اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

استاد بین المللی شطرنج: به عشق ایران و فارغ از تمام مشکلات دست به مهره می‌شوم

استاد بین‌المللی شطرنج گفت: افتخارم این است که فارغ از تمامی مشکلات، به نام ایران دست به مهره می‌شوم و خدا را شاکرم که افتخاراتی در این مسیر به دست آورده‌ام؛ تلاشم این است که بتوانم در حوزه استعدادیابی جوانان هر کاری که از دستم بر می‌آید، انجام دهم.

استاد بین المللی شطرنج: به عشق ایران و فارغ از تمام مشکلات دست به مهره می‌شوم

به گزارش خبرگزاری فارس از مه‌ولات، شطرنج رشته ای ورزشی و فکری است که در گوشه و کنار جهان و کشور عزیزمان، طرفداران خاص خودش را دارد؛ البته استعداد‌های بی‌شماری در این رشته ورزشی در شهرهای کوچک وجود دارد که حمایت از آنان سبب رشد و شکوفایی این رشته ورزشی می‌شود.

«مرصاد خداشناس» استاد بین المللی شطرنج را فعالان این رشته می شناسند. او که در سطح بین المللی استاد شطرنج است، اهل مه ولات خراسان رضوی است.

وی به تازگی درمسابقات دانشجویان آسیا مقام دوم انفرادی را نیز کسب کرده که این موفقیت سبب شد تا گفت‌وگویی با وی انجام دهیم.

کسب مقام سوم کشوری در 12 سالگی

خداشناس با اشاره به اینکه شطرنج را تقریبا از حدود ۵ سالگی شروع کردم، گفت: علت انتخاب رشته شطرنج این بود که در سه سالگی موفق به خواندن و نوشتن شدم و پس از مشورت والدینم با مشاور و گرفتن تست هوش و بالا بودن نمره ضریب هوشی بالاتر از سن خودم، پیشنهاد کلاس‌های علمی داده شد، پس از شرکت در رشته‌های مختلف، علاقه‌مندی زیاد من به شطرنج سبب شد آن را انتخاب کنم، با توجه به نتایجی که در همان چند سال ابتدایی حاصل شد، این رشته را ادامه دادم.
این استاد بین المللی شطرنج تصریح کرد: اولین مقام کشوری‌ام را در 12 سالگی به دست آوردم که مقام سومی کشور بود و پس از آن در مسابقات زیر ۱۴ سال قهرمان کشور شدم و همچنین چندین دوره قهرمانی کشور را در رده سنی زیر ۱۶ و ۱۸ سال دارم.

وی افزود: از جمله افتخارات من در آسیا در رشته شطرنج شامل قهرمانی و نایب قهرمانی آسیا در بخش سریع و نیمه سریع است که کسب این مقام‌ها به ترتیب در مغولستان در سال ۲۰۱۶ و در سال ۲۰۱۵ در کره‌ جنوبی بود، همچنین، در سال ۲۰۱۶ تیم ‌ملی شطرنج هم توانست طلای مسابقات را به دست بیاورد.

خداشناس متذکر شد: من چند دوره عضو تیم ملی بزرگسالان کشور بودم از جمله سال ۹۳ و سال ۹۸ که در سال ۹۳ توانستم عنوان چهارمی را به دست بیاورم و در سال ۹۸ هم بدون شکست در مسابقات قهرمانی کشور و پس از علیرضا فیروزجا استاد بزرگ سابق کشورمان و پویا ایدنی استاد بزرگ مطرح دیگر کشورمان عنوان سومی را به دست آوردم.

شطرنج در خراسان ‌رضوی نسبت به سایر‌ استان‌های کشور فعال‌تر است

این استاد بین المللی شطرنج خصوص وضعیت شطرنج در خراسان ‌رضوی تصریح کرد: تا جایی که من اطلاع دارم در حوزه شطرنج خراسان ‌رضوی نسبت به بقیه استان‌ها فعال‌تر هستیم و شاید بشود گفت که فعال‌ترین استان هستیم، با این حال مشکلاتی وجود دارد، البته بیشتر این انتقادها به فدراسیون وارد است و حالا من امیدوارم که تغییراتی در فدراسیون و اهداف آن اتفاق بیفتد که اهمیت بیشتری به بازیکنان داده شود.

وی با بیان اینکه من خیلی علاقه‌مندم که بتوانم برای زادگاهم یعنی مه‌ولات در حوزه شطرنج کاری را انجام بدهم، ادامه داد: متاسفانه مه‌ولات حتی هیات شطرنج ندارد، من آماده‌ام که پس از راه‌اندازی هیات شطرنج در این شهرستان، یک دوره استعدادیابی را برگزار کنم، با توجه به استعداد و هوشی که در جوانان مه‌ولات عزیز سراغ دارم، جوانان ما به جایگاه بالاتر اجتماعی و فرهنگی دست پیدا می‌کنند. 

این استاد بین‌المللی شطرنج گفت: افتخارم این است که فارغ از تمامی مشکلات به نام ایران دست به مهره می‌شوم و خدا را شاکرم که افتخاراتی در این مسیر به دست آورده‌ام، تلاشم این است که بتوانم در حوزه استعدادیابی جوانان هر کاری که از دستم بر می‌آید را انجام دهم.

قهرمانی آسیا در روزهای کرونایی

خداشناس اظهار کرد: بعد از کرونا مسابقات زیادی به صورت آنلاین در داخل کشور برگزار شد که من در این مسابقات به مقام‌های اول، دوم و سوم دست پیدا کردم.

وی ادامه داد: در این روزهای کرونایی مسابقات قهرمانی دانشجویان آسیا برگزار شد که به عنوان عضو تیم ملی دانشجویان در این مسابقات شرکت کردم و تیم ملی رتبه دوم را کسب کرد، خودم هم مشترکا مقام سوم را به دست آوردم که از عناوین خوب من در شطرنج است.

این استاد بین‌المللی شطرنج افزود: ۱۵ دی ‌ماه مسابقات قهرمانی دانشجویان کشور برگزار شد که بنده با 10 امتیاز از 11 بازی بدون شکست (دو مساوی) مقام اول را کسب کردم.

ضرورت توجه به استعداد‌های فراموش شده

خداشناس با بیان اینکه از مسئولین مربوطه درخواست دارم به این استعداد‌ها توجه بیشتری شود تا شاهد رشد و شکوفایی این رشته ورزشی در شهرستان‌های کوچک باشیم، ادامه داد: در رشته‌های ورزشی متاسفانه حامی مالی زیاد وجود ندارد، نبود حامی مالی در هر رشته ورزشی، یکی از مشکلات اصلی است، برخلاف ظاهر که مردم ممکن است فکر کنند که شطرنج یک صفحه، مهره و چند جلد کتاب است، باید عرض کنم که اصلا این طور نیست، هزینه مربی در سطح بالا به شدت زیاد بوده، از طرف دیگر یکی از نیازهای جدید در شطرنج وجود کامپیوترهای پیشرفته است که با توجه به اینکه قیمت کامپیوتر بسیار بالا رفته است این موضوع به مشکلات شطرنج‌بازان کشور اضافه شده است.

مشکلات رشته شطرنج از زبان استاد بین‌المللی شطرنج

این استاد بین لمللی شطرنج با بیان اینکه تبعیض زیادی بین رشته شطرنج و سایر رشته‌های ورزشی وجود دارد، افزود: شطرنج به علت اینکه با هوش سر و کار دارد، عرصه ای برای ابراز قدرت بوده، اما در کشور ما چندان که باید به این رشته بها داده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار اصلی که از مسئولین می‌توان داشت این است که جدا از حمایت‌های مالی که یک امر بدیهی است، نباید هیچ تبعیضی در شطرنج صورت گیرد تا ما بتوانیم به راحتی بازی کنیم، با سایر کشورها مسابقه بدهیم، به همان شکلی که از قدیم در شطرنج اعتبار داریم، برای مثال، مسابقات جام فردوسی در مشهد برگزار می‌شود و از چندین قاره آسیا اروپا و حتی آفریقا در مسابقه شرکت می‌کنند.

==================
گفت‌وگو: مهدی محدثی 
=================

انتهای پیام/ 70031/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول