع) است.

من جزء کسانی هستم که همیشه مواضع شفافی داشتم و هزینه‌ این شفاف بودن را هم پرداخت کردم و اکنون هم پرداخت می‌کنم، اما اینگونه صحبت کردن در مورد دولت جمهوری اسلامی را نمی‌پسندم.

*هفت تپه را مجانی به ثمن بخس دادند!

ممکن است افرادی در دولت باشند که خوش‌شان بیاید که ما به گونه‌ای صحبت کنیم که این گزاره‌ غلط جا بیفتد که مجلس مقابل دولت است، ما وقتی می‌گوییم دولت صحبت از حدود صد هزار تا مدیر پایین و میانی و بالا است، ما نباید به گونه‌ای صحبت کنیم که تصور شود کلیت دولت و همه افرادی که در دولت هستند اشکال دارند، نه اینطور نیست،‌ عناصر خدوم در دولت زیاد است،‌ اما گله‌مندی‌‌هایی که شما از رفتار بعضی از دولتمردان دارید ممکن است من صد برابر آن را داشته باشم اما این دلیل نمی‌شود ما از دایره عقل و انصاف خارج شوم بگویم کلیه کسانی که در این واگذاری(هفت تپه) بودند همه یک طور بودند و یک نیت و هدف یا آلودگی داشتند، اما با کمال صراحت بگویم این واگذاری‌ها، این خصوصی سازی‌ها که در تحلیل نهایی یعنی نه به ثمن بخس بلکه مجانی دادن، حتی در مواردی بالاتر از مجانی دادن است، یعنی فرض کنید یک چیزی را خصوصی می‌کنند، طرف هیچ پولی ندارد به او وام می‌دهند که بتواند پرداخت کند یا از خود مجموعه درمی‌آورد و اقساط را پرداخت می‌کند، اینها به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست، اما حرف من این بود و است که ما نباید کلیت دولت را آلوده به این مساله بدانیم.

 

*مجلس باید تا آخر برای خلع یدمالک هفت تپه بایستد

مجلس باید تا آخر روی این موضوع بایستد بخصوص من که برای آن منطقه هستم می‌دانم که هفته‌تپه چه کیمیا و طلای نابی است! 30 هزار هکتار از بهترین زمین‌های مملکت است، اینها چیزهای ساده‌ای نیست که همینطوری قیمت‌گذاری شود! زمین‌هایی که تپه ماهوری نیست، زمین‌هایی که آب دارد، الان قیمت آن زمین‌ها در آن منطقه وحشتناک بالا است، حتی بیش از 30 هزار تا است، من خودم می‌دانم بیش از 30 هزار هکتار است، ادوات و کارخانه و تجهیزات جدا، فقط زمین را عرض می‌کنم. من می‌دانم این یعنی چه ولی مجلس باید با تمام قوا و حتی قوه قضائیه بایستند و جلوی این مفسده را بگیرند و حتماً‌ این به بیت‌المال برگردد.

فارس: با توجه به مواردی که فرمودید باید برای پیگیری به قوه قضاییه ارسال شوند، در حال حاضر پرونده‌ای در مجلس وجود دارد که پیگیری شود و به قوه قضائیه ارسال شده باشد؟

رضوانی: من بیشتر از این چیزهایی که عرض کردم مطلبی ندارم بگویم. در این زمینه مکانیزم‌هایی که وجود دارد این است مثلاً‌ آقای روحانی در مجلس دهم رفتند و سوالاتی از ایشان شد و ایشان هم پاسخ‌هایی دادند که اکثر نمایندگان قانع نشدند، در این مجلس دهم باید اقدام می‌کرد با توجه به اینکه عظمت آن مسائل این را به قوه قضائیه ارجاع می‌داد و قوه قضائیه آن را پیگیری می‌کرد.

براساس آنچه من شنیدم این را به قوه قضائیه ارجاع ندادند یا موارد تخلفات دیگری که در کمیسیون اصل 90 مطرح شده است، من کاری ندارم مجلس نهم و دهم چه کرده است، به نظر من توقع مردم توقع بسیار بجایی است و حتماً تخلفات باید از طریق راه‌های قانونی که در مجلس وجود دارد از جمله کمیسیون اصل 90، من به مسئول کمیسیون اصل 90 هم حضوری عرض کردم باز هم پیگیری خواهم کرد که این موارد تخلف حتماً باید مراحلش طی شود و به قوه قضائیه ارجاع شود تا اینطور نشود که بعضی‌ها فکر کنند هر کاری بکنند مجازاتی در پی نخواهد داشت.

*تخلفات ارز 4200 تومانی باید پیگیری شود 

فارس: الان پرونده‌ای است که مدنظرتان باشد و اصرار داشته باشید به قوه قضائیه برود؟

رضوانی: بنده معتقدم به طور خاص مساله ارزهای 4200 تومانی حتماً باید پیگیری شود و ببینیم چرا اینطوری شده است و حتی مساله طلایی که در بازار به صورت ضرب سکه آمد و با آن کیفیت مطرح شد، ذخایر طلای ما کاهش پیدا کرد، این هم حتماً باید پیگیری شود، من معتقدم علاوه بر اینها سیستم‌های امنیتی باید ببینند به چه دلیلی اصرار بوده برای اینکه ذخایر ارزی ما کاهش پیدا بکند، ذخایر طلای ما کاهش پیدا بکند؟ من حتماً این را در جلسات نیمه‌علنی این را خواهم گفت چون اگر در جلسات خصوصی بگوییم فایده ندارد، به این دلیل که همه می‌دانند در شرایطی که ریچارد نفیو می‌گوید ما باید اول به دست خود ایرانی‌ها ذخایر ارزشی‌شان از بین ببریم تا تحریم‌ها موثر واقع شود، در موقعی که آنها اعلام می‌کنند ما می‌خواهیم از برجام خارج شویم به دست ما ذخایر ارزی و طلای ما کاهش پیدا می‌کند، کسانی که تخصص‌شان این است، نظام برای همین موارد به آنها پست و مسئولیت داده است، درواقع حقوق بیت‌المال مصرف شود، اینها باید به این موارد توجه کنند و متاسفانه توجه نمی‌کنند و اگر کسی توجه کرد به شیوه‌ نگاه کردن عاقل اندر سفیه به او می‌گویند شما همه چیز را امنیتی می‌بینید، اولاً همه چیز امنیتی است چه من ببینم، چه من نبینم، چه برسد به چیزی که دشمن خودش می‌گوید. بنابراین اینها قطعاً باید دنبال شود و من هم به عنوان یکی از نمایندگان مردم حتماً این موضوعات را دنبال خواهیم کرد.

من به صورت خاص یک پرونده را نگفتم من می‌گویم همه مواردی که ارجاع می‌شود آنجا باید پخت و پز شود و کارشناسی شود به گونه‌ای که قوه قضائیه بتواند رسیدگی کند نه اینکه به صورت کلی‌گویی بگوییم ارز مملکت بر باد رفته! حالا ارز مملکت بر باد رفته که چه؟ باید به طور مشخص با استفاده از ابزارهایی که در اختیار مجلس و کمیسیون اصل 90 است می‌شود اینها را به صورت شفاف و روشن دنبال کرد.

فارس:  پس هنوز پرونده‌ای در این مورد در کمیسیون اصل 90 تشکیل نشده است؛

رضوانی: من خودم کمیسیون اصل 90 نیستم.

فارس: برای جمع‌بندی اگر مطلبی دارید بفرمایید.

رضوانی: من عقیده دارم رسانه‌ها در رابطه با مسائل بنیادی در بعضی موارد غفلت دارند، بالاخره همه می‌دانند اینکه حق بوده یا باطل بوده کاری ندارم، این دولت از ابتدا وجهه‌ همتش را بر این گذاشته که من می‌خواهم سیاست خارجی را درست کنم، سیاست خارجی ما غلط بوده است، اینکه درست است یا غلط است کاری ندارم.

سیاست خارجی درست این است که برویم با دنیا (اسم مستعار آمریکا دنیا است) حرف بزنیم، رفتند صحبت کردند و ما حالا به این نقطه رسیدیم، موضوع صحبت در دولت احمد‌ی‌نژاد و دولت روحانی چه بوده؟ چرا باید گفتند باید صحبت کنیم؟ استدلال مرکزی اینها در رابطه با اینکه باید صحبت کنیم چه بوده؟ گفتند که ما می‌خواهیم مسائل اقتصادی را حل کنیم و این از طریق مذاکره حل می‌شود، رفتند مذاکره کردند در حین مذاکره جست و گریخته حرف‌هایی به گوش می‌رسید که این راهی که این آقایان می‌روند به ترکستان می‌رود، به جای اینکه افکار عمومی را توجیه کنند فرافکنی کردند، الان 5 سال است از برجام می‌‌گذرد آیا کسی می‌داند در جلسه اولی که این آقایان نشستند با آمریکایی‌ها و دیگران صحبت کردند چه مساله‌ای مطرح شد؟ در جلسه دوم....

*تیم مذاکره کننده هنوز به مردم گزارش نداده است

شاه‌بیت حرف‌ها چه بود؟ اینکه مشکلات اقتصادی ما حل نمی‌شود مگر اینکه برویم با دشمن مذاکره کنیم، خوشبختانه علیرغم بزکی که دشمن را می‌کنند هنوز به این نقطه نرسیدند که علنی بگویند ما این را دشمن نمی‌دانیم. این خوب است حالا ما به این کف راضی هستیم که هنوز دشمن بودن دشمن را انکار نکردند، وقتی که اینها مذاکره کردند آیا نباید گزارشی بدهند که داخل جلسه چه می‌گذرد؟ اگر بهانه این است که اینها محرمانه است من سوال می‌کنم در این میز مقابل ما که اسرائیلی‌ها هستند، وزیرخارجه آلمان، انگلیس، آمریکا، اسرائیل کیست؟ حتی در مورد سایر کشورها نه فرانسه و آمریکا و انگلیس و آلمان، غیر از این 4 کشور هم حتی در آستانه مذاکرات، قبل و بعد از مذاکرات، وزیرخارجه اسرائیل با همه‌ آنها مذاکره می‌کند دقیقاً اسرائیل در ریز مسائل بودند و خود آقایان گزارش دادند که موبایل‌های ما داغ می‌شد از بس شنود می‌کردند، آن هم جاسوس‌هایی که مشخص شد در تیم مذاکره ما بودند، همه چیز را که دشمن می‌داند چرا نباید ملت ایران را بداند؟

وقتی که آقایان مذاکره کردند آیا نباید گزارشی بدهند که داخل جلسه چه می‌گذرد؟ اگر بهانه این است که اینها محرمانه است من سوال می‌کنم در این میز مقابل ما که اسرائیلی‌ها هستند، وزیرخارجه آلمان، انگلیس، آمریکا، اسرائیل کیست؟ 

چرا رسانه‌ها روی این موضوع کار نمی‌کنند؟ علت چیست؟ همه بدانند در مذاکرات چه گذشته است به غیر از ملت ایران و بعد هم در عین حال شعار شفاف‌سازی بدهیم! چرا ما نمایندگان مجلس توجه نمی‌کنیم که در این مذاکرات چه گذشته است؟ چون درنهایت این است که تحریم‌هایی که قرار بوده به یکباره برداشته شود نه تنها برداشته نمی‌شود بلکه اضافه می‌شود بعد هم وقتی اضافه می‌شود دوباره سیگنال غلط به افکار عمومی داده می‌شود، یک دیوانه‌ای رئیس‌جمهور آمریکا شده و همه چیز را بهم زده است! زمان اوباما تحریم‌ها اضافه شده است، در حین مذاکرات آمریکایی‌ها اعلام کردند که اگر ما تحریم‌ها را برداریم طور دیگری و با بهانه دیگری می‌توانیم آنها را برقرار کنیم، گزارش‌هایی در در آمریکا منتشر شد که گفته شد این گزارش‌ها در ایران مصرف داخلی دارد. حضرت آقا فرمود گزارش‌های واقعی را منتشر کنید که مردم بدانند و این گزارش‌ها هرگز منتشر نشد و در اختیار افکار عمومی قرار نگرفت.

* در سیاست خارجی به گونه‌ای عمل کردیم که دشمن همه چیز را می‌داند

رسانه‌ها به وظیفه‌شان در رابطه با مسائلی که مربوط به منافع ملی است باید عمل و شفاف‌سازی کنند و هفت‌تپه یک چیز ناچیزی در مقابل این همه مساله است که ما در زمینه سیاست خارجی به گونه‌ای عمل کردیم که دشمن همه چیز را می‌داند و همچنان گفته می‌شود ملت ایران نباید چیزی را بدانند و محرمانه است! چرا رسانه‌ها به این موضوع نمی‌پردازند؟

* اسرائیل اصلاً چیزی نیست مگر فرزند ناخلف انگلیس و آمریکا و زورگویان دنیا

درصورتی که آن کسی که باید این موضوع را برای افکار عمومی توضیح بدهد همیشه در نقش طلبکار ظاهر می‌شود و همواره فرافکنی می‌کند با این عنوان که یک دیوانه‌ای آمد و همه چیز را بهم زد، اولاً او دیوانه نیست او یک برنامه بوده اینکه او را سرکار آوردند یک برنامه بوده و حضرت آقا می‌فرماید «دیوانه‌نما» نه دیوانه، ضمن اینکه اینکه اشکالات را به ترامپ یا به اسرائیل منصوب می‌کنند، این در راستای تنزیه آمریکا و تبرئه شیطان بزرگ است واِلا من هیچ هویتی مستقلی برای اسرائیل قائل نبودم و نیستم و حاضر هستم با هر کسی که در این رابطه مدعی است مناظره کنم اسرائیل اصلاً چیزی نیست مگر فرزند ناخلف انگلیس و آمریکا و زورگویان دنیا.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول