اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اولتیماتوم نمایندگان اصفهان به وزارت نیرو برای حل مشکل زاینده‌رود/ ستاد احیا فوراً با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شود

گروهی از نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در دومین شورای آب‌بران شهرستان‌های غرب و شمال اصفهان گفتند: پیش از بروز فاجعه زیست‌محیطی در استان اصفهان، ستاد کشوری احیای زاینده‌رود را باحضوررئیس جمهور یا معاون اول، اعضای دولت و نمایندگان مجلس تشکیل تا زاینده‌رود در حال مرگ دوباره احیا شود.

اولتیماتوم نمایندگان اصفهان به وزارت نیرو برای حل مشکل زاینده‌رود/ ستاد احیا فوراً با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از برخوار، نمایندگان مردم شاهین‌شهر و میمه و برخوار، خمینی‌شهر، فلاورجان، مبارکه، لنجان، شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی  ظهر امروز در دومین شورای آب‌بران شهرستان‌های غرب و شمال استان اصفهان، نمایندگان تشکل‌های کشاورزی ، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و استانداری اصفهان به میزبانی فرمانداری برخوارشرکت کردند.

در این جلسه که چهار ساعت ادامه یافت، نمایندگان کشاورزان نظرات و نگرانی‌های خود را درباره وضعیت کم‌آبی، خشک‌سالی و پرداخت نشدن خسارت به آنان بیان کردند و مدیرانی از سازمان جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و استانداری اصفهان توضیحاتی دادند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس که دبیر دومین شورای آب بران غرب شمال این استان بود، اظهار کرد: ستاد کشوری احیای زاینده‌رود که قرار بود با حضور تعداد از اعضای دولت و نمایندگان مجلس تشکیل شود به اغماء رفته و به احیای دوباره نیاز دارد.

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی خاطرنشان کرد: نتایج دومین شورای آب بران به میزبانی شهرستان برخوار، ۱۷ مصوب دارد که به‌زودی در جلسه با حضور استاندار و برخی از مدیران کل استان اصفهان پیگیری خواهد شد؛ علاوه بر این نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز این مصوبات را در جلسه‌ای در حاشیه برنامه‌هایشان در خانه ملت ، گروهی، پیگیری کشوری خواهند کرد.

وی با تشریح این مصوبات، وضعیت محیط زیست استان اصفهان را به علت خشک شدن زاینده‌رود و تالاب گاوخونی خطرناک ارزیابی کرد وخواستار آن شد که کارگروهی نظیر کارگروه احیای دریاچه ارومیه برای زاینده‌رود نیز تشکیل شود تا پیش از آن‌که جمعیت 5 میلیونی این استان به فاجعه بی‌آبی، تعطیلی بخش مهمی از بخش کشاورزی، کاهش تولیدات بخش صنعت و هجوم ریز گردها دچار شود زاینده‌رود دوباره احیاء شود.

عضو کمیسیون بخش کشاورزی مجلس تاکید کرد که علاوه بر پیگیری پرداخت خسارت ممنوعیت کاشت کشاورزان در سال‌های ۹۶ و ۹۷،  بیمه کشاورزان و نحوه محاسبه کارگاه‌های کشاورزی تا ۵ نفر باید به شرایط قبلی که به نفع کشاورزان بود برگردد.

نقدعلی تسریع در شفاف‌سازی حق آبه ها در بالادست و پایین‌دست زاینده‌رود، ارائه راهکار برای احیای آب خوان و حضور در جلسه‌های سازگاری باکم آبی استان اصفهان را از درخواست‌های نمایندگان آب بران این استان بیان کرد.

دبیر آب بران غرب و شمال زاینده‌رود بر برخورد با بی تدبیری‌های خرداد 99 که به کشاورزی بخش‌هایی از استان ضربه زد و تعیین الگوی کشت متناسب باکم آبی در استان اصفهان تأکید کرد.

وی به یکی از مصوبات شورای آب بران این‌گونه اشاره کرد که شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی این استان از هم‌اکنون برنامه‌های خود را در خصوص نحوه توزیع آب زاینده و وضعیت کشاورزی سال آینده به کشاورزان اعلام کنند.

نقدعلی  چاره‌جویی برای تغذیه زاینده‌رود، و نظارت دقیق بر برداشت آب از چاه‌های کشاورزی را از مصوبات دیگر دومین شورای آب بران شهرستان‌های غرب و شمال استان اصفهان ذکر کرد.

طوفان نمک از عوامل تهدیدکننده مرکز استان اصفهان است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نیز که میزبانی دومین شورای آب بران غرب و شمال زاینده‌رود را بر عهده داشت تصریح کرد: بخش وسیعی از اراضی نمک‌زار حبیب‌آباد و کمشچه در نزدیکی اصفهان اگر مهار نشود شهر تاریخی و جهانی اصفهان را تهدید خواهد کرد.

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی وضعیت دشت برخوار را بحرانی توصیف کرد و اظهار داشت: بر اساس نتایج کارشناسی زمین‌شناسی هرسال این دشت ۱۶سانتی‌متر فرونشست زمین دارد، سطح آب سفره‌های زیرزمینی به ۲۵۰ متر پایین رفته است و حق آبه ناچیزی هرسال از زاینده‌رود به کشاورزان دشت برخوار و بخش مرکزی شهرستان شاهین‌شهر و میمه اختصاص می‌یابد.

وی از وزرای نیرو و کشاورزی خواست به وظایف قانونی خود برای احیای زاینده‌رود و کشاورزی فلات مرکزی به‌خصوص شمال استان اصفهان عمل کنند که در غیر این صورت نمایندگان این استان قصور وزرا را در مجلس پیگیری خواهند کرد.

 پیگیری تحقیق و تفحص از وزارت نیرو توسط نمایندگان اصفهان

حجت‌الاسلام سیدناصرموسوی لارگانی نیز در این جلسه اظهار داشت: نمایندگان اصفهان در مجلس هفته آینده پیگیر تحقیق و تفحص از وزارت نیرو بابت کوتاهی در واگذاری حق آبه کشاورزان حاشیه زاینده‌رود و عدم پرداخت خسارت به آنان خواهند بود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی  این انتقاد را مطرح کرد که شرکت آب منطقه اصفهان 10 سال است که حق آبه کشاورزان را کامل نداده است، حال که کشاورزان درخواست حق آبه می‌کنند به آنان گفته می‌شود پول آب مصرف نکرده در بخش کشاورزی را پرداخت کنند تا آب به اراضی کشاورزی‌شان برسد.

وی اضافه کرد: مالیات به کشاورزی که چاه آب خود را به علت بی‌آبی روشن نکرده و آبی برای کشاورزی نداشته است تعلق نمی‌گیرد ؛ همچنین شرکت آب منطقه‌ای نباید ظرفیت برداشت آب چاه کشاورزان را حین تمدید پروانه بهره‌برداری از میزان مصوب شده کمتر کند.

کارشناسان و مسؤولان بخش آب برای تغذیه زاینده‌رود راهکار ارائه دهند

پروین صالحی هم درسخنان خود به نکته‌ای اشاره کرد که در جلسات آب بیش از آن‌که راهکارهای افزایش ظرفیت آب زاینده‌رود ارائه شود دائم درباره مقابله با برداشت‌های غیرمجاز از این رودخانه سخن گفته می‌شود.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت مشخص شدن تکلیف چاه‌های عمومی تأکید کرد و از سازمان جهاد کشاورزی خواست برنامه‌های جدید مقابله باخشکسالی و کشت مناسب باکم آبی را در اختیار کشارزان قرار دهد.

انتهای پیام/۶۳۰۹۸/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول