اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

علما متاثر از فقه شافعی نقش بسزایی درتحول تمدن اسلامی داشته‌اند

نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: علما و بزرگانی که متاثر از فقه و نظر شافعی بودند نقش بسزایی درتحول علوم و پیشرفت تمدن اسلامی داشته‌اند.

علما متاثر از فقه شافعی نقش بسزایی درتحول تمدن اسلامی داشته‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی در نخستین کنفرانس ملی «شافعیان در گستره تمدن ایران اسلامی» که به میزبانی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهارداشت: اگر ما به نقش علما و مورخانی که درمکتب شافعی در گستره ایران اسلامی بپردازیم، شاهد شخصیت‌ها و بزرگان زیادی در اقصی نقاط ایران اسلامی هستیم.

وی گفت: علما و بزرگانی که متاثر از فقه و نظر شافعی بودند نقش بسزایی درتحول علوم و پیشرفت تمدن اسلامی داشته‌اند که از آن جمله می‌توان جناب محمد بخاری که در شرق زندگی می‌کرد و از دانشمندانی بود که متاثر از فقه و نظر امام شافعی بود نام برد و در این طرف حاکم نیشابوری که از منطقه نیشابور بودند و دارای آثاری نفیس و قطور و قوی است که خود حاکم نیشابوری نیز گرایش صوفیانه داشته است و امروز در این منطقه گرایش صوفیانه  تقریبا می توان گفت درمذهب شافعی حرف اول را می‌زند.

نماینده ولی فقیه در کردستان خاطرنشان کرد: علاءالدوله سمنانی و ابراهیم خواص از دیگر دانشمندان و شاعران مکتب طریقت بودند، ابراهیم خواص از مشایخ صوفیه روزگار خود بود که در شهر ری اقامت گزید و در این شهر درگذشت و در برج طغرل به خاک سپرده شد.

وی  به نقش خطیب بغدادی در گستره فقه شافعی نیز اشاره کرد و افزود: خطیب بغدادی یک رجال تراز اول بوده که تعبیر حافظ دنیا به وی داده بودند ایشان چقدر حدیث و احوالات رجال با کلی استاد به خاطر و نظر داشته است که از وی به عنوان یک شافعی متعصب نام برده اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورذهبی به نقش و تاثیرگذاری فقه شافعی در دین اسلام اشاره کرد و گفت: فقه شافعی در تاریخ، حدیث، رجال و تاثیرگذاریش در تصوف در تمدن و گستره آن کاملا مشخص و پیداست و تمایلات این افراد که شافعی و تصوف بودند آنقدر در تقریب بین تشیع و مذهب شافعی موثر بوده‌اند که حتی بعضی از آنها را به عنوان تشیع مورد اتهام قرار می‌گرفتند و اینها افرادی  بودند که در این گستره ایران اسلامی وصلت ایجاد کردند.

نماینده ولی فقیه در پایان خاطرنشان کرد: خداوند توفیق دهد که ماهرچه بیشتر در ایجاد وحدت و تقریب و ارائه چهره دین اسلام موفق باشیم.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول