اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

راه‌اندازی بیش از ۴۵ دپارتمان تخصصی در کشور/ ۱۵۰۰ واحد آموزش جوارکارگاهی ایجاد می‌شود

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ یک‌هزار و ۵۰۰ واحد آموزش جوارکارگاهی و بین‌کارگاهی در شرکت شهرک‌ها و مراکز صنعتی ایجاد می‌شود، گفت: ایجاد بیش از ۴۵ دپارتمان تخصصی جدید در کشور در حال نهایی شدن است.

راه‌اندازی بیش از ۴۵ دپارتمان تخصصی در کشور/ ۱۵۰۰ واحد آموزش جوارکارگاهی ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علی اوسط‌هاشمی پیش از ظهر امروز در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان سمنان اظهار کرد: حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سال در دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای شرکت می‌کنند و در حال حاضر ۶ هزار و ۴۰۰ رشته استاندارد در کشور آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰ واحد جوارکارگاهی در کشور فعالیت دارند که افراد زیرنظر مدیرعامل و خط تولید به مهارت رو می‌آورند، افزود: تا سال ۱۴۰۰ یک‌هزار و ۵۰۰ واحد جوار کارگاهی و بین کارگاهی در شرکت شهرک‌های صنعتی و یا جوار کارگاه‌ها و مراکز صنعتی ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیان کرد: گواهینامه آموزش فنی و حرفه‌ای در جهان پذیرش می‌شود و در بیش از ۷۰ کشور جهان اعتبار دارد؛ استاندارد این سازمان بر اساس ایسکو ۲۰۰۸ و موردتوافق جهان است.

اوسط‌هاشمی ادامه داد: تنها سازمانی که گواهینامه مهارت آن در جهان برد دارد و معتبر است، سازمان آموزش و فنی حرفه‌ای است که افراد اختیار دارند در انتخاب‌ها از اطلاعات کافی برخوردار باشند تا مسیری که انتخاب می‌کنند، برایشان مفید واقع شود.

وی اضافه کرد: هر کسی در آزمون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای شرکت کند و مهارتش محرز شود، می‌تواند از گواهینامه این سازمان بهره‌مند شود؛ هیچ نیروی بامهارتی در شرکت‌ها تعدیل نمی‌شود و رقابت برای جذب او به قیمت وجود دارد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: در حال حاضر ۱۷ دپارتمان زیرنظر این سازمان در کشور  فعالیت دارند که نقش اصلی را در تربیت مربیان ایفا می‌کنند؛ دپارتمان‌های مختلف ازجمله دپارتمان بندری و دریایی را برای نخستین بار در کشور ایجاد کردیم.

اوسط‌هاشمی با بیان اینکه  همچنین دپارتمان‌های تخصصی در استان‌های مختلف ازجمله ایلام، سیستان و بلوچستان، لرستان و ... ایجاد شد، افزود: به طور مثال دپارتمان‌ ملی عشایر در لرستان ایجاد شد.

وی با بیان اینکه ما نیازمند ایجاد این مراکز هستیم، ادامه داد: استانداران سراسر کشور فصل جدیدی را برای مهارت‌آموزی گشوده‌اند و ایجاد بیش از ۴۵ مرکز دپارتمان جدید در حال نهایی شدن است.

ایجاد دپارتمان گردشگری در شاهرود

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: در دهه فجر امسال هم پارک اقتصاد دیجیتال در سمنان راه‌اندازی می‌شود و برای ایجاد مرکز دپارتمان گردشگری در شاهرود به توافق رسیده‌ایم.

اوسط‌هاشمی عنوان کرد: امروز به دپارتمان هوش مصنوعی می‌اندیشیم و در کردستان نیز مرکز تخصصی و دپارتمان بورس را راه‌اندازی کردیم.

وی تأکید کرد: اگر به همان اندازه که به گرفتن مدرک اهمیت می‌دادیم؛ نگاه مردم معطوف به مهارت‌آموزی می‌شد، امروز دارای نیروهای ماهر و توانمند بیشتری بودیم که البته به این معنی نیست که علم و دانش را نقد کنیم؛ اگر به همان نسبت به ارزش مهارت توجه می‌شد، امروز کمتر از بیکاری و عدم دستیابی به نیروی ماهر سخن می‌گفتیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: امروز کارآفرینان می‌گویند که دسترسی به نیروی کار ماهر سخت است و هر تحصیل‌کرده‌ای که به ما مراجعه می‌کند، با بدیهی‌ترین اصول فنی کار آشنایی ندارد و پیامش این است که هم نظام آموزشی ما نیاز به تحول دارد و هم باید نیروی کار بیشتر به مهارت اهمیت دهد و مهارت‌آموزی باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

اوسط‌هاشمی ادامه داد: اعطای وام به افراد با مهارت صورت می‌گیرد و افرادی که دارای مهارت هستند، می‌توانند در آزمون ادواری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای شرکت کنند و مهارتشان موردسنجش قرار گیرد و اگر مهارت آنها محرز شد، به آنها گواهینامه تعلق می‌گیرد و با گواهینامه می‌توانند برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: هر کسی دغدغه پیری کشور را دارد، باید به دنبال ایجاد شغل و مهارت برای جوانان باشد و به این مهم بیشتر توجه کند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیان کرد: بیماری کووید ۱۹ یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل را ضعیف و از مسیر خارج کرد و دولت موظف به پرداخت بیمه بیکاری و حقوق شد؛ از شیوع این بیماری این درس را گرفتیم که زیرساخت‌ها را باید بر اساس پدیده‌ها تغییر دهیم.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول