اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سوددهی ۱۰۰ درصدی «شپلی» در دو ماه/ «فولاد» و «شپنا» به هم رسیدند

بازار بورس این هفته با کاهش ۶ درصدی قیمت‌ها همراه شد، با این حال شپلی بازگشایی باشکوهی داشت، در طرف دیگر بازار وضعیت شرکت‌های بزرگ خوب نیست و شپنا که در تابستان ارزش هر سهمش به ۲.۵ برابر فولاد رسیده بود حالا تقریباً برابر شده است.

سوددهی ۱۰۰ درصدی «شپلی» در دو ماه/ «فولاد» و «شپنا» به هم رسیدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای شهر که ۳ ماه اخیر به یک ثبات نسبی رسیده بودند در روزهای میانی دی ماه تکانه‌هایی را تجربه کرد، دلار در صرافی ملی به ۲۶ هزار تومان نزدیک شده و در بازار آزاد از این عدد هم عبور کرده، افزایش انس جهانی طلا نیز ارزش این فلز گران‌بها را با رشد همراه کرده است. 

امروز نرخ فروش هر دلار به ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان افزایش داشت که نسبت به ابتدای این هفته ۲۰۰ تومان رشد را نشان می‌دهد، هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۷۵۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

طلا که چند ماه اخیر با دلار حرکت می‌کرد، این هفته تحت تأثیر افزایش جهان قیمت طلا رشد بیشتری از دلار تجربه کرده، هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۱.۲ میلیون تومان عبور کرد و هر سکه طرح جدید ۱۲.۲ میلیون تومان معامله شد، این عدد نسبت به ابتدای هفته ۴۵۰ هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد.

بازار خودرو بعد از اعلام و تکذیب شیوه جدید قیمت‌گذاری با هیجان مواجه شده و این هفته نیز قیمت‌ها صعودی بودند؛ در بازار مسکن ثبات قیمت‌ها ادامه دارد و حتی در برخی نقاط کاهش ارزش مسکن گزارش شده است.

در بازار سرمایه این هفته بر خلاف سایر بازارها روند نزولی حاکم بود، شاخص کل بورس که چهارشنبه هفته گذشته وارد کانال ۱.۳ میلیونی شده بود این هفته در همین محدوده نوسان داشت و طی ۵ روز کاری ۶ درصد دیگر افت کرد و روی عدد یک میلیون و ۳۱۰ هزار متوقف شد؛ البته در همین مدت شاخص هم وزن رشد ۱ درصدی را تجربه کرد.

 

ریزش‌های ادامه‌دار شاخص کل

دوشنبه ۱۵ دی ماه؛ بازار پس از حمایت روز یکشنبه و برگشت شاخص یک روز خوب را پشت سر گذاشت و پس از چندین روز خروج پول حقیقی، در معاملات روز دوشنبه حقیقی‌ها بودند که در طرف تقاضا فعال‌تر بودند و باعث ورود پول به بازار شدند.

شاخص کل بورس با رشد ۱.۴۱ درصدی و افزایش ۱۹ هزار واحدی به یک میلیون و ۳۷۴ واحد رسید، شاخص هم وزن نیز ۱.۴۹ درصد بالا رفت و با مثبت ۶۷۸۱ واحد به ۴۶۲ هزار واحد رسید.

سه‌شنبه ۱۶ دی ماه؛ مثبت‌های روز قبل دوام نیاورد و هرچه دیروز سهام‌های شاخص ساز رشد کرده بودند، پس دادند؛ با این حال سهام کوچک‌تر بازار شرایط بهتری در معاملات امروز نسبت به شاخص سازها داشتند و با تقاضای زیاد نسبت به عرضه روبرو بودند.

فولاد پس از فملی بیشترین تأثیر را در افت ۱.۷۷ درصدی و رسید شاخص کل به ۱.۳۵۰ میلیون واحدی داشت، علی‌رغم این ریزش، شاخص هم وزن بورس ۰.۶۳ درصد رشد کرد و با مثبت ۲۸۹۱ واحد به ۴۶۵ هزار واحد رسید.

چهارشنبه ۱۷ دی ماه؛ بازار از همان ابتدا با عرضه همراه بود و صف‌های میلیونی تقاضا با عرضه‌های ناگهانی آب شدند، شدت یافتن عرضه‌ها رنگ تابلوی معاملات را قرمز کرد.

افت ۳۹ هزار و ۵۷۴ واحدی شاخص کل را در ارتفاع یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی قرار داد، معاملات منفی در سهام کوچک‌تر شاخص‌ هم وزن را یک درصد کاهش داد تا این شاخص هفته میانی دی ماه را روی عدد ۴۶۰ هزار به اتمام برساند، عددی که ۲ دی ماه به آن رسیده بود.

 

«فولاد» و «شپنا» به هم رسیدند 

فولاد مبارکه اصفهان مانند دیگر شرکت‌های بزرگ بورس روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد، اگر اردیبهشت، خرداد و تیرماه فصل بزرگان بورس بود و فولاد از ۶۰۰ به ۲۳۰۰ تومان رسید، آذر و دی، بازار نمادهای کوچک‌تر داغ شده و باید دید شروع حرکت دوباره نمادهای شاخص ساز از چه زمانی خواهد بود.

هر سهم فولاد که هفته قبل وارد کانال ۱۲۰۰ تومان شده بود، این هفته باز هم هفت کرد تا یک پله دیگر پایین آمده و در پایان معاملات امروز روی عدد ۱۱۷۸ تومان قرار بگیرد؛ حقوقی‌ها فولاد مثل چند هفته اخیر در جایگاه خریدار قرار دارند و امروز بیش از حقیقی‌ها خریدند.

شپنا یکی دیگر از نمادهای شاخص ساز اصفهانی است که شرایط بدتری نسبت به فولاد دارد، شرکت پالایش نفت اصفهان از ۷۰۰ تومان در اوایل اردیبهشت طی سه ماه تا ۵ هزار تومان نیز رشد کرد اما پس از آن طی سه ماه ۷۵ درصد از ارزش خود را از دست داد تا ارزش هر سهم آن با فولاد برابر شود، در حالی که در تابستان ارزش هر سهم شپنا ۲.۵ برابر فولاد بود.

قیمت پایانی شپنا امروز با کاهش حدود ۵ درصدی به ۱۱۱۰ تومان رسید تا در کنار دیگر پالایشی‌ها تأثیر منفی آن دامن صندوق پالایشی یکم را هم بگیرد، هر واحد از این صندوق که با ۳۰ درصد تخفیف شهریور ماه به قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش رسید به جز هفته ابتدایی آذرماه که سود ده بود در ادامه زیان ده شد و امروز هم با کاهش ۶ درصدی به ۶۹۰۰ تومان رسید.

سوددهی ۱۰۰ درصدی «شپلی» در دو ماه

پلی اکریل که از ابتدای دی ماه به مدت دو هفته متوقف بود این هفته با استقبال سهامداران بازگشایی شد و از همان ابتدا به صف خرید نشست، شپلی در دو ماه اخیر شرایط مناسبی داشته و از قیمت ۵۵۰ تومان در میانه آبان امروز از ۱۱۳۰ تومان هم گذشت تا به سوددهی ۱۰۰ درصدی برسد.

هر سهم شپلی در صورتی که شنبه هم به صف خرید برسد به حوالی ۱۲۰۰ تومان خواهد رسید که برای پلی اکریل بی‌سابقه است، شپلی در اردیبهشت به ۹۵۰ و در شهریور به ۱۱۸۰ تومان رسیده بود.

جدایی مسیر «قصفها» از «سصفها»

سیمان اصفهان که ابتدای هفته جاری پیشنهاد هیئت مدیره آن مبنی افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی روی کدال رفت، همچنان از جمله شرکت‌های اصفهانی پربازده این روزهای بورس بوده و در حال تبدیل شدن به یکی از گران‌ترین سهم‌های بازار است، سصفها حتی در بازار خونین امروز نیز به صف خرید نشست تا قیمت هر سهمان از ۳۸ هزار تومان هم عبور کند.

قند اصفهان بر خلاف سیمان اصفهان نتوانست گارد صعودی‌اش را حفظ کند، در حالی که ۱۷ آذر قصفها و سصفها هر دو ۲۲ هزار تومان معامله می‌شدند، امروز ۱۷ دی ماه سصفها رشد بیش از ۷۰ درصدی را تجربه کرده و قصفها با افت ۲۰ درصدی همراه شده است.

شرکت کشت و دام قیام اصفهان این هفته با نوسان همراه بود اما در نهایت علی‌رغم افت شاخص کل رشد جزئی را تجربه کرد؛ بر اساس صورت‌های مالی اعلام شده این شرکت در دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور ماه به ازای هر سهم ۸۸۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول