اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

مدیر شبکه افق: نتایج بانک سوژه جشنواره عمار سال‌ها بعد مشخص می‌شود

مدیر شبکه افق و داور یازدهمین جشنواره عمار گفت: راه‌اندازی بخش ثبت سوژه «فصه ما»، کار اقدام پسندیده و درستی است، نه فقط در مستند، بلکه در سینما اولین قدم برای تولید یک اثر خوب، انتخاب سوژه درست، ارزشمند و بکر است.

مدیر شبکه افق: نتایج بانک سوژه جشنواره عمار سال‌ها بعد مشخص می‌شود

سلیم غفوری، مدیر شبکه افق و داور یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش «نهضت جهانی مستضعفین» در گفت وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: تنوع آثار حاضر در این بخش خوب بود یعنی به لحاظ جغرافیایی راجع به قره باغ، کشمیر، آمریکا، سوریه، عراق و...، در این دوره، اثر داشتیم. مثلاً در حوزه سوریه، سال های گذشته بیشتر کارها یا در حوزه مقاومت بود یا راجع به تبعات انسانی جنگ تولید شده بود، اما امسال دو کار تحلیلی هم داشتیم که به علل و عوامل وقوع بحران و جنگ سوریه پرداخته بود که به نظرم جزو رویکردهای مغفول سال‌های گذشته راجع به بحران سوریه و ظهور و بروز تکفیری‌ها در منطقه بود.

وی تاکید کرد:  مجموعا اینکه به لحاظ موضوعی امسال جشنواره از تنوع خوبی برخوردار بود به لحاظ ساختاری هم تبعاً مانند همه جشنواره‌ها برخی آثار از لحاظ ساختاری از قوت بیشتری برخوردار بودند و برخی به لحاظ ساختاری معمولی‌تر بودند یعنی هم اثر خوب داشتیم و هم اثر متوسط.

غفوری یادآور شد: فیلمسازانی که به جشنواره عمار اثر می‌فرستند، از همان دوره‌های ابتدایی در عمار حضور داشته‌اند و امسال که یازدهمین دوره است،  برخی‌ها شاید هفت هشت دوره به طور ثابت در این جشنواره شرکت داشتند، اگر اولین کارهای اینها با کار کنونی‌شان قیاس شود، می‌توان رشد فنی و کیفی را در این آثار مشاهده کرد.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم بگوییم چه چیزی در آثار بچه‌ها مقداری مغفول است، روایت کامل­تر و قصه­گوتر از افراد است. شاید این نوع فیلمسازی یعنی مستندسازی­ای که یک روایت قصه­گو از یک شخصیت، یک خانواده یا غیره است کمتر به چشم می‌خورد. البته یکی دو اثر تلاش کرده بودند به این سمت بروند.

مدیر شبکه افق درباره آنلاین شدن اکران‌های جشنواره عمار بیان کرد: قاعدتا اگر جشنواره در سالن یا در فضای واقعی و عینی برگزار شود شور و نشاط آن بیشتر است، قابلیت تبادل نظر بین سازندگان ایجاد می‌شود و فضای رشدی به وجود می آید و پاتوقی برای تولیدکنندگان برای ایجاد تعاملات مناسب است، با آنلاین شدن جشنواره، این فضای تعامل بین فیلمسازان را از دست داده‌ایم، اما وقتی در چنین وضعیتی قرار می‌گیریم باید تدبیر کنیم و بهترین تدبیر همین بود که فیلم‌ها به شکل برخط اکران شود و گفتگو بین فیلمسازان در قالب برنامه تلویزیونی تجلی پیدا کند و بخشی از آن جبران شود.

غفوری با اشاره به راه‌اندازی سایت «قصه ما» توسط جشنواره عمار برای ثبت سوژه‌های مردمی اظهار داشت: اصل این کار اقدام پسندیده و درست است، نه فقط در مستند، بلکه در سینما اولین قدم برای تولید یک اثر خوب، انتخاب سوژه درست، ارزشمند و بکر است؛ با ایجاد این بانک ایده، سازندگان می‌توانند از آن بهره ببرند و حتماً این اقدام پسندیده و ارزشمند است و نتایج آن در سالهای بعد خود را نشان خواهد داد. مثلاً از هزار ایده‌ای که الان ثبت شده است فرض کنیم ۱۰ درصد آن، ایده‌هایی باشند که قابلیت تصویری شدن و تولید سینمایی را داشته باشند، این یعنی صد کار خوب و این حتما می‌تواند به دوستان فیلمساز در بخش‌های مختلف کمک کند.

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، براساس اعلام دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، از ۱۱ تا ۱۹ دی‌ماه، آثار منتخب جشنواره در بخش‌های «مستند»، «داستانی»، «پویانمایی»، «نماهنگ»، «فیلم ما» و «کلیپ و موشن‌گرافیک»، از طریق سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir  به نمایش درمی‌آیند. تماشای این آثار که به مدت 24ساعت در سایت، نمایش داده می‌شود، بدون هزینه حق اشتراک و رایگان است و اینترنت مصرفی هم برای مخاطبان نیم‌بها حساب می‌شود.

ویژه برنامه تلویزیونی یازدهمین جشنواره عمار نیز در ایام برگزاری آن، هر شب ساعت 21 از شبکه افق به روی آنتن می رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول