اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

انگلیس: غنی‌سازی ۲۰ درصدی فرصت بازگشت به دیپلماسی را تخریب می‌کند

وزیر امور خارجه انگلیس درباره تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم ابراز نگرانی کرده و مدعی شده که این اقدام باز‌گشت به دیپلماسی را به خطر می‌اندازد.

انگلیس: غنی‌سازی ۲۰ درصدی فرصت بازگشت به دیپلماسی را تخریب می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبر‌گزاری فارس، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر در خصوص تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که این اقدام باز‌گشت جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی را با خطر رو‌به‌رو می‌کند.

راب که کشورش پیشتر به طور مشترک با دو طرف اروپایی دیگر عضو برجام بیانیه‌ای را در این خصوص صادر کرده بود در پیام خود مدعی شد: «شروع غنی‌سازی اورانیوم در ایران تا سقف ۲۰ درصد تحولی جدی و مخرب است که برجام را تضعیف کرده و فرصت مهم برای باز‌گشت به دیپلماسی را به خطر می‌اندازد.»

وی در ادامه پیام خود با تکرار ادعا‌های گذشته خود و مقام‌های دیگر کشورش بار دیگر ادعا کرد: «ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای به دست آورد.»

ساعاتی پیش انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای از اقدام ایران برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمد: «ما به شدت از اعلانیه ایران در روز ۴ ژانویه در خصوص غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در تأسیسات زیرزمینی کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو نگرانیم. این اقدام که هیچ توجیه منطقی ندارد در بردارنده مخاطرات مهمی در زمینه منع اشاعه است، نقض آشکار برنامه جامع اقدام مشترک به شمار می‌رود و توافق را تهی‌تر از قبل می‌کند.» (جزئیات بیشتر)

انگلیس، فرانسه و آلمان از ایران خواسته‌اند «بدون تأخیر» غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف کند، برنامه غنی‌سازی خودش را به سطح مورد توافق در برجام بازگرداند و از انجام اقدامات دیگری که «فضای دیپلماسی موثر را محدود می‌کند» امتناع کند.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه از آغاز فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خبر داد. او در یک نشست خبری گفت: «از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد».

ربیعی پیش از این علاوه بر اطلاع‌رسانی درباره آغاز فرایند غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تأکید کرده بود که فعالیت‌های غنی‌سازی ایران به آژانس اطلاع‌رسانی شده است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول