اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

«زیردریایی‌ فاتح» بازدیدکنندگان را مبهوت می‌کند/ رونمایی از «مین‌شکار صبا» و «هواناو پیروزان» تا پایان سال

معاون وزیر دفاع گفت: مسؤولان کشورها در بازدیدهایی که از فاتح ما کردند می‌گفتند باور نمی‌کردیم راست باشد زیرا زیردریایی بالاترین سطح دانش را دارد وقتی فاتح ما را دیدند چند دقیقه مبهوت بودند که چگونه ایران به این سطح از توان رسیده.

«زیردریایی‌ فاتح» بازدیدکنندگان را مبهوت می‌کند/ رونمایی از «مین‌شکار صبا» و «هواناو پیروزان» تا پایان سال

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه خراسان در گفتگو با امیر رستگاری معاون وزیر دفاع، جدیدترین خبرها درباره ساخت و سازهای جدید در حوزه دریایی، اولین مین شکار و هواناو (هاورکرافت) ایرانی و همچنین ویژگی های جدید ناوشکن ایرانی دنا را مورد بررسی قرار داده است. بخش‌های خواندنی این گفتگو در ادامه آمده است.

تحریم نمی‌تواند کاری کند

- آن چیزی که قبل از انقلاب در وزارت دفاع ساخته می شد بیشتر سلاح های سبک و گلوله های رزم زمینی بود و با توجه به این که نیروی دریایی ایران بیشتر تجهیزاتش را از کشورهای غربی وارد می‌کرد در زمان خودش حرف اول را در منطقه می‌زد البته امروز هم اول هستیم با این تفاوت که آن زمان آن چه داشتیم عاریه‌ای بود یعنی دشمن به محض این که از کشور ما خارج شد و ما را تحریم کرد، دچار مشکل و رکود شدیم اما امروز در حالی اول هستیم که این اول بودن متکی به دانش خودی است و تحریم نمی‌تواند کاری کند.

- امروز زیردریایی فاتح، کاملا ایرانی و طراحی هم از خودمان است و به مراتب از زیردریایی 120تن کلاس غدیر که به روش مهندسی معکوس ساخته شده بود، کیفیت، تجهیزات و تسلیحات بسیار بالاتری دارد.

جهش چشمگیر در سرعت تولید تجهیزات نظامی

- در حوزه شناورهای سنگین، خط تولید به آن معنا نداریم اما اگر طول می‌کشد بیشتر به خاطر بحث‌های مالی و بودجه ای است مثلا ساخت ناوشکن دنا اگر طول کشید در واقع متوقف شده بود. دنا 7 سال زمان مفید تولیدش بود که از 92 شروع کردیم و همین امسال تحویل می دهیم. دماوند قبلی 8 سال و جماران 12 سال زمان برد.

- بدنه اولین دماوند را 4 ساله ساختیم اما الان بدنه دماوند جدید که مشغول تجهیزش هستند حدود 12 ماه زمان برد که این نشان از مهارت و سرعت کاری است که پیدا کردیم.

- امروز یک ناوشکن مثل دماوند را یک ساله می‌سازیم و یک ساله هم تجهیز می‌کنیم. البته اعتبار اگر نباشد به مشکل می خوریم. این که هیوندای کره جنوبی به سرعت کار می کند به خاطر تزریق به موقع اعتبار هست.

مذاکره برای فروش تسلیحات در حال انجام است

- مذاکرات مکرری با کشورهای متقاضی تسلیحات ایرانی داریم. جالب است که برخی فرماندهان نیروهای دریایی این کشورها به ما می‌گویند که برخی ابرقدرت‌ها حاضرند با فاینانس تسلیحات به ما بدهند ولی ما به دلیل طراحی، قابلیت اثرگذاری در میدان نبرد، حمل نفرات و تسلیحات، قیمت و ... که شناورهای شما دارند از شما درخواست داریم.

- مطمئن هستم ما می‌توانیم ظرف یک یا دو سال به حدود 8تا 10 میلیارد دلار فروش محصولات برسیم که عدد عجیب و دست نیافتنی هم نیست.

- قیمت و اثرگذاری امروز تجهیزات ما متقاضیان فراوانی دارد و قادریم تا 10میلیارد دلار قرارداد ببندیم.

زیردریایی‌ فاتح بازدیدکنندگان را مبهوت می‌کند

- زیردریایی کلاس غدیر و فاتح ما برای کشورهای دیگر بسیار جذاب هستند و مسئولان آن ها در بازدیدهایی که از فاتح ما کردند می‌گفتند ما باور نمی کردیم راست باشد زیرا زیردریایی بالاترین سطح دانش را دارد وقتی فاتح ما را دیدند چند دقیقه مبهوت بودند که چگونه ایران اسلامی به این سطح از توان رسیده است.

- سوناری داریم که می تواند 360 درجه اطراف زیردریایی را با دقت بالا پایش کند، سامانه نبردی می‌سازیم که می‌تواند نقطه دقیق هدف را محاسبه کند. شناورهای تندروی ما مشتری دارد، شناورهای متوسط موشک انداز کلاس پیکان ما متقاضی دارد و در حال مذاکره هستیم.

- در حوزه الکترونیک محصولات فراوانی متقاضی دارد همچنین پهپادهای ما. در حوزه موشکی متقاضی داریم و پدافند هوایی باور 373 ما حتی از اس 300 روسی بهتر است.

- در باره هدف قراردادن پهپاد فول کامپوزیت و کاملا رادار گریز گلوبال هاوک آمریکایی که تنها با یک فروند موشک پدافند ایران مورد اصابت قرار گرفت تا همین اواخر هم پنتاگون گیج بود زیرا سامانه ما باید یک رادار بسیار قوی داشته باشد که پرنده های رادار گریز را کشف کند و سامانه موشکی بسیار دقیق که بتواند این پهپاد را بزند. این را دنیا می فهمد و برای همین هم خواهان هستند.

- موتور ملی ما توانش 1300 اسب بخار است. این موتور ملی در اصل برای حوزه ریلی هدف گذاری شده بود و الان حدود سه سال است که روی کشنده راه آهن در حال کار است و 6هزار ساعت زیر بار بوده. الان قراردادی با راه آهن بستیم و 10دستگاه برای راه آهن تولید می کنیم. قبلا تولید موتور ملی همه چیزش در خارج کشور بود و فقط در ایران مونتاژ می شد. تا پایان امسال این دیزل را دریایی خواهیم کرد و دنبال یک دیزل 4200اسب بخار هم هستیم.

پایان کار طراحی زیردریایی سنگین بعثت

- کار زیردریایی سنگین بعثت تقریبا از مرحله طراحی خارج شده و وارد کار ساخت شده‌ایم. امیدواریم طی 10 سال آینده این زیردریایی 4500 تنی را که از زیردریایی‌های کیلوکلاس روسی 3هزار تنی ما هم سنگین تر است به پایان برسانیم.

- پروژه ناوشکن سنگین نگین فعلا طراحی آن تمام شده و همه چیز آماده است تا در صورت تامین اعتبار کار ساختش شروع شود.

- فروندهای دوم و سوم زیردریایی فاتح در حال ساخت هستند و ما قادریم اگر اعتبار داده شود هر دو سال یک فاتح بسازیم.

- درباره فاتح4 به توانمندیAIP ( سیستم مستقل از هوا ) دست پیدا کردیم. سیستم جدید باعث می‌شود هم تولید برق کند و هم تولید آب و مدت ماندگاری زیردریایی را نیز از یک هفته به یک ماه می‌رساند.

رونمایی از مین‌شکار صبا و هواناو پیروزان تا پایان سال

- کارهای هواناو پیروزان در حال انجام است و امیدواریم اگر همه چیز به موقع باشد یا اواخر امسال یا اوایل سال آینده رونمایی کنیم. این اولین هواناو سنگین ساخت ایران  بوده و با BH7 انگلیسی که داریم برابری می‌کند ضمن این که قابلیت رزمی دارد و حمل بار نظامی و نفر را با سرعت خوبی انجام می‌دهد.

- امیدواریم ناوشکن دماوند را در سال 1400تحویل نیروی دریایی دهیم. برای این ناوشکن سامانه های زیادی پیش بینی شده که همه به روز هستند و شامل آخرین دستاوردهای ما می شود. از فیبر نوری برای سیستم دیتا استفاده می کنیم. موشک های عمود پرتاب را در دستور کار داریم و نمونه زمین پایه آن را که باور 373 باشد با تغییراتی در این ناوشکن نصب خواهیم کرد. این سامانه در حال تست است و نه تنها دماوند که همه ناوشکن ها را مجهز به موشک های عمودپرتاب خواهیم کرد.

- دفاع نقطه‌ای کمند نیز به ترتیب روی ناوشکن ها نصب می‌شود. ناوشکن دنا در مراحل بعدی کمند را خواهد داشت اما روی دماوند حتما نصب می شود. الان تعدادی که تولید شده روی شناورهای عملیاتی نداجا نصب شده اند.

- مین شکار صبا را هم امیدواریم تا پایان سال الحاق کنیم. صبا اولین شناور تمام کامپوزیت در طول 35 متر و عرض 12 متر است که قبلا در کشور نساخته بودیم. بدنه به شکل کاتاماران و کاملا کامپوزیت است تا کمترین حساسیت را روی الکترومغناطیس‌های مین داشته باشد و مین منفجر نشود. برای اولین بار کل طراحی و اجرایش توسط متخصصان سازمان صنایع دریایی انجام شده و قابلیت کشف و شناسایی مین‌های دریایی شناور و مین های خوابیده در بستر دریا را دارد.

- در بندرعباس الان از کلاس موج بدنه ناوشکن جدید را که موج چهار و «تفتان» نام دارد ساخته ایم و به محض الحاق دنا روی آن کار می کنیم.

- در شمال نیروی دریایی متقاضی ناوشکن جدید است، در حال مذاکره هستیم و قطعا فروند دوم را باید در دریای خزر بسازیم چون رفتار دریای خزر، رفتار اقیانوسی بوده و نیاز به حداقل یک شناور سنگین دیگر داریم.

- فعلا موشک جاسک دو را به صورت انبوه تولید می کنیم . در حوزه اژدر وضعیت خیلی خوب بوده و هرچه پرتاب اژدر در کلاس والفجر داشتند 100درصد به هدف خورده است.

- میزان مواد منفجره والفجر به حدی است که می تواند یک شناور هزار تنی را غرق کند. ضمن اینکه هم موشک جاسک2 هم اژدر والفجر از هر سه زیردریایی غدیر، فاتح و کیلوکلاس شلیک‌های موفقی داشته‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول