اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

توافق اولیه آنکارا و پاریس بر سر عادی‌سازی روابط

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که در تماسی تلفنی با همتای فرانسوی خود، دو طرف بر سر دست‌یابی به نقشه راهی برای عادی‌سازی روابط توافق کرده‌اند.

توافق اولیه آنکارا و پاریس بر سر عادی‌سازی روابط

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، شامگاه روز پنجشنبه، در کنفرانسی مطبوعاتی با «آگوستو سانتوس» همتای پرتغالی خود از گفت‌و‌گویی تلفنی با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، چاووش اوغلو در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در ارتباط با روابط ترکیه و فرانسه گفت که این کشور و فرانسه به‌شکل قاطعانه با یکدیگر مخالفت نمی‌کنند.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: «فرانسه از زمان عملیات "چشمه صلح" علیه سازمان تروریستی پ‌ک‌ک در شمال سوریه علیه ترکیه موضع گرفت».

مولود چاووش اوغلو افزود: «این عملیات در مرزهای ترکیه اجرا شد نه در یکی از مناطق فرانسه یا جایی که این کشور در آن حضور دارد».

او در ادامه با اشاره به تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود، گفت‌و‌گو با وزیرخارجه فرانسه را «بسیار ثمربخش» خواند و اعلام کرد که دو طرف بر دست‌یابی به یک نقشه راه برای عادی‌سازی روابط توافق کرده‌اند.

وزیر خارجه ترکیه توضیح داد که تلاش‌های مشترک صورت گرفته در این خصوص تا این لحظه شاهد «پیشرفت خوبی» بوده است و «ترکیه ابدا نمی‌‌خواهد که با کشوری رابطه بد داشته باشد. اگر فرانسه در این خصوص صادق باشد، ترکیه آماده عادی‌سازی روابط با این کشور است».

اظهارات وزیر خارجه ترکیه در حالی است که روابط آنکارا و پاریس طی ماه‌های گذشته متشنج بوده است. فرانسه اقدامات ترکیه در شرق دریای مدیترانه، حمایت از دولت وفاق ملی لیبی و اعزام نیرو به این کشور و همچنین حمایت از جمهوری آذربایجان در جنگ با ارمنستان را محکوم و آنکارا را به اتخاذ اقدامات تنش‌زا متهم کرده بود.

در ارتباط با اهانت مطبوعات فرانسوی به پیامبر اکرم (ص) نیز پیشتر آنکارا از اقدام «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از این مطبوعات به بهانه آزادی بیان به شدت انتقاد کرده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول