اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

لزوم توسعه طرح کشت گلخانه‌ای در درزوسایبان لارستان

جمعی از مدیران ارشد اقتصادی و کشاورزی فارس با سفر یک‌روزه به دهستان «درزوسایبان» از توابع بخش مرکزی لارستان، ضمن اتخاذ تصمیماتی، در تلاش هستند، کشت محصولات گلخانه‌ای و دامداری را در این خطه از استان فارس توسعه دهند.

لزوم توسعه طرح کشت گلخانه‌ای در درزوسایبان لارستان

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، طی سفر یک‌روزه جمعی از مدیران استانی، وضعیت کشاورزی و کشت گلخانه‌ای مورد رصد قرار گرفت.

روستای شهدادی که از توابع استان هرمزگان محسوب می‌شود، ۱۷ کیلومتر با دهستان «درزوسایبان» لارستان در استان فارس فاصله دارد.

در این سفر، مدیران پای صحبت جمعی از کشاورزان و تولیدکنندگان کشت گلخانه‌ای نشستند و به‌صورت کامل مراحل اجرایی کشت گلخانه‌ای را از زمان صدور مجوز تا زمان صادرات محصول را شنیدند که در ادامه این بازدیدها، تصمیمات خوبی در جهت توسعه کشاورزی و ایجاد کشت گلخانه‌ای در استان فارس به‌ خصوص در خطه لارستان گرفته شد.

بخشدار مرکزی لارستان با بیان اینکه بازدید از مجموعه کشت گلخانه‌ای روستای «شهدادی» استان هرمزگان با تأکید به  توانمندی‌ اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری روستاهای دهستان درز و سایبان لارستان و ضرورت بر تهیه سند توسعه این روستا صورت گرفته است، اظهار داشت: لازم است دستگاه‌های مرتبط استانی و شهرستانی  همکاری لازم برای توسعه طرح ارائه شده شهرک گلخانه‌ای و دامداری روستائی را تسریع کنند تا منطقه درز و سایبان لارستان نیز همچون روستای «شهدادی» به شهرک‌های گلخانه‌ای تبدیل شوند.

علی پیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تعامل و هماهنگی ایجادشده بین بخش‌های اجرایی و نهادهای مردمی در روستای درز و سایبان افزود: طی این مدت تلاش شده تا از یک‌سو هماهنگی بیشتری بین همه دستگاه‌های اجرایی دولتی در لارستان نظیر بخشداری، شورا، دهیاری شکل بگیرد و از طرفی نیز روند پیگیری امور در دستگاه‌های اجرایی در مرکز استان و لارستان به‌ درستی پیش رود.

وی با تأکید بر اینکه با هدف‌گذاری دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاران و ایجاد اشتغال روستایی در سفر تیم اقتصادی رفع موانع تولید به لارستان در چند ماه گذشته و ارائه ۲ طرح کشت گلخانه‌ای و مجتمع دامداری در منطقه محروم درزوسایبان بخش مرکزی لارستان توجه مسوولان به این مهم جلب شد، تصریح کرد: مشکلاتی در روند بهره‌برداری گلخانه‌ها توسط متقاضیان در این روستا وجود دارد که بخشی نیاز به آموزش، موضوعات ترویجی و نحوه کشت دارد که باید در این قسمت جهاد کشاورزی و نظام‌ مهندسی کشاورزی به‌ طور جدی ورود کنند.

بخشداری مرکزی لارستان با تأکید بر اینکه مجموعه کشت گلخانه‌ای «شهدادی و سرچاهن» حاجی‌آباد هرمزگان  یکی از قطب‌های بسیار ارزشمند گلخانه‌ای جنوب کشور محسوب می‌شود و الگوی مناسبی برای توسعه کشت گلخانه‌ای روستای درز و سایبان است، خاطرنشان کرد: روزانه تعداد زیادی از اهالی درزوسایبان، به‌ عنوان کارگر روزمزد به منطقه شهدادی مراجعه و با کمترین حقوق مشغول به فعالیت کشاورزی و بسته‌بندی هستند که طبق بررسی‌ انجام شده، بسیاری از مناطق و روستاهای دهستان درزو سایبان همچون دشت چغدویه حتی نیاز به نصب آب‌شیرین‌کن هم ندارند اما سازمان‌های متولی از جمله محیط‌ زیست و سازمان آب منطقه فارس در زمینهٔ صدور مجوز لازم سخت‌گیری‌ بی‌مورد می‌کنند.

وی با طرح این سؤال که چگونه در یک منطقه و یک دشت صدور مجوز برای نصب آب‌شیرین‌کن و راه‌اندازی گلخانه درصدها هکتار و ده‌ها حلقه چاه در استان هرمزگان بلامانع هست ولی در استان فارس و دشت هم‌مرز هرمزگان منطقه درزو سایبان این کار امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: جا دارد با فرآیند صدور مجوز استفاده از آب‌شیرین‌کن صنعتی و استفاده از تسهیلات کم‌بهره کشاورزی اقدام لازم توسط مسئولین استان فارس و شهرستان لارستان همانند استان هرمزگان برای کشاورزان منطقه کرد.

این مسوول با بیان اینکه احداث گلخانه نیازمند کار جهادی است ولی ترمزهای متفاوتی در مسیر سرمایه‌گذار است، تأکید کرد: باید اقدام مشترکی در تصمیمات بین دستگاه‌های اجرایی و سرمایه‌گذارهمچون استان هرمزگان باشد تا قابلیت اجرایی داشته باشد.

پیروز با اشاره به اینکه در منطقه لارستان شاهد کاهش بارندگی‌ها و تبخیر زیاد آب هستیم، گفت: کشت گلخانه‌ای به‌ عنوان روش جایگزین کشت سنتی باید در دستور کار باشد، چرا که برای احداث گلخانه‌ها استقبال خوبی در بخش مرکزی لارستان توسط کشاورزان و سرمایه‌گذاران وجود دارد به همین دلیل باید همه مسئولین از این طرح استقبال و به‌ عنوان نمونه در بخش مرکزی لارستان اجرایی شود .

بخشدار مرکزی لارستان یکی از مشکلات این بخش را موضوع اشتغال دانست و با بیان اینکه تقویت بنیه اقتصادی مردم منطقه یکی از چالش‌هایی است که بخشداری مرکزی با آن مواجه است، یادآور شد: حضور مسئولین استانی در این بازدید نقطه عطفی است که امید کشاورزان به تصمیمات اساسی و سرنوشت‌ساز مسئولین استان خواهد بود.

پیروز با اشاره به اینکه با ایجاد گلخانه در محیط روستاها به‌راحتی می‌توان برای کشاورزان و ساکنین روستایی اشتغال ایجاد کرد، ادامه داد: نمونه موفق آن را می‌توان در روستای شهدادی استان هرمزگان مشاهده کرد که محصولات در محیط‌های بومی و محلی تولید و حتی به کشورهای اروپایی، روسیه، ترکیه و حوزه خلیج‌فارس صادرات داشت.

وی با تأکید بر اینکه صادرات محصولات کشاورزی ضمن ارزآوری بسیار بالا برای کشور، می‌تواند درآمد ناشی از این اقدام را صرف معیشت خود مردم و رونق و آبادی توسعه و عمرانی روستا کرد، افزود: با ایجاد گلخانه‌های مقیاس کوچک‌تر در دیگر روستاها بخصوص آن دسته که ظرفیت گردشگری دارند می‌تواند بر جذابیت و استقبال آن افزوده شود.

بخشدار مرکزی لارستان بابیان اینکه تولید محصولات کشاورزی، نخیلات و گل و گیاهان می‌تواند فضای جدیدی برای جذب و جلب گردشگر فراهم کند و زمانی  که گردشگر وارد روستا می شود، اضافه کرد: ایجاد جذابیت و اشتغال می‌تواند انگیزه‌ای برای بازگشت دوباره جمعیت را محیا کند.

همچنین فرماندار ویژه شهرستان لارستان نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به رویکرد جدید دولت در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: برای تحقق این مهم وسعت گلخانه‌های لارستان به ۱۶ هکتار رسیده و با قابلیت‌های موجود در این منطقه این میزان قابل‌افزایش است.

جلیل حسنی افزود: همچنین ۵۰ هکتار زمین نیز برای ایجاد کشت گلخانه‌ای در لارستان در دست اقدام است که در صورت بهره‌برداری این طرح‌ها، برای بیش از ۱۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

به گزارش فارس، در این بازدید یک‌روزه که به میزبانی بخشداری مرکزی لارستان با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس و ۷ مدیرکل استان فارس و همچنین رایزنی معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان برگزار شد، تصمیماتی در خصوص صدور صد در صد مجوز موردی جهت اجرای طرح کشت گلخانه‌ای در بخش مرکزی لارستان به خصوص در دهستان درزو سایبان توسط مسئولین استان فارس، موافقت سنددار شدن زمینه‌ای کشاورزی دشت «چغدویه» در اسرع وقت توسط مدیریت جهادکشاورزی، امور اراضی و منابع طبیعی لارستان با پیگیری کشاورزان، بخشداری و دهیاری چاه‌نهر، رفع موانع تولید و کمبود بذر و کود کشاورزان منطقه لارستان، اعزام اکیپ کارشناسان بانک کشاورزی لارستان جهت برآورد خسارت‌دیدگان از سرمازدگی محصولات کشاورزی مناطق بخش مرکزی لارستان به خصوص دشت «چغدویه و منطقه هرمود عباسی»، رفع موانع راه‌اندازی مجتمع دامداری در همه روستاهای بخش مرکزی لارستان و در اختیار گذاشتن زمین مورد نظر به شرکت‌های دامداری و کشاورزی همچنین رفع مشکل تبدیل مجتمع گاوداری کهنه مرکزی به مجتمع بره‌پروری توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فارس و جهاد کشاورزی لارستان تا پایان دی ماه ۹۹ اتخاذ شد.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول