اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

از وعده تا واقعیت دولت یازدهم در استان ایلام/ راه‌های ارتباطی( قسمت دوم)

در سلسله گزارش‌هایی تصمیم گرفتیم تا میزان تحقق وعده‌های دولت یازدهم درباره استان ایلام را بررسی کنیم.

از وعده تا واقعیت دولت یازدهم در استان ایلام/ راه‌های ارتباطی( قسمت دوم)

خبرگزاری فارس- ایلام؛ فاطمه فتاحی: در ادامه‌ی سلسله گزارش‌های خبرگزاری فارس در خصوص طرح‌های افتتاح نشده و وعده‌های داده شده دولت در استان ایلام این بار به سراغ راه‌های ارتباطی رفته‌ایم.

«کبیرکوه» یکی از بزرگ‌ترین تونل‌های در حال احداث کشور است، تونل کبیرکوه پروژه‌ای است که سال ۱۳۸۹ در بین شهرستان‌های دره شهر و آبدانان برای از بین بردن قسمتی هر چند اندک از محرومیت استان ایلام آغاز شده است؛ اما در ۱۰ سال گذشته همواره با بی‌مهری مسوولان کشوری و استانی در بحث اعتبارات مواجه بوده و چند بار نیز پروژه تعطیل شده؛ این تونل یکی از پروژه‌های مهم استان و از مطالبات اصلی مردم منطقه است.

جاده « قاضی خان» مسیر ارتباطی بین شهرستان بدره- سیروان، یکی از مهمترین پروژه‌های راهسازی استان ایلام است چرا که با بهره برداری از این مسیر ارتباطی فاصله شهرستان‌های سیروان و بدره 85 کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود؛ این پروژه عمرانی استان ایلام بعد از 15 سال در میان وعده‌های مسوولان ارشد ایلام گم شده و در حال فراموشی است.

«پروژه چهار خطه کردن جاده ایلام- مهران» به عنوان مسیر اصلی تردد زائران اربعین به شمار می‌رود و طی سال‌های گذشته استقبال وصف ناپذیر زائران اربعین از مرز مهران برای رفتن به عتبات عالیات باعث شد توجه به زیرساخت‌های استان بیشتر از گذشته شود؛ حالا پنج سال از ساخت پروژه چهارخطه کردن محور ایلام- مهران برای تبدیل شدن به یک بزرگراه استاندارد می‌گذرد، هرچند در سال‌های گذشته بخش‌هایی از این پروژه تکمیل شده ولی هنوز کل پروژه به اتمام نرسیده است.

«راه سازی تنگه کافرین» بزرگ‌ترین طرح زیرساختی استان در حوزه گردشگری است که شامل جاده دسترسی به تنگه کافرین است؛ تنگه کافرین به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین و پربازدیدترین جاذبه گردشگری شهرستان بدره است، راه دسترسی به جاذبه گردشگری تنگه کافرین به منظور تسهیل در خدمات رسانی به گردشگران بهسازی شده است که فاز اول این پروژه به بهره برداری رسیده اما پروژه به طور کامل به پایان نرسیده است.

«احداث خطوط ریلی در استان ایلام» نقش مهمی در توسعه و پیشرفت در بخش‌ها‌ی مختلف دارد، استان ایلام نیز دارای مرز مشترک و ظرفیت عظیم اربعین از گذرگاه‌های مهم عتبات عالیات محسوب می‌شود؛ مدت‌هاست که رسیدن خطوط راه آهن به ایلام مطرح است.

اوایل سال ۹۲ بود که کلنگ احداث راه‌آهن ایلام با حضور رئیس‌جمهور به زمین زده شد، اما این طرح در همان ابتدا زمین‌گیر شد و هرگز به مرحله اجرا درنیامد؛ این پروژه نیمه تمام نشان از محرومیتی تحمیل شده در این استان پر ظرفیت دارد.

تونل کبیرکوه سبب تسهیل در عبور و مرور می‌شود

حاصلی از شهروندان شهرستان آبدانان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: گردنه‌های سخت گذر شهرستان آبدانان همواره مسیر طردد آبدانانی‌ها و سایر هم استانی است.

وی افزود: فصل زمستان برف و مه  این مسیر را به یک مسیر پرخطر تبدیل کرده که با احداث تونل کبیر کوه هم باعث راحتی مردم و همچنین توسعه استان ایلام می‌شود.

جاده قاضی‌خان به بدره سبب افزایش رونق اقتصادی می‌شود

باباخانی از شهروندان شهرستان بدره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: سال 1384 کلنگ پروژه ارتباطی جاده« قاضی خان» به شهرستان بدره به زمین زده شده و با توجه به تاثیرگذاری این پروژه بر ایمنی تردد، افزایش رونق اقتصادی دو شهرستان بدره و سیروان به رغم وعده‌ها در مرحله حرف باقی مانده و تاکنون نتیجه‌ای برای مردم در پی نداشته است.

راه سازی تنگه کافرین دارای اهمیت است

وی افزود: تنگه کافرین در شمال شهر بدره قرار دارد و رودخانه‌ای در این تنگه جریان دارد که پس از عبور از آن در شمال تنگه به رودخانه سیمره می‌ریزد و همچنین آثاری از معماری صخره‌ای دوران پیش از تاریخ در این تنگه به چشم می‌خورد که نشان از قدمت و اهمیت تنگه دارد که احداث راه دسترسی به این آثار طبیعی و می‌تواند بسیار برای مردم و گردشگران مفید باشد.

لزوم تکمیل پروژه چهار خطه کردن محور ایلام- مهران

بیژن‌پور از شهروند ایلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: در ایام اربعین شلوغی و ازدحام جاده به حدی است که در پاره‌ای از اوقات این جاده محور ایلام- مهران یک طرفه می‌شود، بنابراین چهارخطه کردن این محور کاملاً ضروری است.

وی افزود: ظرفیت این جاده گنجایش این همه تردد در ایام خاص سال مثل اربعین را ندارد، هرچند در سال‌های اخیر بخش‌های زیادی از پروژه چهارخطه شده ولی هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده است.

افزایش فعالیت‌های اقتصادی به دنبال رسیدن خطوط راه آهن

بیژن‌پور در خصوص خطوط ریلی و راه آهن استان گفت: سال‌هاست که مردم استان ایلام چشم انتظار رسیدن خطوط راه آهن به استان هستند؛ با به حرکت درآمدن قطار بر روی ریل‌های استان ایلام، فعالیت‌های اقتصادی نیز به طور چشمگیری رونق خواهند یافت و می‌توان شاهد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، در استان پر ظرفیتی مثل ایلام بود.

تونل کبیرکوه تا پایان دولت زیر بار ترافیک می‌رود

یعقوبیان روابط عمومی راه و شهرسازی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: حفاری تونل کبیر کوه به پایان رسیده است و تا پایان دولت، عبور موقت از آن برقرار خواهد شد؛ برای تهویه، روشنایی، لاینیگ آن هزینه‌های شامل می‌شود و تا پایان دولت زیر بار ترافیک خواهد رفت.

تونل کبیرکوه برای تکمیل نیازمند اعتبار است

وی افزود: برای پرداخت مطالبات پیمان کاران پروژه  100 میلیارد تومان قول داده شده است که تامین اعتبار شود ولی همچنان باز برای پیشرفت تهویه، روشنایی و لاینیگ آن به اعتبار زیادی احتیاج است.

پروژه قاضی خان بهمن ماه به بهره برداری می‌رسد

روابط عمومی راه و شهرسازی ایلام گفت: پروژه قاضی خان- بدره در مرحله آخر است و تا بهمن ماه افتتاح خواهد شد.

14 کیلومتر از محور چهار خطه کردن ایلام- مهران باقی مانده است

وی ادامه داد: از محور چهار خطه ایلام- مهران تنها 13 کیلومتر باقی مانده؛ قسمتی از مسیر کنچاچم، تونل ششم و تونل راه کربلا هنوز تکمیل نشده اما حفاری تونل‌ها تمام شده و تهویه روشنایی، لاینیگ آن باقی مانده؛ تونل‌ها دارای پروسه‌ زمان بر و پرهزینه هستند اما تا پایان دولت به بهره برداری خواهد رسید.

خطوط ریلی راه آهن نیازمند اعتبار است

روابط عمومی راه و شهرسازی گفت: خطوط ریلی راه آهن ایلام نزدیک به 75 کیلومتر است که از این 75 کیلومتر 17 کیلومتر آن از سمت اسلام آباد به ایلام احداث شده؛ این پروژه تازه به مرحله اجرایی رسیده است و اعتبار زیادی لازم دارد و در حال پیشرفت است.

تکمیل راه سازی تنگه کافرین نیازمند اعتبار است

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تأمین نیاز تأسیسات گردشگری در منطقه ساحلی رماوند در حاشیه سد سیمره شهرستان بدره سه پروژه زیر ساختی داشتیم که یکی از پروژه‌ها راه دسترسی به تنگه کافرین است.

وی افزود: تقریبا 1300 متر است و فاز اول راه دسترسی تعریف شده و به مرحله اجرایی رسیده و تکمیل شده است ولی هنوز آسفالت نشده؛ فاز دوم فعلا به دلیل مشکلات مالی تعریف نشده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: مشکلی که در تنگه کافرین وجود دارد تراز سطح آب است که در بعضی از فصول سطح آب بالاتر و از آنجا که طرح گردشگری ما سیار است و بایستی جابه جا شود به همین دلیل نتوانستیم بیشتر از آنچه که انجام شده راه دسترسی را ادامه دهیم چون به زیر آب می‌رود و تخریب می‌شود.

وی ادامه داد: تا تراز 730 آب، راه ساخته شده است که نیاز به آسفالت دارد که در فاز دوم راه آسفالت نیز خواهد شد؛ برای فاز دوم برآورده‌های هزینه انجام شده و منتظر سرمایه‌گذاران هستیم که با آن نیز موافقت شده است اما کارهای اداره‌ی آن طول خواهد کشید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سرمایه‌گذاران که ثابت شوند؛ مطمئنا بقیه زیرساخت‌ها نیز برای تنگه کافرین از جمله برق رسانی آن نیز انجام خواهد شد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول