اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

آلودگی هوا را از رو ببریم/تنباکوی جدید چه بلایی سر ما می آورد؟

به دلایل مختلفی این روزها هوا آلوده است. آنقدر که با چشم غیرمسلح و با ساده ترین دوربین تلفن های همراه هم می شود سرخ و خاکستری بودن این هوای وارونه و آلوده را دید و ثبت کرد. حالا چه کار باید انجام داد تا از شر این آلودگی در امان ماند؟

آلودگی هوا را از رو ببریم/تنباکوی جدید چه بلایی سر ما می آورد؟

 گروه خانواده؛ نعیمه جاویدی: ارتباط بین آلودگی هوا و تهدید سلامت ما چنان زیاد است که سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را «تنباکوی جدید» معرفی کرده و هشدار جدی داده. دلیل این توصیف روشن است؛ مرگ بیش از 8 میلیون نفر در دنیا بر اثر عوارض آلودگی هوا از تعداد فوتی های ناشی از استعمال دخانیات هم عبور کرده. حالا این روزها که با کرونا دست به گریبانیم و این ویروس ریه را به شدت مورد حمله قرار می دهد، چه طور می توانیم به فکر خودمان باشیم و سلامتی خودمان را در برابر آلودگی هوا و عوارض آن بهتر حفظ کنیم؟ چه طور می توانیم آرامش ذهنی و تغذیه بهتری داشته باشیم؟ این مطلب چکیده ای در همین راستاست.

این اتاق گرم، آن اتاق سرد

اولین قدم ساده را می توان از خانه برداشت. این روزها در خانه لباس گرم بیشتری بپوشیم و درجه بخاری را کم کنیم. اگر عضوی از اعضای خانواده سیگار می کشد، تشویقش کنیم تعداد نخ های مصرفی رزانه را دست کم این ایام کمتر کند. کمتر اسپری و مواد دود دار مثل اسپند استفاده کنیم. شعله های اجاق گاز یا سماور بی دلیل و فقط برای گرم نگه داشتن آب گرم روشن نماند. برای گرم نگه داشتن خانه درب اتاقی که استفاده کمتری داریم و فلکه پکیج یا بخاری آن را ببندیم. دریچه های کولر و منافذ را هم تا جایی که امکان دارد بپوشانیم.

بیماری روحی و رفتاری

آلودگی هوا فقط به جسم ما آسیب نمی زند بلکه روی روح و رفتار ما هم اثر منفی می گذارد. آلودگی هوا یعنی رسیدن کمتر اکسیژن به مغز. بنابراین مستعد افسردگی، پرخاشگری، بهانه گیری، خستگی و زودرنجی می شویم. از طرفی بنابه شرایط کرونایی و آلودگی هوا باید بیشتر در خانه بمانیم. بنابراین کم تحرک و بی حوصله می شویم. تمرکز ما پایین می آید و دچار فراموشی های لحظه ای هم می شویم. چاره تصفیه هوای خانه، نرمش سبک و انجام بازی هایی مثل منچ و جدول حل کردن است تا هم سر حوصله بیاییم هم مغز به عملکرد عادتی تر برگردد. ساعت خواب و غذا هم منظم باشد. این ها احتمال ابتلا به آلزایمر در بزرگسالی را هم کم می کند.

جان جنین در خطر است

بانوان باردار هم نباید در روزهایی که هوا آلوده است از منزل بیرون بیایند. به خصوص بانوانی که در سه ماه اول هستند یا 5 هفته پایانی بارداری. آلودگی هوا خیلی بیشتر از آنچه فکر می کنیم روی جنین اثر می گذارد چون سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. حتی می تواند فشار و قند خون افراد آسیب پذیر را تحت تاثیر قرار بدهد. مشکلات تنفسی و نرسیدن اکسیژن کافی به مادر و جنین هم جای خود دارد. سوزش چشم، بینی، گلو، حساسیت، آسم، تاری دید، سرگیجه، خستگی، سردرد، سوزش پوست، اختلالات دستگاه عصبی و انباشتگی سینوس‌ها و حس سنگینی و درد در قفسه سینه علائمی است که به دنبال حضور در فضای باز و تنفس هوای آلوده ایجاد می شود.

ریه ها زود پیر می شوند!

ریه تنها دستگاه بدن انسان است که به طور کامل و مستقیم در ارتباط با هواست. برای همین تاثیر آلودگی روی ریه افراد بیش از بقیه اعضا و اندام ها خواهد بود. آلودگی هوا زحمت تصفیه هوا برای ریه را بالا می برد. کار مضاعفی به آن تحمیل می کند. سلول ها در برابر آلاینده ها فرتوت و پیر می شوند. این موضوع ممکن است در صورت تکرار و دراز مدت ما را به عارضه های ریوی و تنفسی دچار کند. به خصوص این روزها که کرونا ریه را مورد حمله قرار می دهد، آسیب دیدن ریه های ما با آلودگی ها می تواند اتفاق ناخوشایندی باشد.

سفره شفا برای روزهای آلوده

اگر کسی می پرسد موقع آلودگی هوا چه بخورم چه نخورم؟ اتفاقاً سئوال خوبی می پرسد. تحقیقات حاکی از این است که بعضی غذاها و نوشیدنی ها می توانند به عملکرد کیسه های هوا و لوله های تنفسی کمک کند. در واقع مسیر تنفسی ما را آب و جارویی بزنند و مواد شمیایی و مضر ناشی از آلودگی هوا را تا حدی دفع کنند. داشتن برنامه غذایی سالم و منظم مهم است. منابع غذایی حاوی ویتامین E را می توان یکی از بهترین های تغذیه هنگام آلودگی هوا دانست. گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و داشتن این ویتامین عالی هستند. اگر روزهای معمولی از روغن های دیگر برای پخت و پز استفاده می کردیم روزهایی که هوا آلوده است حتما روغن زیتون را در فهرست آشپزی مان قرار بدهیم حتی سالاد را بیشتر از معمول با روغن زیتون و لیموی تازه مزه دار کنیم تا همه افراد خانواده از آن مصرف کنند. اگر بوی آن خوشایند نیست نوع بی بوی آن هم در بازار وجود دارد.

سیب بخوریم؛ دافع سرب

سبزیجات تازه بخوریم. سیب زمینی، هویج، شلغم، چغندر وبقیه محصولاتی که غده ای هستند را قبل از پختن خرد کنیم و 20 دقیقه در آب سرد بگذاریم تا نیتراتی که از خاک ممکن است جذب کرده باشد وارد آب شود. وجود ماده ای به نام «پکتین» در سیب، سرب را از بدن دفع می کند. هر قدر مصرف سیب در طول روز بیشتر باشد، برای کاهش عوارض آلودگی هوا بهتر است. پرتقال، لیمو، گریپ فروت، هویج، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، انواع کلم، گوجه‌ فرنگی و غلات سبوس ‌دار هم تا حدی این خاصیت را دارند. اسید های چرب امگا 3 در بذر کتان هم احتمال ابتلا به آسم را کاهش می دهد. مقداری از بذر را به صورت پودر در غذاها مثل سوپ و سالاد استفاده کنیم. سیر و پیاز هم آنتی اکسیدان های قوی هستند که اثر مهمی در کاهش خطر رادیکال های آزادی که از هوا وارد بدن می شوند، دارند.

سفره مرگبار روزهای آلوده

اما باید از مصرف چه موادغذایی خودداری کرد؟ غذاهای پرچرب به خصوص چربی اشباع غذاهای پر پروتئین فست فودها و غذاهای آماده اصلاً مفید نیستند. موادغذایی حاوی مواد نگه دارنده مثل چیپس، پفک و انواع کنسرو را هم دست کم در این ایام فراموش کنیم. مصرف شیر و لبنیات پرچرب تحریک کننده بیماری ریوی است. اسیدهای چرب اشباع لبنیات پرچرب سیستم ایمنی بدن را ضعیف‌ می کند و البته عوارض مشخصی مثل چاقی هم دارد. این ایام شیر و لبنیات کم چرب استفاده کنیم.  

اکسیژن ساز گیاهی خانگی

وقتی هوا آلوده است و فتوسنتز  گیاهان هم به کمترین حد رسیده چاره چیست؟ بعضی انواع گیاهان هستند که طبق تحقیقات برخی نهادها ثابت شده نقش خوب و موثری در تأمین اکسیژن دارند. استفاده از این گیاه ها با توجه به سبک زندگی آپارتمانی خیلی مفید است. برای هر ۳۰ مترمربع، دو تا سه گلدان با ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ سانتی متری توصیه می شود تا اکسیژن رسانی کنند و آلاینده ها را جذب و دفع. گیاه «عنکبوتی» با سرعت رشد بالا، «دراسنا» گیاهی پرطرفدار، «پتوس طلایی» تصفیه کننده موثر گیاهی، «آرکا» گیاه زیبا،«گل داوودی» جاذب آمونیاک و «نخل بامبو» گیاهان شناخته شده ای هستند. البته «پاپیتال» گیاهی همیشه سبز، «فیکوس»، «آگلونما»ی محبوب و «اسپاتی فیلوم» هم پرطرفدار و جاذب آلاینده های هوا هستند.

دمنوش مناسب هوای آلوده

طب سنتی چه طور کمک می کند تا روزهای سخت آلودگی هوا را بگذرانیم؟ می‌ توانیم دمنوش آویشن، لیموعمانی وعسل بنوشیم. هم آرامبخش است هم تصفیه کننده ریه و خون. دمنوش گل گاوزبان و سنبل‌الطیب هم به آرامبخش گیاهی معروف است. همچنین از گرفتگی عروق قلب در هوای آلوده پیشگیری می ‌کند. خون را رقیق و گردش خون را بهبود می بخشد. نوشیدن آب در طول روز باعث تقویت کلیه‌ ها و دفع سموم از بدن می شود و مصرف یک فنجان عرق کاسنی و شاتره در روزهای بسیار آلوده هم کمک حال بسیار خوبی برای بدن است. حالت خواب آلودگی و سوزش پوست را رفع می کند. دمنوش عناب در رفع التهاب و پاکسازی کلی بدن موثر است. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خون ساز است. نعناع هم یک گیاه محبوب برای درمان بیماری‌های تنفسی است. «منتول» نعناع، عضلات صاف دستگاه تنفسی را شل و تنفس را راحت ‌تر می کند.

این باران سمی است

وقتی بعد از چند روز آلودگی هوا باران می بارد، چه کار باید کرد؟ ذرات معلق و آلاینده‌ هایی در هوا هست که با بارش باران و برف با هوای تنفسی مخلوط و فرد با استنشاق آن دچار تنگی نفس می ‌شود. بیماران قلبی و عروقی همچنین افراد دارای مشکلات تنفسی و آسم هنگام بارش باران بعد از یک دوره آلودگی هوا در فضای باز تردد نکنند. بقیه افراد هم حتما از چتر و ماسک غافل نشوند.

/انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول