اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

باشگاه‌داری در وضعیت قرمز! زور کرونا چربید

فعالان باشگاه‌های بدنسازی پرورش‌اندام با گرفتن شهریه ماهانه گذران زندگی می‌کنند و هم‌اکنون باشگاه‌ها چندین ماه است که تعطیل هستند و درآمد باشگاه‌ها صفر شده، اما هزینه‌ها از جمله اجاره محل باشگاه و هزینه‌های شخصی زندگی ادامه‌دار بوده است و هم اکنون این قشر با بحران اقتصادی مواجه شده‌اند.

باشگاه‌داری در وضعیت قرمز! زور کرونا چربید

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شیوع کرونا، تأثیرات اقتصادی فراگیری داشته است برخی از کسب‌وکارها، مانند سالن‌های سینما، کنسرت، تئاتر و حتی هتل‌ها در برخی استان‌های کشور، به کلی تعطیل شده‌اند و  تعطیلی این کسب‌وکارها، ضرر بسیاری برای صاحبان آن‌ها به همراه داشته است.

 علاوه بر موارد فوق برخی دیگر از کسب‌وکارها، مانند رستوران‌ها، آژانس‌ها، کافی‌شاپ‌ها و...نیز بعد از شیوع کرونا، وضع‌شان کساد شده است.

اما یکی از کسب و کارهایی که هم در حوزه سلامتی آسیب دیده و هم به لحاظ اقتصادی صدمات جبران ناپذیری به آن وارد شده است، باشگاه‌‎های ورزشی است.

باشگاه‌های ورزشی در واقع نقش مهمی در ایجاد اشتغال در بخش ورزش دارند و از طرفی به علت استقرار تجهیزات ورزشی نیازمند فضاهای بسیار بزرگ هستند که این فضاهای ورزشی اجاره بهای قابل توجهی را متحمل مدیریان باشگاه‌ها می‌کند، به همین خاطر در ایام شیوع ویروس کرونا باشگاه‌داران ضرر هنگفتی را متحمل شده‌اند.

تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و سایه سیاه کرونا!

هزینه‌های زندگی شخصی، اجاره بهای فضاها، هزینه‌های آبونمان برق، آب و گاز و… موجب شده است که فعالان این بخش با مشکلات اقتصادی جدی روبرو شوند.

فعالان باشگاه‌های بدنسازی پرورش‌اندام با گرفتن شهریه ماهانه گذران زندگی می‌کنند و هم‌اکنون باشگاه‌ها چندین ماه است که تعطیل هستند و درآمد باشگاه‌ها صفر شده است، اما هزینه‌ها از جمله اجاره محل باشگاه و هزینه‌های شخصی زندگی ادامه‌دار بوده است و هم اکنون این قشر با بحران اقتصادی مواجه شده‌اند.

استخرها هم همین گونه است مدت‌ها است که تعطیل هستند و هزینه‌هایشان جبران نمی‌شود. از سوی دیگر بسیاری از این باشگاه‌ها در مکان‌های استیجاری بوده‌اند و این روزها برای پرداخت هزینه‌هایشان دارای مشکلات عدیده هستند.

امروز باشگاه‌های ورزشی و مجموعه‌های مرتبط دچار مشکلات عدیده هستند، این روزها تعطیلی این باشگاه‌ها در حفظ و سلامتی مردم در برابر کرونا کمک می‌کند اما نباید فراموش که ورزش خود موجب ارتقای ایمنی بدن شده و می‌تواند با بیماری‌ها مقابله کند، از همین رو باید راه حل بینابین پیش گرفت تا هم مردم در امان باشند و هم باشگاه‌‌داران متضرر نشوند.

درآمد باشگاه‌داران صفر شده است

یکی از باشگاه‌داران در این باره به خبرنگار فارس گفت: کرونا باشگاه‌داران را ورشکسته کرده و برخی از همکاران فعال در این حوزه باشگاه‌ها را واگذار کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید شرایط فعالیت باشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراهم می‌شد؛ اضافه کرد: تعطیلی باشگاه‌ها به بحث قهرمان پروری هم آسیب زده است، چون اکثر قریب به اتفاق ورزشکاران و قهرمانان استان برآمده از همین باشگاه‌های بدنسازی هستند.

این فعال ورزشی با بیان اینکه فعالان باشگاه‌های بدنسازی پرورش‌اندام با گرفتن شهریه ماهانه گذران زندگی می‌کنند و هم‌اکنون که باشگاه‌ها تعطیل هستند، درآمد آنها صفر شده است، اضافه کرد: درست است که باشگاه‌ها تعطیل هستند اما هزینه‌ها از جمله اجاره محل باشگاه و هزینه‌های شخصی زندگی ادامه دار بوده و همین موضوع مشکلات باشگاه‌داران را دو چندان کرده است.

وی افزود: هم اکنون باشگاه‌داران با مشکلات اقتصادی مواجه شدند و برخی باشگاه‌ها به علت افزایش هزینه‌ها قادر به ادامه نیستند و مجبور هستند باشگاه‌های ورزشی خود را جمع‌آوری کنند.

این فعال ورزشی تاکید کرد: پرداخت وام نیز به فعالان باشگاه‌های ورزشی موجب بدهکار‌تر شدن این قشر شده و مشکلی از آنها حل نمی‌کند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نیز با اشاره به اینکه ورزش باید در جامعه تقویت شود، گفت: باید از بیماری‌های غیرواگیری که در پس کرونا وجود دارد، هم ترسید.

علی خلیلی افزود: با گذشت ماه‌ها پس از تعطیلی باشگاه‌ها، شاهد افت محسوس سرانه ورزش در بعد همگانی و قهرمانی هستیم که این خود حاکی از آن است که در دوران پساکرونا باید با انرژی مضاعف‌تری برای جبران این عقب‌ماندگی تلاش کنیم.

بیکاری 3 هزار نفر در اثر تعطیلی باشگاه‌های ورزشی

وی تصریح کرد: 361 باشگاه ورزشی در استان فعال است و تنها منبع ارتزاق باشگاه‌داران همین محل است و برخی از باشگاه‌ها هم قبل از کرونا هم استیجاری بوده است و همین امر موجب ضرر بسیاری در حوزه ورزش شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان همچنین به بحث مضرات کرونا و کم تحرکی ناشی از آن اشاره کرد و گفت: ضرر ناشی از کم تحرکی کرونا کم از ضرر مالی آن نیست و شیوع بیماری‌های غیرواگیر شاید یکی از مهمترین آسیب‌های کرونا در حوزه ورزش همگانی باشد.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: تعطیلی باشگاه‎های ورزشی موجب بیکاری حدود 3 هزار نفر شده است و این موضوع بسیار تاسف برانگیز است.

محمدعلی حمزه‌پور با اشاره به جلسه مشترک مسؤولان ورزشی با مسولان ستاد استانی کرونا از جمله معاون سیاسی استاندار زنجان در ارتباط با بازگشایی باشگاه‌های ورزشی گفت: سلامتی مردم از اهمیت والایی برخوردار است، اما باید فکری به حال باشگاه‌داران نیز کرد، چرا که به شدت در ضرر هستند.

وی با اشاره به اینکه به علت ضرر مالی وارد شده در این ایام 25 باشگاه ورزشی تعطیل شده است، تصریح کرد: البته در این ایام تسهیلات کرونایی نیز پرداخت شده که مبلغ آن معادل اشتغالزایی برای 278 نفر بوده است.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان از پرداخت تسهیلات دیگری به موسسین باشگاه‌ها نیز خبر داد و گفت: سقف این تسهیلات بانکی ۷۰ میلیون تومان با کارمزد ۱۲ درصد و بازپرداخت دو ساله بوده و برای حمایت از موسسین باشگاه‌های ورزشی پرداخت می‌شود.

حمزه‌پور گفت: برای استفاده از این تسهیلات بانکی، موسسین باشگاه‌های ورزشی که دارای مجوز رسمی از وزارت ورزش و جوانان هستند می‌توانند پس از عضویت در سازمان سامانه میز خدمت الکترونیکی وزارت ورزش و جوانان به آدرس sd.msy.gov.ir و تکمیل فرم‌های مربوطه درخواست خود را ثبت کنند.

رئیس هیأت بدنسازی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه باشگاه‌داران جزو هیچ صنفی نیستند اما در جریان کرونا متحمل ضرر و زیان بسیاری شدند، تصریح کرد: انتظار باشگاه‌داران حمایت بود، چرا که با شرایط به وجود آمده، برخی باشگاه‌های خود را جمع‌آوری کردند.

مهران زرگری اجاره باشگاه‌های بدنسازی را از 3 تا 20 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: علاوه بر این درآمد باشگاه‌داران از محل حضور ورزشکار هم حذف شده و از طرفی مبالغ حامل‌های انرژی را نیز باید پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه باشگاه‌های ورزشی در واقع سفیران سلامتی جامعه هستند، تصریح کرد: در همان روزهای ابتدایی کرونا باشگاه‌ها به صورت کاکل گندزدایی و موارد مربوط به ضدعفونی این اماکن را انجام دادند اما امروز شاهد ضرر این قشر از جامعه هستیم.

انتهای پیام/73005/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول