اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

اختصاص ۹۱ میلیارد تومان اعتبار برای احداث دستگاه زباله سوز رشت

در سال ۹۲ در خصوص احداث دستگاه زباله‌سوز قراردادی با یک ‌شرکت منعقد و تا سال ۹۸ هیچگونه اقدامی صورت نگرفته و به گفته معاون عمرانی استانداری گیلان در همان سال ۹۸ مبلغ ۱۱۹ میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت پسماند به گیلان تخصیص و ۹۱ میلیارد تومان به دستگاه زباله‌سوز تعلق گرفت.

اختصاص ۹۱ میلیارد تومان اعتبار برای احداث دستگاه زباله سوز رشت

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، همگان استان گیلان را به سرسبزی و جنگل‌های انبوه شناخته و این جاذبه‌های طبیعی هرساله گردشگران بسیاری را جذب دیارمیرزا می‌کند.

گیلان به جنگل‌های هیرکانی، جنگل سراوان و گیسم معروف بوده و به زیبایی‌های گیلان می‌افزاید ولی وجود انباشت زباله و پسماند تمام این نعمت‌های طبیعی را به زشتی مبدل کرده و به سر زبان‌ها افتاده است.

انباشت زیاد زباله و پسماند در غرب، شرق و مرکز استان و عدم مدیریت صحیح در طی سالیان گذشته بارها و بارها از سوی مسؤولان مربوطه و این امر مشکل پسماند در گیلان را به یک‌امر جدی و حتی تهدید آمیز برای محیط زیست تبدیل کرده است.

معضل پسماند و رهاسازی و انباشت زیاد آن در گیلان به دلیل عدم آموزش‌های لازم و تدوین برنامه‌های دقیق برای مردم بسیاری از شهرستان‌ها به ویژه تالش، لنگرود و رشت بسیار دردناک و تامل برانگیز است زیرا در طی این مدت زمان انواع بیماری‌های پوستی و حتی گوارشی برای مردمان آن مناطق به وجود آمده و باید فکری اساسی برای آن اندیشیده شود.

به گفته معاون امور عمرانی استانداری گیلان از سال ۹۷ حل  مشکل پسماند گیلان در دستور کار دولت برای استان‌های شمالی قرار گرفته و به همین منظور طرح جامع مدیریت پسماند استان تصویب و هفت پهنه برای مدیریت پسماند در غرب شرق و مشرق استان تعیین شد.

یکی از دغدغه‌های کارشناسان حوزه محیط زیست عدم مدیریت صحیح پسماند در مراکز دفع بوده و طبق گفته‌های علی اوسط اکبری مقدم در گیلان روزانه دو هزار تا دو هزار و ۲۰۰ تن زباله تولید و اکثر به طور مستقیم وارد مراکز دفع شده و در آنجا به دلیل عدم مدیریت صحیح شیرابه به رودخانه و مزارع مردم وارد می شود. 

در خصوص مدیریت صحیح پسماند در گیلان در سال ۹۲ قراردادی با یک ‌شرکت در خصوص احداث دستگاه زباله سوز منعقد و بر اساس اطلاعات داده شده توسط معاون امور عمرانی استانداری گیلان بعد از انعقاد قرار با این شرکت در سال ۹۲ و از آن سال اقدامی نشده و در سال ۹۸ مبلغ ۱۱۹ میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت پسماند به گیلان تخصیص و ۹۱ میلیارد تومان به دستگاه زباله سوز تعلق گرفت و اکنون ۱۴ درصد تجهیزات وارد رشت شده و فوندانسیون سوله زباله‌سوز هم به اتمام رسیده است‌

به گفته اوسط مقدم در شهرستان تالش هم اقدامات خوبی در خصوص مدیریت پسماند مثل مرکز پردازش زباله انجام و روزانه ۲۵۰ تن زباله در آن پردازش و با پیگیری های صورت گرفته سوله آن تامین و با تامین اعتبار تجهیزات به زودی نصب می‌شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول