اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

لزوم شفاف‎سازی در میزان افزایش بودجه 1400 دانشگاه‌‎ها

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: از افزایش بودجه دانشگاه‌ها استقبال می‌کنیم اما باید در این زمینه شفاف‌سازی صورت گیرد تا ببینیم چرا بودجه دانشگاه علوم پزشکی 152 درصد رشد و دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم در کل حدود 43 درصد افزایش داشته‌اند.

لزوم شفاف‎سازی در میزان افزایش بودجه 1400 دانشگاه‌‎ها

خبرگزاری فارس ـ منیژه ترک: محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره بودجه دانشگاه‌ها، اظهار کرد: براساس اطلاعات موجود و جداول ارسال شده در بودجه 1400 حدود 152 درصد به دانشگاه‌های علوم پزشکی بودجه اضافه شده که از یک رشد بسیار بالایی برخوردار هستند. 

وی افزود: از افزایش بودجه دانشگاه‌ها استقبال می‌کنیم اما باید در این زمینه شفاف‌سازی صورت بگیرد تا ببینیم چرا دانشگاه علوم پزشکی 152 درصد رشد و دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم در کل حدود 43 درصد افزایش داشته‌اند که می‌توان گفت در این رابطه یک اخلاف 3 برابری وجود دارد.  

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وزارت علوم هنوز موضوع افزایش 50 درصدی حقوق کارکنانش را انجام نداده و همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و وزارت بهداشت که اختلاف قابل تأملی دارد از نظر هزینه‌ای نیاز به بودجه دارند؛‌ همچنین وزارت علوم بودجه مناسبی برای تجهیزات و بازسازی دانشگاه‌هایی که قدمت زیادی دارند و فرسوده شده‌اند نیاز دارد که باید در اختیارشان قرار داده شود. 

زاهدی افزود: پشت صحنه اینکه کشورمان در حوزه‌های مختلف به ویژه دفاعی یا فناوری‌های نو اقتدار پیدا کرده است اساتید، فارغ‌التحصیلان یا دانشمندان در دانشگاه‌ها هستند؛ بنابراین اگر به دنبال اقتصاد پایدار هستیم باید اقتصاد مبتنی بر دانش را دنبال کنیم که پایه و اساس آنها در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد و دانشگاه‌ها حتماً به تجهیزات و مواد آزمایشگاهی نیاز دارند که باید در بودجه حتماً برای آنها کمک و مساعدتی صورت بگیرد. 

وی به نکته منفی که در بودجه پیشنهادی دولت وجود دارد اشاره کرد و گفت: قانون دائمی درباره اینکه باید بودجه پژوهشی کشور، بالای یک درصد بودجه پیشنهادی دولت باشد داریم، اما زمانی که بررسی می‌کنیم می‌بینیم در سال‌های گذشته این بودجه همیشه زیر نیم درصد بوده و به خصوص سال آینده که آخرین سال برنامه ششم توسعه است باید این بودجه به 3 درصد برسد. 

* 1.5 درصد بودجه عمومی کشور برای پژوهش در نظر گرفته شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: اگر بخواهیم دستمان را خیلی بالا نگه داریم و بگوییم از 3 درصد، 50 درصد برای بخش خصوصی و 50 درصد برای سیستم دولتیست واقعاً عدد بالایی است اما با تسامحی می‌گوییم حداقل 1.5 درصد بودجه عمومی کشور برای بحث پژوهش در نظر گرفته شود. 

زاهدی اضافه کرد: متأسفانه براساس تحلیلی که داریم بودجه پژوهشی سال آینده کمتر  از 4 دهم درصد JDP کشور است که این برخلاف سیاست‌های کلی نظام است.

وی گفت: دانشمندان ما از جانشان مایه می‌گذارند و زمانی که دستشان تنگ باشد و از نظر بودجه‌ای نتوانند برای کارهای فناوری که اقتداربخشی برای کشور دارند،‌ ناامید می‌شوند؛ بنابراین باید تلاش کنیم در بودجه سال آینده جایگاه ویژ‌ه‌ای برای بودجه پژوهشی کشور و کمبودهایی که دانشگاه‌ها دارند، پیش‌بینی کنیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول